• چهارشنبه / ۲ آذر ۱۴۰۱ / ۰۰:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401090100724
  • خبرنگار : 30147

۲۷ شهر خراسان رضوی فاقد کتابخانه هستند/ سهم استان از کتابخانه سیار تنها ۸ واحد

۲۷ شهر خراسان رضوی فاقد کتابخانه هستند/ سهم استان از کتابخانه سیار تنها ۸ واحد

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: هرچند حال کتاب‌خوانی خوب است ولی در حال حاضر ۲۷ شهر خراسان رضوی فاقد کتابخانه هستند.

علی اکبر سبزیان در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر خراسان رضوی به لحاظ تعداد کتابخانه در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد، خاطرنشان کرد: هرچند به ازای هر ۲۰ هزار نفر باید یک کتابخانه داشته باشیم اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی با تأکید بر اینکه تلاش ما بر توزیع عادلانه فضاهای کتابخانه‌ای است، تصریح کرد: اکنون خلاء کتابخانه ثابت را کتابخانه‌های مشارکتی و سیار پوشش می‌دهند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: نسل جدید کتابخانه‌های عمومی نقش فرهنگسرایی، خدمت محور و برنامه محور دارند، اکنون ۴۰ خدمت در کتابخانه‌های عمومی به خصوص کتابخانه مرکزی دارد انجام می‌شود که ذیل آن‌ها تا هزار برنامه می‌تواند تعریف شود، ضمن اینکه کتابخانه سیار هم می‌تواند همان نقش را در روستاها و مناطق حاشیه‌ای، محروم و فاقد کتابخانه انجام دهد.

وی در ادامه با تأکید بر استفاده از ظرفیت ساختمان‌های بلااستفاده دستگاه‌های مختلف مانند آموزش و پرورش، بهزیستی، اداره پست و... برای ایجاد کتابخانه نهادی تصریح کرد: تاکنون برخی از ساختمان‌های بلااستفاده شناسایی شده‌اند.

سبزیان عنوان کرد: خوشبختانه مردم کتاب‌خوان‌تر شدند به طوری که خرید خوب کتاب، استفاده از فضاهای کتابخانه‌ای، اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده در فضای مجازی و شرکت در فستیوال‌ها و مسابقات کتاب‌خوانی بسیار بوده است.

 مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه هرچند حال کتاب‌خوانی خوب است ولی در سرانه فضای کتاب‌خوانی باید تلاش بیشتری صورت گیرد، گفت: در حال حاضر ۲۷ شهر خراسان رضوی فاقد کتابخانه هستند.

۲۶ پروژه نیمه تمام نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار

وی همچنین از نیمه تمام ماندن ۲۶ پروژه در خراسان رضوی خبر داد و افزود: اگر ۵۰ میلیارد تومان به این نهاد اختصاص یابد تمامی پروژه‌های نیمه تمام چندین ساله به اتمام می‌رسد، هرچند اکنون از توان خیرین استفاده می‌شود اما کمک‌ها قطره چکانی است.

سبزیان اظهار کرد: با اتمام این پروژه‌ها برخی شهرستان‌ها دارای کتابخانه خواهند شد، اکنون از ۲۳۵ کتابخانه در خراسان رضوی ۵۰ کتابخانه نهادی و مشارکتی در مشهد و ۱۸۵ کتابخانه دیگر در شهرستان‌ها است.

وی ادامه داد: با تصمیم‌گیری‌های اتخاذ شده ۴ کتابخانه از ذیل مدیریت نهاد کتابخانه‌ها شامل کتابخانه مجلس، کتابخانه ملی، کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی در قم و کتابخانه استان قدس خارج شدند. البته در حال حاضر فقط کتابخانه استان قدس در کاشمر مشارکتی است و باقی زیرمجموعه ما نیستند.

راه‌اندازی ۶ کتابخانه سیار تا پایان سال

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه به نسبت کشور رتبه بالایی به لحاظ داشتن کتابخانه داریم، از فعالیت ۸ کتابخانه سیار در استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۴ کتابخانه در مشهد و باقی در شهرستان‌ها فعالیت دارند که اگر این تعداد به ۱۰ کتابخانه افزایش یابد ۴ کتابخانه در مشهد و ۶ کتابخانه سیار در شهرستان‌ها خواهیم داشت.

وی از تلاش برای افزایش کتابخانه‌های سیار در شهرستان‌ها خبر داد و افزود: تا هفته کتاب سال آینده بخش عمده‌ای از خلاء نبود کتابخانه را کتابخانه‌های سیار پوشش خواهند داد.

سبزیان اظهار کرد: باوجود اینکه هر کتابخانه سیار ۵ روستا را پوشش می‌دهد اما خیلی قابل توجه نیست ولی تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: در نظر داریم تا پایان سال ۶ کتابخانه سیار دیگر نیز در شهرستان‌های طرقبه شاندیز، تایباد، قوچان و مشهد به ناوگان کتابخانه‌های عمومی در راستای اجرای عدالت فرهنگی و اجتماعی در مناطق کم برخوردار و دورافتاده راه‌اندازی کنیم.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ادامه داد: هرچند در حال حاضر ۳۵۰ هزار نفر از جمعیت استان در کتابخانه‌های عمومی عضویت دارند اما اکنون  بیش از این عدد از خدمات کتابخانه‌های عمومی استفاده می‌کنند که عضو کتابخانه نیستند.

وی با بیان اینکه بعد از پایان محدودیت‌های کرونا رشد بیش از ۲۰ درصدی  را در عضویت کتابخانه‌ها داشتیم، افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی به دنبال اجرای طرح هر کارت ملی یک عضویت است، باید تلاش کرد مردم بیشتر از خدمات کتابخانه‌ها استفاده کنند.

سبزیان بیان کرد: اکنون سه یا چهار پروژه نیمه تمام در منطقه ترشیز داریم که برای بهره‌برداری آن‌ها نیازمند کمک خیرین هستیم تا پایان امسال ۴ پروژه نیمه تمام به نتیجه و بهره‌برداری خواهند رسید، در منطقه ترشیز هم سه یا چهار پروژه کتابخانه‌ای آماده افتتاح هستند که اگر نیروی مورد نیاز تأمین شود به زودی شاهد افتتاح آن‌ها خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha