• یکشنبه / ۸ آبان ۱۴۰۱ / ۰۷:۵۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401080804843
  • خبرنگار : 50167

هوشیار باشید؛

نیکوتین سیگار در مغز همانند هروئین و کوکائین عمل می‌کند

نیکوتین سیگار در مغز همانند هروئین و کوکائین عمل می‌کند

ایسنا/زنجان مدیر گروه آموزش و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: نیکوتین سیگار در مغز همانند هروئین و کوکائین عمل کرده و احساس لذت و رضایت زودگذر ایجاد می‌کند و همین موضوع باعث وابستگی به آن می‌شود.

داوود رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با مصرف دخانیات، اظهار کرد: بسیاری از افراد پس از چند سال مصرف دخانیات تصمیم به ترک می‌گیرند و متوجه می‌شوند که نیکوتین چقدر می‌تواند اعتیادآور باشد و ترک آن نیز آسان نیست.

وی با اشاره به شعار پیشگیری بسیار بهتر از درمان است، افزود: باید دنیایی ایجاد کنیم که در آن دیدن افرادی که سیگار و قلیان می‌کشند یا از سایر محصولات توتون و تنباکو استفاده می‌کنند، استثنا باشد و هنجار نباشد زیرا راه‌های بسیاری برای دور نگه داشتن نوجوانان و جوانان از دخانیات وجود دارد.

این مسئول با تاکید بر لزوم برداشتن گام‌هایی که استفاده از دخانیات را برای جوانان سخت می‌کند (بالا بردن قیمت سیگار)، تصریح کرد: والدین می‌توانند به فرزندان خود کمک کنند تا در مورد استعمال دخانیات تصمیم درستی بگیرند؛ به طور کلی باید حقایق کلیدی و آمارهای خطرناک در مورد دخانیات را با جوانان مطرح کنیم و مهارت «نه» گفتن را به آن‌ها آموزش دهیم.

مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه نیکوتین در مغز درست مانند هروئین و کوکائین عمل می‌کند و احساس لذت و رضایت زودگذر ایجاد می‌کند، گفت: مغز جوانان هنوز در حال رشد بوده و این خود دلیلی برای وابستگی جوانان به دخانیات، تنها پس از یک دوره کوتاه مصرف، است.

رحمانی در رابطه با اقداماتی که والدین در راستای پیشگیری از استعمال دخانیات توسط فرزندان‌شان اعمال کنند، خاطرنشان کرد: والدین می‌توانند با ایجاد محدودیت سنی در مشاهده فیلم‌ها و دور نگهداشتن نوجوانان از انجام بازی‌های ویدئویی یا عدم استفاده از سایر رسانه‌هایی که استعمال دخانیات را به تصویر می‌کشند، آنها را از استعمال دخانیات دلسرد کنند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha