• یکشنبه / ۱ آبان ۱۴۰۱ / ۰۲:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401073016942
  • خبرنگار : 50046

یک مسئول خبر داد:

برداشت بیش از یک تن گیاه باریجه از عرصه های منابع طبیعی خراسان شمالی

برداشت بیش از یک تن گیاه باریجه از عرصه های منابع طبیعی خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی رئیس اداره مرتعداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از برداشت یک تن و ۱۰۰ کیلوگرم گیاه باریجه از عرصه های منابع طبیعی این استان طی امسال خبر داد.

مهرداد فلاحی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: خراسان شمالی یکی از رویشگاه های گیاه دارویی باریجه است که محصول تولیدی در این استان نیز از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در این استان برای برداشت گیاهان دارویی ۳۲ طرح وجود دارد، گفت: از این تعداد حدود ۲۱ طرح با ۵۲۶ هزار و ۶۰۲ هکتار مساحت مربوط به طرح گیاه دارویی باریجه است.

فلاحی افزود: دو تا سه سال است که این اداره کل به منظور حفظ رویشگاه ها و استراحت آن ها برای امر زادآوری، فرآیند مزایده برای بهره برداری را صادر نکرده است.

وی با اشاره به قیمت باریجه طی امسال بیان کرد: قیمت پیشنهادی برای خرید و فروش باریجه در خراسان شمالی از ۴۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۸۰۰ میلیون تومان برای هر کیلوگرم بوده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: از آنجاییکه خراسان شمالی واحد فرآوری برای گیاهان دارویی باریجه ندارد، شیره های باریجه خریداری شده به شهرهایی همچون یاسوج و شیراز و یا کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

وی تصریح کرد: طی سال گذشته نیز از سطح عرصه های این استان بیش از ۲.۲ تن شیره باریجه برداشت شد.

رئیس اداره مرتعداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی بیان اینکه خراسان شمالی یکی از خاستگاه های اصلی تولید باریجه در کشور است، اظهارکرد: با توجه به کوهستانی بودن خراسان شمالی، وسعت رویش این گیاه در عرصه های منابع طبیعی استان خوب بوده و این استان از رویشگاه های خوبی از این گیاه برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه برای برداشت اصولی این گیاه طرح تهیه شده است، افزود: بهره برداران موظف هستند تا طبق طرح برداشت این گیاه را انجام دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha