• شنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401071607537
  • خبرنگار : 71661

با هزاران کشته، افغان‌ها خواستار تحقیقات در مورد حملات آمریکا هستند

با هزاران کشته، افغان‌ها خواستار تحقیقات در مورد حملات آمریکا هستند
نیروهای آمریکا در افغانستان

خانواده‌های هزاران افغان کشته شده در حضور نظامی ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان، به دنبال اجرای عدالت برای عزیزان از دست رفته‌شان هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، آمریکا در سال ۲۰۰۱ با این پیش فرض که دولت وقت طالبان به اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده پناه داده، به افغانستان حمله‌ور شد و در نهایت پس از ۲۰ سال خروج کامل نظامی واشنگتن از این کشور در ۳۰ اوت ۲۰۲۱ رقم خورد.

بیش از ۴۷ هزار غیرنظامی در جنگ‌های متعاقب آن در مدت دو دهه «مبارزه آمریکا با تروریسم» جان خود را از دست دادند. تلفات افغان‌هایی که با آمریکا همکاری کرده و کشته شدند نیز به ۳۸۴۶ تن می‌رسد. همچنین ۲۴۰۰ سرباز آمریکایی کشته شدند.

گرچه واشنگتن سال گذشته میلادی رسما نیروهایش را از افغانستان خارج کرد، اما رنج خانواده‌های افغان همچنان پای بر جاست.

حالا افرادی که مادر، پدر، فرزندان و دیگر بستگان خود را در حضور نظامی ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان از دست داده‌اند، خواستار انجام تحقیقات، پاسخگو کردن آمریکا و دریافت غرامت شده‌اند.

پدری که سه پسر ۱۲،۲۰ و ۲۶ ساله خود را در عملیات‌های شبانه آمریکا در سال ۲۰۱۸ از دست داده می‌گوید: حتی نتوانستم در تشییع پیکر فرزندان جوانم شرکت کنم، زیرا جاده‌ها ناامن بودند و این درد بزرگ‌تری است.

همسر او می‌گوید: پسرانم پس از صرف شام، رفتند تا بخوابند. چند دقیقه بعد بالگردهای آمریکایی در روستایمان فرود آمدند. نمی‌دانستم چه اتفاقی دارد می‌افتد. اندکی بعد، سربازها با زور وارد خانه شده و هر سه پسرم را در برابر چشمانم کشتند. یکی دیگر از فرزندانم را نیز کتک زده و با خود بردند.

او می‌گوید که پس از این اتفاق، هرگز نتوانسته آن را فراموش کند و زندگی‌اش بی‌معنا شده است.

همسر ابوذر، فرزند ارشد خانواده می‌گوید: وقتی شوهرم کشته شد، همه لذت‌های زندگی از من گرفته شد و دیگر نمی‌توانم خوشحال باشم. سعی می‌کنم با کار در مزرعه زندگی را بگذرانم. بزرگترین نگرانی‌ام آینده کودکانم است.

یوسف خان، چهارمین فرزند خانواده که آن شب بازداشت و به مدت ۱۸ روز در پایگاه آمریکا شکنجه شد، می‌گوید:‌ در روز نوزدهم بدون اینکه توضیحی بدهند، مرا رها کردند. من هم نتوانستم در تشییع جنازه برادرانم شرکت کنم. حالا خواستار اجرای عدالت هستم.

او می‌گوید که هزارات جنایت مشابه توسط آمریکا در سرتاسر افغانستان رخ داده است.

یکی دیگر از ساکنان این روستا که همسر ۴۰ ساله‌اش را در حمله پهپادی سال ۲۰۱۵ آمریکا از دست داده می‌گوید: یکی از همسایگانم مرا از بمباران مزرعه‌ای باخبر کرد که همسرم در آن کار می‌کرد. به سرعت به سمت مزرعه دویدم و در آنجا با جنازه شرحه شرحه همسرم مواجه شدم. از آن روز، این صحنه از برابر چشمانم کنار نمی‌رود.

او که اکنون به همراه دو دختر ۱۵ و ۱۷ ساله‌اش به سختی روزگار خود را سپری می‌کند، خواستار انجام تحقیقات و مجازات متجاوزان است. او می‌گوید که آمریکا باید برای قتل‌هایی که در حمله به افغانستان مرتکب شده، غرامت پرداخت کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۷-۱۶ ۱۵:۴۵

اینها طالبانی هستندکه توسط امریکاکشته شدند نه مردم افغانستان افغانستانی هامخصوصاشیعیان که توسط طالبان سلاخی می شوندبه کی شکایت کنند

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۱۷ ۰۹:۱۱

خداخیربده امریکارو که این تعداد طالب روبه جهنم فرستاد جواب خون شیعیانی که توسط طالبان شهید میشوند را که میدهد؟؟