• شنبه / ۹ مهر ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401070903722
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

آیا اصفهان از داربست‌های خطرآفرین نجات پیدا می‌کند؟

آیا اصفهان از داربست‌های خطرآفرین نجات پیدا می‌کند؟

ایسنا/اصفهان «سقوط داربست فلزی در اصفهان»، «جزئیات حادثه سقوط داربست در شهرک امیرحمزه»، «حادثه سقوط داربست فلزی در اصفهان خسارت جانی نداشت»، « ۱۰ حادثه سقوط داربست ناشی از وقوع تندباد در شهر اصفهان» ... این‌ها چند نمونه از اخبار مربوط به حوادث سقوط داربست‌های فلزی در شهر اصفهان است.

سال‌هاست اصفهان در محاصره داربست‌های فلزی گرفتار شده و علاوه بر ساختمان‌های در حال احداث و تعمیر، نصب داربست برای انجام امور فرهنگی، تبلیغات محیطی و مناسبت‌های مختلف در سطح شهر، چهره شهر را به هم ریخته است.

داربست‌های فلزی اما با مبلمان و منظر شهری در تضاد است، چهره شهر را مخدوش و نازیبا می‌کند و به دلیل عدم رعایت استاندارد و اصول ایمنی گاهی مشکلات و حوادثی برای شهروندان به وجود می‌آورد. به همین دلایل است که در چند سال اخیر شهرداری برخی شهرها استفاده از داربست فلزی برای تبلیغات را ممنوع کرده‌اند.

حالا شهرداری اصفهان هم برای ساماندهی داربست‌های فلزی در سطح شهر در گام اول تصمیم به جایگزین کردن تک‌پایه‌های ثابت گرفته است. البته با توجه به کمبود پایه‌های ثابت تبلیغات محیطی و عادت به استفاده از داربست‌ها، به نظر می‌رسد تعداد تک‌پایه‌ها کافی نباشد، اما قرار نیست در تمام سطح شهر پایه داربست و بنر تبلیغاتی داشته باشیم.

آیا اصفهان از داربست‌های خطرآفرین نجات پیدا می‌کند؟

روح‌الله ابوطالبی، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در گذشته روند اخذ مجوز برای نصب داربست‌ها به‌صورت حضوری بود و تا زمان صدور مجوز وقت زیادی صرف می‌شد، می‌گوید با برنامه‌ریزی‌هایی که امسال انجام شده، روند ارائه مجوزها برای نصب داربست‌ و بنر در سطح شهر به‌صورت کاملاً سیستمی ‌شده است.

او درباره روند اخذ مجوز برای نصب داربست، بنر، تابلو و یا ایستگاه‌های صلواتی در شهر اصفهان توضیح می‌دهد: در سال‌های گذشته متقاضیان برای اخذ مجوز باید زمان زیادی را صرف می‌کردند تا مجوز نصب داربست و بنر صادر شود، که این امر به دلیل حضوری بودن و کامل نبودن اطلاعات دارای مشکلات عدیده‌ای بود، اما امسال همه مراحل را الکترونیکی کردیم تا نیازی به مراجعه حضوری متقاضیان برای اخذ مجوز نباشد. این طرح از عید غدیر امسال به‌صورت پایلوت اجرا شد و در حال حاضر روند کاملاً غیرحضوری پیدا کرده است.

ابوطالبی می‌گوید: اکنون متقاضیان اخذ مجوز برای نصب داربست، بنر و یا ایستگاه‌های صلواتی می‌توانند به سامانه https://my.isfahan.ir/ مراجعه کنند و در قسمت میز خدمت با انتخاب گزینه مدنظر درخواست خود را ثبت کنند. درخواست‌ها برحسب انتخاب موضوع ابتداً به کارتابل سازمان تبلیغات ارسال می‌شود و پس از تائید محتوا و تائید مجوزهای هیئت مربوطه، درخواست به کارتابل اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری ارجاع داده می‌شود تا پس از بررسی محل مورد نظر نصب داربست در صورت عدم مغایرت با فرآیند طراحی شده و جلوگیری از به وجود آمدن گره‌های ترافیکی تائید و مجوز مربوطه صادر شود.

وی با اشاره به اینکه دیگر فردی برای اخذ مجوز به‌صورت حضوری مراجعه نخواهد کرد، تأکید می‌کند: این کار در راستای صرفه‌جویی در وقت و هزینه و جلوگیری از تردد اضافی در سطح شهر گام مهم و مؤثری خواهد بود.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه ما این اقدام را برای تسریع در کار افراد متقاضی انجام دادیم تا بتوانند در کمترین زمان مجوز خود را دریافت کنند، می‌افزاید: همچنین با نظم‌بخشی که در سطح شهر انجام گرفت، طبق بررسی‌های میدانی بازخورد خوبی دریافت شد و با این اقدام از نصب داربست‌های ناایمن و خطرآفرین و جلوگیری از گره‌های ترافیکی جلوگیری شد.

وی با تأکید بر اینکه برای زیباتر بودن سطح شهر برای جایگزین نصب داربست به سمت طراحی تک‌پایه‌ها رفته‌ایم، خاطرنشان می‌کند: در چند سال گذشته هم تعدادی بنر تک‌پایه در سطح شهر طراحی و نصب شده که نیازمند بازبینی و نصب تک‌پایه‌های جدید و بیشتری در سطح شهر هستیم.

آیا اصفهان از داربست‌های خطرآفرین نجات پیدا می‌کند؟

ابوطالبی یادآور می‌شود: با توجه به خطرات احتمالی که داربست‌ها می‌توانند داشته باشند از نصب آن‌ها در جاهایی که احتمال بروز حادثه و همچنین بروز گره‌های ترافیکی است جلوگیری می‌شود.

وی در مورد گام بعدی شهرداری اصفهان برای کم کردن داربست‌های سطح شهر تصریح می‌کند: شیوه جدید شهرداری اصفهان برای نصب بنرها استفاده از تک‌پایه‌ها است. اکنون با بازبینی فرآیند ثبت مجوز نصب بنر در سامانه و بروز رسانی تغییرات در سامانه بر اساس تصمیمات گرفته شده و احصاء مشکلات، در صورت وجود تک‌پایه در محل مورد نظر متقاضی، اولویت با نصب بنر بر روی تک‌پایه است.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر برای نصب داربست در سطح شهر جانمایی نقطه به نقطه انجام، خاطرنشان می‌کند: تلاش کردیم بیشتر در نقاطی نصب شوند که ازنظر ترافیکی مشکلی ایجاد نکنند و در ترددها اختلال به وجود نیاورند. البته این جانمایی‌ها توسط کارشناسان پیش بررسی شده تا بتوانیم شاهد کمترین حوادث باشیم و خوشبختانه تا این لحظه هیچ مشکلی به وجود نیامده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha