• چهارشنبه / ۲۱ دی ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401102113869
  • خبرنگار : 50037

صاحبخانه شدن رزنی‌ها در انتظار ابلاغ الحاق محدوده شهری

صاحبخانه شدن رزنی‌ها در انتظار ابلاغ الحاق محدوده شهری

ایسنا/همدان طرح نهضت ملی مسکن با وعده ساخت سالیانه یک میلیون مسکن ارزان قیمت و ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال یکی از سیاست‌ها، برنامه‌ها و اولویت های دولت سیزدهم برای خانه‌دار شدن خانوارهای ایرانی بود که ساخت آن از ابتدای کار دولت، آغاز شده و در حال اجراست.

تجربه یک سال گذشته طرح نهضت ملی مسکن نشان می‌دهد پروژه فوق دارای نقاط قوت و ضعفی است که تسریع در اجرای آن نیازمند یافتن راهکارهایی برای تأمین منابع، اختصاص زمین‌های مناسب و سرعت بخشیدن به اجرای این پروژه مهم ملی است.

در حال حاضر در شهرستان رزن ۲۷۰۰ نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که ۸۵۰ نفر از این تعداد حائز اخذ زمین براساس شاخص ‌های موردنظر شده‌اند.

مسئولان شهرستان رزن در طرح نهضت ملی مسکن پاشنه کشیده بر آن هستند تا به واسطه این طرح بزرگ ملی با هدفگذاری و برنامه‌ای منسجم تا افق و چشم انداز ۲۰ تا ۳۰ ساله این شهرستان در رابطه با مسکن و زمین مورد نیاز برای احداث مسکن مشکلی نداشته باشد که به همین منظور با پیگیری های لازم در اسفندماه سال گذشته ۷۵ هکتار به محدوده شهر رزن و حدود سه ماه پیش در آبان ماه امسال ۴۷ هکتار به محدوده شهر دمق الحاق شد تا با این اقدام تمامی شهروندان رزنی و خانوارهای شهر دمق با این میزان الحاق به محدوده شهری به گفته فرماندار رزن ظرف دو سال آینده خانه‌دار شوند و تا ۲۰ یا ۳۰ سال آینده مشکلی در رابطه با بحث کمبود زمین برای احداث مسکن در این شهرستان وجود نداشته باشد.

فرماندار شهرستان رزن شرط تحقق این هدفگذاری و چشم انداز برای شهرستان را منوط به همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در ابلاغ الحاق هر چه زودتر ۷۵ هکتار به محدوده شهری رزن و ۴۷ هکتار به محدوده شهری دمق می‌داند و بارها از تعلل این اداره کل در موضوع ابلاغ الحاق محدوده شهر رزن و دمق در جلسات مختلف گلایه مند بوده اند.

حسن رضانیا، معاون سیاسی، امنیتی استانداری همدان در ۱۸ دی‌ماه در شورای اداری شهرستان رزن، با اشاره به عدم ابلاغ الحاق ۷۵ هکتار به محدوده شهر رزن و ۴۷ هکتار به محدوده شهر دمق توسط راه و شهرسازی برای تسریع در روند طرح نهضت ملی مسکن این شهرستان گفت: راه و شهرسازی استان با اقدامات و تلاش هایی که رزن در بحث نهضت ملی مسکن داشته است، حتماً باید راه را برای آنها باز کند و به نیاز و مطالبه مردمی آن به سرعت پاسخ داده شود.

اما علت تعلل راه و شهرسازی استان در ابلاغ الحاق این میزان زمین به محدوده شهری رزن و دمق چیست؟ و چرا تاکنون به طول انجامیده است؟

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در این زمینه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس ضوابط و قوانین زمینی می تواند به محدوده شهر الحاق شود که در مالکیت دولت باشد و اراضی الحاق شده به محدوده شهر رزن و دمق تا مادامی که به نام دولت سند نشود، امکان ابلاغ آن وجود ندارد.

ایوب اسداللهی با بیان اینکه در این رابطه مالکان این اراضی باید توافق لازم را انجام داده و این توافقات آنها اخذ شود، افزود: در حال حاضر فرمانداری شهرستان رزن موضوع توافقات را در حال انجام هستند و به محض اینکه توافقات آن انجام و سند به نام دولت زده شود، بحث ابلاغ آن نیز انجام خواهد گرفت و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه موضوع توافقات اراضی توسط فرمانداری در دست پیگیری است، خاطرنشان کرد: در زمینه الحاق اراضی که مد نظر شهرستان رزن برای نهضت ملی است برای ۲۷۰۵ نفر برای توسعه آینده شهر ۷۳ هکتار نیاز خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در پایان یادآور شد: براساس ضوابط اراضی که می‌خواهد الحاق شود، باید به نام دولت زده شود تا اجازه الحاق آن را شورای عالی معماری و شهرسازی بدهد.

اما اینکه در حال حاضر روند طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان رزن در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

فرماندار شهرستان رزن در گفت‌وگو با ایسنا پاسخ داد: ۲۷۰۰ نفر در شهرستان رزن برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که ‌۸۵۰ نفر حائز اخذ زمین براساس شاخص ‌های موردنظر شدند و از این تعداد تاکنون ۱۶۰ نفر پول خود را  واریز کرده و زمین لازم به آنها واگذار شده است.

علی‌اصغر  غفاری‌آثار گفت: شهرستان رزن دارای سه تعاونی مسکن شامل ۱۱۰۰ قطعه زمین است که مشکل کمیته فنی و کمیسیون ماده ۵ این تعاونی ها هنوز دارای مشکل بود و با پیگیری های لازم و با حمایت استاندار همدان با جلسات متعدد مشکل این تعاونی ها مرتفع شد.

وی ادامه داد: کل واحدهای مسکونی شهر رزن ۴۳۰۰ واحد بوده که مرتفع شدن مشکل تعاونی های مسکن فوق باقی مانده از سال‌های ۸۲ و ۸۶ و ۶۷ به اندازه کل واحدهای شهر رزن بوده است.

غفاری‌آثار افزود: ۱۱۰۰ قطعه زمین امکان ایجاد ۳۳۰۰ واحد مسکونی را دارد اما به علت تعاونی بودن آن به سمت الحاق محدوده شهری رفتیم تا با این اقدام از رشد خطی شهر رزن جلوگیری و تمام‌ نیاز شهروندان در زمینه مسکن را تأمین کنیم.

وی با اشاره به الحاق ۷۵ هکتار زمین‌ به محدوده شهر رزن در اسفندماه سال ۱۴۰۰ و الحاق ۴۷ هکتار به محدوده شهر دمق در آبان‌ماه امسال تصریح کرد: در زمینه مسکن قصد داریم به تمام نیازمندان شهرستان نیز زمین بدهیم و با این اقدام صاحبخانه شوند که در همین رابطه در حال حاضر ۲۰۴ خانواده تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در شهرستان شناسایی و احصاء شده که امکان صاحبخانه شدن را با شرایط موجود ندارند.

غفاری‌آثار گفت: برای خانه دار شدن این خانوارها بنیاد مسکن به این خانواده ها تسهیلات پرداخت می کند و علاوه بر آن بنیاد علوی ۶۵ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و کمیته امداد نیز ۶۵ میلیون تومان تسهیلات می‌دهد و با این اقدام رزن به عنوان شهرستان نمونه در دو سال آینده خواهد بود که چنین کاری را انجام خواهد داد و کسی بدون زمین و مسکن در این شهرستان وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه اگر راه و شهرسازی استان در زمینه ابلاغ الحاق شهر رزن و دمق همکاری لازم را داشته باشد همه رزنی‌ها صاحبخانه خواهند شد، خاطرنشان کرد: هنوز الحاق محدوده ۷۵ هکتاری رزن و ۴۷ هکتاری شهر دمق توسط راه و شهرسازی استان ابلاغ نشده است.

فرماندار رزن در ادامه با بیان اینکه شرایط برای خانه‌دار شدن روستائیان در سطح روستاهای شهرستان رزن نیز فراهم است، گفت: ۲۳۴ واحد مسکونی در تعدادی از روستاهای رزن در خارج از محدوده روستا ساخته شده بود که باید تخریب می‌شدند اما با همکاری سازمان جهادکشاورزی استان و با پیگیری لازم از طریق شورای تأمین‌ و مجموعه و معاونت آسیب های اجتماعی و ریاست دادگستری مشکل این واحدها از مسیر قانونی مرتفع شد و به محدوده روستا الحاق شدند.

غفاری‌آثار خاطرنشان کرد: شرایطی را برای دهیاری ها و شوراها در روستاها در این رابطه ایجاد کرده‌ایم که هیچ محدودیتی برای الحاق زمین در حاشیه طرح هادی روستا وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: برای نخستین بار در سطح کشور کمیته فنی بنیاد مسکن در شهرستان مستقر شده و دهیاران اجازه دارند و می‌توانند یک تا ۱۰ هکتار به محدوده روستایی خود در این شهرستان الحاق کنند و نیازهای مسکن روستای خود را مرتفع سازند و این امر اتفاق خوبی برای روستاهای رزن است.

غفاری‌آثار بیان کرد: دولت اعلام کرده است برای کسانی که فرزند سوم و چهارم آنها بعد از تاریخی که ابلاغ شده، متولد شود، زمین رایگان خواهد داد که شهرستان رزن در این رابطه نیز آمادگی لازم را دارد.

وی با بیان اینکه با این اقدامات به تمام‌ نیازهای حوزه مسکن شهرستان پاسخ داده شده است، خاطرنشان کرد: در کل کشور طرح نهضت ملی مسکن در دست انجام است اما رزن نخستین شهرستان در سطح کشور بوده که برای طرح نهضت ملی مسکن زمین مورد نیاز را تملک و تحویل مردم داده است.

به گزارش ایسنا، در پایان امیدواریم با ابلاغ الحاق شهر رزن و دمق شاهد نهضت بزرگی در ساخت و ساز مسکن این شهرستان باشیم و هدفگذاری انجام شده در این برنامه تمامی خانوارهای این شهرستان را خانه‌دار کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha