• یکشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401071708198
  • خبرنگار : 50555

رئیس امور ایمنی شرکت گاز استان خبر داد

کاهش ۱۵ درصدی حوادث ناشی از گاز طبیعی در خراسان رضوی

کاهش ۱۵ درصدی حوادث ناشی از گاز طبیعی در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس امور ایمنی شرکت گاز خراسان رضوی گفت: در ۲ سال اخیر پیک حوادث شهری ناشی از گاز کاهش قابل توجهی نداشته اما حوادث ناشی از گاز طبیعی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، ۱۵ درصد کاهش داشته است. همچنین حوادث ناشی از گاز مونوکسید کربن در سال گذشته در استان هشت درصد بوده است.

حسن دبیر در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری از حوادث ناشی از گاز گرفتگی در خراسان‌ رضوی اظهار کرد: اقداماتی از جمله آگاهی‌بخشی به مناطق روستایی که تازه عملیات گازرسانی به آن انجام شده، در دستور کار مدیریت شرکت گاز استان قرار گرفته است. همچنین کارشناسان ایمنی هماهنگی‌های لازم را با شورای مناطق روستایی انجام داده تا مردم این مناطق در مراکز تجمع به ویژه مساجد گرد هم آیند تا توضیحات ضروری جهت دادن آگاهی به مردم در خصوص مخاطرات گاز طبیعی به مردم ارائه شود.

وی افزود: با اتمام عملیات گازرسانی به مناطق روستایی به ویژه کلاته‌آهن و ماریان به نحوی مردم با یک نوع پدیده جدید روبه‌رو هستند و نیاز به آگاهی در خصوص مخاطراتی از جمله نوع گاز، نوع دودکش، حصول اطمینان از باز بودن مسیر دودکش، آشنایی با روش‌های باز بودن مسیر دودکش و روش‌های دودیاب و دودساز یا به نوعی دستگاه شاقول دارند.

رئیس امور ایمنی شرکت گاز خراسان رضوی آگاهی‌بخشی به مردم مناطق روستایی در مورد نوع حفاری را از دیگر اقدامات انجام شده ذکر و بیان‌ کرد: مناطق روستایی تا قبل از ایجاد شبکه گازرسانی نیازی به حفاری ندارد اما با ایجاد خطوط گازرسانی در این مناطق نوع حفاری نیز باید تغییر کند. باید با ارائه توضیحات لازم زمینه پیشگیری از مخاطرات ناشی از حفاری فراهم آورده شده و مردم قبل از هرگونه عملیات حفاری حتما با بخش امداد هماهنگی‌های لازم را انجام دهند در غیر این صورت هرگونه برخورد با لوله گاز سبب ایجاد حوادث جبران‌ناپذیری خواهد شد.

دبیر گفت: در خصوص پیشگیری حوادث ناشی از گاز طبیعی در مدارس و دیگر مناطق شهری نیز هماهنگی‌های لازم انجام شده تا توضیحات لازم از طریق تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها برای آگاهی‌بخشی به شهروندان داده شود.

رئیس امور ایمنی شرکت گاز خراسان‌ رضوی عنوان‌کرد: بیشترین حوادث و مشکلات ناشی از گاز طبیعی مربوط به فصل سرد سال است. در سال گذشته به دلیل نبود سرما و بارندگی زیاد حوادث ناشی از گاز طبیعی کاهش داشته است.

وی استفاده از دودکش‌های غیر استاندارد از نوع آکاردئونی را از علل دیگر بروز حوادث ناشی از گاز گرفتگی دانست و خاطرنشان کرد: در مورد گازرسانی شهری تنها آموزش ملاک نبوده و عدم استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد هم سبب ایجاد حوادث جبران‌ناپذیر می‌شود.

رئیس امور ایمنی شرکت گاز خراسان‌ رضوی افزود: به طور معمول با شروع زودهنگام سرمای شدید در نیمه دوم سال دیگر فرصتی برای احیاء استاندارد بودن وسایل گرمایشی نیست و مردم به سرعت بدون هیچ توجهی به سراغ وسایل گرماشی می‌روند. بنابراین شهروندان قبل از فرا رسیدن فصل سرما و قبل از نصب هرگونه وسایل گرمایشی از باز بودن مسیر دودکش‌ها اطمینان حاصل نمایند.

وی ضمن بیان اینکه حوادث ناشی از گاز مونوکسید کربن در سال گذشته هشت درصد بوده، در خصوص عمده‌ترین علل بروز حوادث ناشی از گاز طبیعی عنوان کرد: گاز منوکـسید کربن از عمده‌ترین علل بروز حوادث ناشی از گاز است. این گاز سمی از سوختن ناقص گاز متان ایجاد می‌شود. با سوخت گاز متان در حالت نرمال و طبیعی باید بخار آب و co۲ تولید می‌شود اما با سوخت ناقص و کاهش اکسیژن گاز سمی مونوکسید کربن تولید می‌شود. اگر این گاز سمی از طریق دودکش خارج شده و وارد فضا نشود، مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما ایجاد نشت و نقص در دودکش سبب ایجاد این گاز و منجر به تلفات و مرگ می‌شود. بیشترین حوادث در سال گذشته از نشت گاز مونوکسید کربن بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha