• چهارشنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401093020669
  • خبرنگار : 50399

یک نویسنده قمی عنوان کرد

در حوزه طنز دفاع مقدس خلا وجود دارد

در حوزه طنز دفاع مقدس خلا وجود دارد

ایسنا/قم نویسنده و منتقد ادبی در نشست نقد و بررسی کتاب موقعیت سردار ملات گفت: در حوزه طنز دفاع مقدس کمبود جدی احساس می‌شود و «موقعیت سردار ملات» یکی از آثاری است که به پر کردن این خلا کمک می‌کند.

مرضیه نفری، نویسنده و منتقد ادبی امروز ۳۰ آذرماه در نشست نقد کتاب «موقعیت سردار ملات: خاطرات حسین پاینده» با اشاره به اهمیت نگارش کتاب دفاع مقدس ویژه گروه سنی نوجوان اظهار کرد: وضعیت مرزی دوران نوجوانی و معلق بودن بین کودکی و بزرگسالی، بزرگ‌ترین ویژگی این دوران است و ادبیات نوجوان باید مفاهیمی را پیگیری کند که با مخاطب در حال عبور، همخوانی داشته باشد.

وی افزود: در کتاب‌های نوجوان به مفاهیمی مانند ایثار، وطن دوستی، مقاومت، نوع دوستی، شکست دشمن ، قهرمان پروری و ... تا حد زیادی پرداخته شده است اما در حوزه طنز دفاع مقدس کمبود جدی احساس می‌شود و این اثر یکی از آثاری است که با زبان طنز خود به پر کردن این خلا کمک می‌کند.

نفری عنوان کرد: نگاه ساده و صمیمی حاصل از اتفاق‌های شیرینی که از دل تلخی‌های دفاع مقدس بیرون آمده، خلق صحنه‌های ناب و باورپذیر و شروع همراه با حادثه و توصیفات زیبا، کتاب را برای مخاطب نوجوان جذاب کرده است.

وی با اشاره به روایت کتاب در فضای شهر قم گفت: از ابتدای داستان، اقلیم پررنگ است؛ مسجد نور، مسجد رسول اکرم (ص)، حرم مطهر حضرت معصومه (س)، چهارمردان، گلزار شهدا، موتور سواری قمی‌ها، خیابان آذر، چهارراه نکویی و دسته چهل اختران از جمله فضاهایی است که اتفاقات کتاب به آن اشاره دارد.

این نویسنده قمی تصریح کرد: ما با یک کتاب کاملا تصویری مواجه هستیم و نویسنده با توصیفات خوب خود به خوبی توانسته است فضا را در ذهن مخاطب مجسم کند.

وی بیان کرد: یکی از نکاتی که می‌توانست در کتاب به آن توجه شود، عدم ورود نویسنده به درون شخصیت هاست؛ به گونه ای که ما صحنه‌ها را می‌بینیم اما به درون شخصیت نمی‌رویم و عدم مراجعه به درون شخصیت باعث شده تا شخصیت در ذهن ما ماندگار نشود، مثل یک عطر خوشبویی که زود می‌پرد و می‌رود.

در ادامه این نشست، علی مهر، نویسنده کتاب پیرامون انگیزه نوشتن کتاب گفت: با خواندن چند خاطره از حسین پاینده، احساس کردم که این خاطرات پتانسیل تبدیل شدن به یک رمان را دارد.

وی ادامه داد: شاکله اصلی کتاب به ۱۵ خاطره حسین پاینده شکل گرفت اما بسیاری از شخصیت‌ها و برخی از موقعیت‌ها نیز بر اساس اطلاعات شخصی، پژوهش‌ها و مطالعات خودم نوشته شد و واقعی نبود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha