مجتبی خرسندی در گفتوگو با ایسنا، بیان کرد: متولد ۲۱ مهرماه ۱۳۷۲ در شهرستان بروجرد هستم و از سال ۱۳۸۹ وارد فضای شعر و شاعری شدم. البته از سال ۱۳۹۱ بعد از آشنایی با برخی اساتید شعر را به صورت جدی و حرفهای دنبال کردم و با تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی زندگی من کاملا با شعر گره خورد.
خرسندی ادامه داد: از همان ابتدا به لطف حضرات اهلبیت علیهمالسلام در جلسات هیئت و با سرودن نوحه برای مداحان فعالیت خود را آغاز کردم و با سرودن شعر و پژوهش در ادبیات آیینی کارم را ادامه دادم. بعدها با اینکه فضاهای دیگری را هم در ادبیات معاصر تجربه کردم، اما اصل و مبنای سرودههای من همان اشعار اهلبیتی قرار گرفت.
وی افزود: با توجه به گفتههای اساتید در رابطه با این که در حوزه شعر مهدوی کمکاری شده است، وارد عرصه شعر مهدوی شدم و سعی کردم فعالیت خود را در این حوزه پیش ببرم و به لطف خدا تا امروز بیش از صد سرودهی مهدوی در قالبهای مختلف داشتهام که بسیاری از آنها توسط مداحان و گروههای سرود اجرا شده و گاها نیز برای برنامههای مهدوی صداوسیما از جمله؛ تیتراژ اول و آخر برنامه «خط امان» استفاده شده است.
خرسندی اضافه کرد: سرودن اشعار مهدوی این ذهنیت را برای من ایجاد کرد که میتوانم یک مجموعه شعر مهدوی مستقل داشته باشم تا فتحبابی برای ورود دیگر شاعران به این عرصه باشد. چرا که تا قبل از ورود این نوع از هنر و ادب به عرصه تخصصی، اساتید خیلی جایگاه خاصی برای شعر مهدوی در نظر نگرفته بودند، اما در چندسال اخیر فضای شعر مهدوی با برگزاری چند کنگره معتبر و همچنین برقراری جلسات تخصصی شعر و ادب مهدوی و نیز با دلسوزی برخی اساتیدی که پژوهشهایی در این حوزه داشتهاند، زمینهای فراهم شد که خوراکهای فکری برای شاعران تهیه شود تا بتوانند وارد این فضا شوند.
عدم همکاری رسانهها؛ بزرگترین مسئله در عدم فراگیری شعر مهدوی
این شاعر آیینی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بزرگترین مسئله در خصوص فراگیر نشدن شعر مهدوی، عدم همکاری رسانهها با شاعران و دیگر هنرمندان در سایر رشتههاست، تصریح کرد: اگر رسانهها و سازمانهای ادبی و هنری مبحث مهدویت را با توجه به اهمیت آن جدیتر از قبل مطرح کرده و حمایت بیشتری در همه زمینهها از آن داشته باشند، قطعا نتایج بسیار خوبی در آیندهی این موضوع مهم رقم خواهد خورد.
وی با اشاره به برگزاری جلسات تخصصی شعر مهدوی در قم و تهران به دلیل تراکم حضور شاعران، گفت: در قم جلسهی ادبی-مهدوی «الغوث» و در تهران نیز جلسهای با همین رویکرد به نام «التجا» برگزار میشود که اصل کار این جلسات کمک به تولید، نقد و ارائهی اشعار مهدوی در سطح کشور است، لذا اگر این جلسات در کل کشور فراگیر شود مطمئنا آینده خوبی در بحث شعر مهدوی خواهیم داشت.
خرسندی مهمترین نیاز بشر امروز را افزایش سطح آگاهی دانست و تاکید کرد: با توجه به هجمههای رسانههای مختلف، بشر امروز بهشدت به آگاهی نیاز دارد بنابراین فرض کنید اگر تمام رسانهها برنامه یا برنامههایی پیرامون مباحث مهدویت و امام زمان علیهالسلام داشته باشند و به مردم آگاهی بدهند، تا چه اندازه میتوانند در ترویج فرهنگ مهدویت که همانا راه پیشرفت جامعه است، موثر باشند.
وی در خصوص اولویت استفاده از مفاهیم مستقیم مرتبط با مهدویت و یا نشانههای غیرمستقیم در شعر امروز نیز اظهار کرد: همواره بین اساتید این اختلاف نظر وجود داشته که شعر باید اشاره مستقیم به مبحث مورد نظر داشته باشد یا بهصورت غیرمستقیم و با استفاده از کلید واژههایی که مربوط بهآن مسئله میشود.
خرسندی ادامه داد: اما بهنظر میرسد با توجه به اختلاف سلیقهها و دیدگاههای متفاوت، دنیای امروز به هردو مورد نیاز دارد و نمیتوان از کنار هیچکدام بهسادگی گذر کرد، طبیعتا قرار گرفتن این دو مقوله در کنار هم موثرتر خواهد بود، به این معنا که در شعر مهدوی علاوه بر اشاره مستقیم بهمهدویت، باید از نشانههایی همچون عدالت، انتظار، ظهور و... نیز استفاده کنیم.
اشاره مستقیم به مفاهیم مهدوی در شعر لازم است
این شاعر آیینی تأکید کرد: با توجه به پیشنهای که در ادبیات وجود دارد اگر شعر مهدوی اشاره مستقیم به مهدویت نداشته باشد، مخاطب مهدوی بودن شعر را دریافت نمیکند. شما دیوان شاعران بزرگ را که نگاه میکنید بسیاری از اشعار را میتوان خطاب به امام زمان علیهالسلام هم خواند، اما به دلیل اینکه صرفا برای مهدویت سروده نشده نمیتوانیم آنها را به عنوان شعر مهدوی به مخاطب ارائه کنیم.
وی با تأکید بر این که اشاره مستقیم به مفاهیم مهدوی در شعر لازم است، ابراز کرد: مخاطب باید بداند شعری که میخواند برای چه سروده شده و زمانی که وارد فضای مهدویت شد و یاد امام در ذهن او شکل گرفت میتواند مفاهیم غیرمستقیم همچون انتظار، عدالت، کمک به همنوع، انسانیت و ظلمستیزی را درک کند و این شعر قطعا میتواند در ذهن او تاثیرگذارتر باشد.
خرسندی یادآور شد: اگرچه به لحاظ فنّی و شاعرانه هر چقدر شعر غیرمستقیم باشد، تخصصیتر است، اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهیهای انسان امروز مخاطبان نمیتوانند اینها را از هم تفکیک کنند.
وی افزود: خود بنده الحمدلله بهواسطه شغل معلمی با نوجوان سروکار دارم و نظرم این است که شاید به واسطه کمکاریهای ما به عنوان معلم و یا خانوادهها و مسئولین و رسانهها و یا حتی همه این عوامل در کنار هم، سطح آگاهی نسل نوجوان کم است. این نوجوانان و جوانان بهشدت نیاز به آگاهی دارند، بنابراین مفاهیم شاعرانه و غیرمستقیم برای دنیای امروز شاید نتواند به صورت کامل پاسخگوی این نیاز باشد.
برگزاری جشنوارههای مهدوی در ارتقا آثار ادبی و به ویژه شعر مهدوی بسیار موثر خواهد بود
خرسندی با بیان اینکه قطعا برگزاری جشنوارههای مهدوی در ارتقا آثار ادبی و به ویژه شعر مهدوی بسیار موثر خواهد بود، افزود: تا چندسال پیش اگر میخواستیم یک کتاب از اشعار مهدوی که در ۲۰ سال اخیر سروده شدهاند جمعآوری کنیم، مطمئنا برای کتابی که ۱۰۰ تا ۲۰۰ شعر داشته باشد با مشکل مواجه میشدیم، در حالی که امروزه در برخی کنگرهها و جشنوارههای شعر مهدوی شاهد ارسال بیش از هزار اثر در هر دوره هستیم.
این شاعر آیینی با بیان اینکه شاید اگر این جشنوارهها نبود من بهعنوان شاعری که احساس نیاز نمیکنم هیچوقت بهدنبال سرودن شعر مهدوی نمیرفتم، گفت: ماحصل کنگرهها و جشنوارههای مهدویت علاوه بر تولید اثر، ارتباطی است که بین شاعر با اساتید و شاعران دیگر شکل میگیرد و همین مسئله برای هنرمندان دیگر نیز انگیزه ایجاد میکند، چرا که در شهرستانهای کوچک کمتر فرصت حضور اساتید و شاعران با تجربه بهتر وجود دارد.
خرسندی در خصوص کتاب شعر مهدوی خود نیز یادآور شد: کتاب از حدود یکسال پیش برای چاپ آماده شده بود، اما برای بررسی بیشتر آن را در اختیار برخی اساتید قرار داده بودم و با توجه به نظراتی که بیان شد، تصمیم گرفتم با تامل بیشتری کتاب را چاپ کنم، که البته به لطف خدا در حال حاضر در مرحله چاپ قرار دارد.
وی در ادامه اضافه کرد: به دلیل علاقه شخصی از بین اشعاری که در قالبهای مختلف سرودهام، برای این کتاب ۴۰ غزل را با مجموع ۳۱۳ بیت انتخاب کردم و در مقدمه آن داستانی از چگونگی شاعر شدنم و اولین سرودهام که بیتی مهدوی بود، بهطور مختصر بیان شده است.
خرسندی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از نشرهایی که به صورت تخصصی در حوزه مهدویت فعالیت دارند، برای چاپ کتاب همکاری نکردند، بیان کرد: از مجموعه جهاد دانشگاهی به عنوان متولی برگزاری جشنواره مهدویت و به دلیل این که فرصت چاپ و انتشار کتاب را در اختیار من قرار دادند تشکر ویژهای دارم چرا که تنها نهادی بودند که از مجموعه شعر مهدوی استقبال کرده و در روند چاپ آن همکاریهای فراوانی داشتند.
وی ادامه داد: این در حالی بود که قبل از ارائه کتاب به جهاد دانشگاهی با چندین نشر معروف مذاکره کرده بودم، اما متاسفانه به دلایلی همچون عدم صرفه اقتصادی، از چاپ مجموعه شعر مهدوی که میتواند فتحبابی در این موضوع مهم دینی و فرهنگی باشد، امتناع کردند.
خرسندی بیان کرد: به لطف خداوند و عنایت خود آن حضرت هرکدام از اشعاری که برای چاپ در این کتاب انتخاب شدهاند، حداقل برنده یکجشنواره ملی ادبی هستند و تاییدیه برخی از اساتید ادبیات کشور را دارند، همچنین برخی از این اشعار توسط مادحین و ذاکران اهلبیت علیهمالسلام در جلسات هیئت خوانده و اجرا شدهاند، لذا برای سرودن، نقد و ویرایش این کتاب واقعا زحمت زیادی کشیده شده است و این عدم همکاری برای چاپ مجموعه شعر مهدوی جای گلایهمندی دارد.
وی بار دیگر به نقش رسانهها در ترویج فرهنگ مهدوی تاکید کرد و گفت: رسانهها باید بیشتر به حوزه شعر و ادب مهدوی توجه داشته باشند چرا که اگر قرار باشد در جامعه آگاهی نسبت به حضرت ولی عصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف صورت بگیرد، یکی از مهمترین ابزار آن شعر مهدوی است.
خرسندی با اشاره به اینکه تعدادی از اشعار این مجموعه، برگزیده دورههای قبل جشنواره مهدویت جهاد دانشگاهی نیز بودهاند، یادآور شد؛ انشاءالله مراسم رونمایی از مجموعهی شعر مهدوی «ماهآخر» همزمان با اختتامیه چهارمین جشنواره ملی مهدویت در شهر مقدس قم خواهد بود.
گفتنی است، چهارمین جشنواره ملی دانشجویی مهدویت با محوریت «گفتمان سازی مهدویت با تکیه بر مفهوم انتظار» در چهار بخش ادبی، هنر و رسانه، ایده پردازی و نوآوری و کتابخوانی برگزار میشود.
لازم به ذکر است، علاقهمندان برای شرکت در چهارمین جشنواره ملی مهدویت و کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به وبسایت جشنواره ملی مهدویت به آدرس www.Mahdaviatfest.ir مراجعه کنند.
انتهای پیام
نظرات