• چهارشنبه / ۲۷ مهر ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401072714911
  • خبرنگار : 71415

پارلمان اوکراین، چچن را "منطقه موقتا اشغال شده"‌خواند

پارلمان اوکراین، چچن را "منطقه موقتا اشغال شده"‌خواند

قانونگذاران پارلمان اوکراین با تصویب قطعنامه‌ای علیه روسیه، جمهوری چچن روسیه را یک "سرزمین موقتا تحت اشغال روسیه" اعلام کردند؛ اقدامی که مطمئنا خشم روسیه‌ای که تحمل صفر نسبت به هر گونه صحبت از جدایی طلبی در داخل مرزهایش دارد برمی‌انگیزد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در قطعنامه تصویب شده توسط پارلمان اوکراین از چچن با عنوان تاریخی آن یعنی "جمهوری چچن ایچکریا" یاد شده است.

جمهوری چچن ایچکریا نام تاریخی منطقه چچن در جنوب روسیه است؛ منطقه‌ای که بعد از فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ شاهد دو جنگ بین سربازان روس و جدایی طلبان چچنی بود.

هم اکنون رمضان قدیروف، فرزند احمد قدیروف رئیس‌جمهور سابق چچن و رهبر سابق یک گروه از شبه‌نظامیان چچنی که مورد حمایت کرملین است رئیس جمهور چچن است و خود را به عنوان سرباز پیاده نظام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه توصیف کرده است.

قدیروف یکی از صریح‌ترین چهره‌های حامی روسیه در جریان جنگ هشت ماهه‌ این کشور در اوکراین نشان داده است.

اکثریت قانونگذاران اوکراینی روز سه شنبه به حمایت از قطعنامه‌ای رای دادند که "جمهوری چچن ایچکریا را به عنوان یک منطقه موقتا اشغال شده توسط فدراسیون روسیه در نتیجه یک تجاوز مسلحانه ناقض منشور سازمان ملل به رسمیت می‌شناسد."

اوکراین از همین لفظ "موقتا اشغال شده" برای توصیف بخش‌هایی از خاک اوکراین که توسط نیروهای روسیه در سال ۲۰۱۴ و پس از حمله سال جاری میلادی به اوکراین تصرف شدند استفاده کرده است.

در این قطعنامه قانونگذاران اوکراینی آنچه که "جنایات جنگی ارتکابی از سوی روسیه در دو جنگ رخ داده پس از فروپاشی شوروی سابق در چچن" و همچنین "دیگر جنایات تاریخی ارتکابی در قرن‌های نوزدهم و بیستم" خوانده شد محکوم شده است.

پارلمان اوکراین متشکل از ۴۵۰ کرسی به رغم حملات روسیه به کی یف و سایر شهرهای این کشور پشت درهای بسته به فعالیت خود ادامه داده است. این پارلمان اعلام کرد، ۲۹۰ قانونگذار اوکراینی به تصویب این قطعنامه رای داده اند.

پارلمان اوکراین موسوم به "ورخوونا رادا" اعلام کرد که ۳۵۲ قانونگذارش در این رای گیری شرکت داشتند.

مسکو اوایل ماه جاری میلادی چهار منطقه دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون در شرق اوکراین را پس از برگزاری همه‌پرسی‌هایی به عنوان بخشی از خاک روسیه اعلام کرد.

قطعنامه پارلمان اوکراین ادبیاتی مشابه با سخنرانی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور در ماه گذشته میلادی که در آن خواستار مقاومت اقلیت های قومی روسیه در برابر طرح بسیج نیروهای بیشتر از سوی کرملین برای جنگ اوکراین شد داشت.

گروه‌های غیرروسی - از بخش‌هایی از قفقاز شمالی یا مناطق دوردست سیبری - بیش از حد در نیروهای نظامی روسیه در اوکراین حضور دارند و اعتراض‌های خشونت‌آمیز علیه جنبش بسیج در برخی مناطق که فقر آن را فرا گرفته است، شعله‌ور شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha