• یکشنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401101106313
  • منبع : نمایندگی سمنان

لزوم بازطراحی و اصلاح کتابخانه مرکزی سمنان/ کتابخانه‌های مرکزی قم و خرم‌آباد افتتاح می‌شوند

لزوم بازطراحی و اصلاح کتابخانه مرکزی سمنان/ کتابخانه‌های مرکزی قم و خرم‌آباد افتتاح می‌شوند

ایسنا/سمنان دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور بااشاره به اینکه کتابخانه مرکزی سمنان یکی از اولین‌ کتابخانه‌های مرکزی افتتاح‌شده در کشور بوده، بر لزوم پیگیری بازطراحی و اصلاح کتابخانه مرکزی سمنان که سال‌ها پیش به بهره‌برداری رسیده تاکید کرد.

مهدی رمضانی،11دی در دیدار با محمدرضا هاشمی، استاندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان سمنان با تقدیر از همراهی‌های استاندار اظهار کرد: استان سمنان از ظرفیت بالایی در بخش‌های مختلف برخوردار است.
وی با اشاره به مسوولیت پیشین استاندار سمنان در خراسان رضوی ادامه داد: کتابخانه مرکزی مشهد که در زمان افتتاح آن، جنابعالی به عنوان معاون استاندار و فرماندار شهرستان مشهد، مشغول به خدمت بودید، اولین کتابخانه از نسل جدید کتابخانه های عمومی محسوب می‌شد که با کاری جهادی و با همکاری شهردار وقت افتتاح شد.

وی با بیان اینکه پس از آن کتابخانه مرکزی یزد و کتابخانه مرکزی سنندج به سرانجام رسید افزود: کتابخانه‌های مرکزی قم و خرم آباد نیز در آستانه افتتاح بوده و به زودی به بهره‌برداری می‌رسند.

وی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی مشهد برای ما پایلوت اصلی بود اضافه کرد: در این کتابخانه بیش از ۶۰ خدمت تعریف و ارائه شد.

وی با اشاره به اهمیت کتابخانه های عمومی در سمنان گفت: در بین استان های دارای کتابخانه مرکزی، سمنان از اولین ها بود اما متأسفانه پروژه ناقص افتتاح شد و نیاز به بازطراحی داشت که هیچ یک انجام نشد.

وی گفت: در سفر رئیس جمهور به استان‌های مختلف موفق به جذب اعتبارات مناسبی برای کتابخانه های عمومی شدیم اما متأسفانه در سمنان این اتفاق نیفتاد. لذا ضرورت دارد در دور دوم سفرهای رئیس جمهور موضوع تخصیص اعتبارات برای بازطراحی و اصلاح کتابخانه مرکزی سمنان پیگیری شود؛ چراکه تعداد کتابخانه‌های عمومی استان به نسبت جمعیت، قابل قبول است اما نیازمند ارتقای کیفیت و بازطراحی هستیم.

رمضانی استان سمنان را از استان‌های فاقد کتابخانه سیار برشمرد و تصریح کرد: در بحث راه‌اندازی کتابخانه سیار، همچون کتابخانه ثابت، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تجهیزکننده و بهره بردار است و امکان خرید خودرو برای ما میسر نیست. چنانچه از منابع استانی، بانک‌ها، خیرین، صنعت و سایر ظرفیت های استان خودرویی به عنوان کتابخانه سیار در نظر گرفته شود ما کار تجهیز و استخدام نیروی انسانی را انجام خواهیم داد.
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور تشکیل منظم جلسات انجمن، پیگیری، دقت نظر و تسلط استاندار سمنان به موضوع کتابخانه های عمومی را اثرگذار و قابل تحسین دانست.

در ادامه محمدرضا هاشمی، استاندار سمنان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید سلیمانی، اظهار کرد: سطح سواد در استان سمنان از میانگین کشوری بالاتر بوده و استانی به معنای واقعی دانشگاهی با شخصیت‌های سیاسی، دینی و مذهبی متعدد است.

هاشمی ادامه داد: استان سمنان دارای دانشگاه‌هایی مطرح و کتابخانه هایی غنی است. این استان در کنار شخصیت های دینی، شخصیت های علمی، مؤلفین و مترجمان برجسته‌ای نیز دارد.

وی با بیان اینکه استان ما نیازمند ارتقاء در حوزه کتابخانه های عمومی است اضافه کرد: هر قدر سطح آگاهی و دانایی مردم در تمامی حوزه‌ها ارتقا یابد، اداره جامعه راحت‌تر خواهد بود.

وی با اشاره به لزوم ارتقا سطح آگاهی های عمومی اظهار کرد: یکی از عواملی که باعث تعطیلی واحدهای صنعتی ما می‌شود، عدم ارتباط واحدهای تولیدی با دانشگاه و کتاب و کتابخانه است. اگر به دنبال افزایش سطح دانایی باشیم، آسیب‌ها کاهش پیدا می‌کند.

استاندار سمنان به حضور در اکثر قریب به اتفاق جلسات انجمن کتابخانه های استان اشاره و تصریح کرد: شهرداری ها را هم مکلف به پرداخت حق کتابخانه ها از نیم درصد درآمد سالانه کرده‌ایم.
وی ادامه داد: در حال حاضر استان سمنان با سه مشکل اساسی تصادفات جاده ای، کم آبی و کاهش جمعیت رو به رو است و به اعتقاد من رونق بحث کتاب و کتابخوانی در رفع این مشکلات اثرگذار است.

وی با اشاره به لزوم حمایت بیشتر از کتابخانه های عمومی وعده داد: در سفر دوم رئیس جمهور پیگیر حوزه زیرساخت های فرهنگی استان خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha