• یکشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401071708271
  • خبرنگار : 50562

پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی ـ فرهنگی رودخانه دز به یونسکو می‌رود

پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی ـ فرهنگی رودخانه دز به یونسکو می‌رود

ایسنا/خوزستان مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: منظر تاریخی ـ فرهنگی رودخانه دز یعنی آسیاب‌های دزفول، بافت تاریخی و هر آنچه در بستر و عمق رودخانه و مجاور آن وجود دارد در صورت اتمام گزارش و ارسال به یونسکو در آینده نزدیک ثبت جهانی خواهد شد.

عباس چراغ‌چشم در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه اتمام این گزارش پیچیده و زمان‌بر است اظهار کرد: تاکنون ۱۱۰۰ صفحه از پل، آسیاب‌ها، بافت تاریخی و... واقع در بستر رودخانه دز مستندنگاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: اداره میراث فرهنگی دزفول به صورت خودجوش فعالیت ثبت جهانی منظر فرهنگی دز را شروع کرده و در حال پیگیری آن است.

چراغ‌چشم با بیان اینکه مستندات باید به سه زبان انگلیسی، عربی و فرانسوی ترجمه شود توضیح داد: برای تنظیم درست گزارش و تکمیل اطلاعات و مستندات باید گزارش تصویری، نوشتاری، نقشه مناطق و کارهایی که در گذشته انجام شده و در حال انجام است به صورت کامل ارایه شود.

وی ادامه داد: مطالعه منابع در این خصوص یعنی منابع تخصصی شناخت منطقه، شناخت روند تغییرات منظر فرهنگی دز و... از جمله موضوعات مورد بررسی است.

او گوش‌زد کرد: پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی دز در فهرست جهانی یونسکو باید اولویت سازمان میراث فرهنگی کل کشور باشد و همچنین نیازمند تأمین اعتبار و حمایت نهادهای حاکمیتی است.

چراغ‌چشم تأکید کرد: در خصوص زمان ثبت جهانی شدن منظر فرهنگی دز نمی‌توانم اظهار نظر دقیقی داشته باشم و منتظر اتمام گزارش نهایی و ارایه آن به یونسکو هستیم. همچنین لازم به ذکر است که در صورت ارایه گزارش کمیته میراث جهانی یونسکو تصمیم‌گیری نهایی در این‌ باره را بر عهده دارد.

او با اشاره به اینکه آسیاب‌های آبی دزفول بخش مهمی است که در سه قسمت رودخانه واقع شده خاطرنشان کرد: قرارگیری آسیاب‌های آبی دزفول در بستر رودخانه و در مجاورت پل قدیم یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در استان خوزستان است.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: منظر فرهنگی دز با تلاش و همت مسؤولان مربوطه به زودی در فهرست آثار ثبت جهانی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha