• شنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1401102416017
  • خبرنگار : 50199

سایه روشن‌های جشنواره تئاتر فجر در مازندران

سایه روشن‌های جشنواره تئاتر فجر در مازندران

ایسنا/مازندران بیست و هفتمین جشنواره منطقه ۳ تئاتر فجر کشور روزهای اخیر در استان مازندران برگزار شد با توجه به اینکه این رویداد فرهنگی، ملی بود اما حواشی خاص خود را داشت که ایسنا بعد از این میزبانی سعی کرد تا با بیان کمی و کیفی این رقابت‌ نمایشی از زبان شرکت کنندگان بپردازد تا سایه‌ روشن‌های این جشنواره در میزبانی‌های آتی مشکلات رفع و به کیفیت‌ها افزوده شود.

بیست و هفتمین جشنواره منطقه ۳ تئاتر فجر کشور روزهای اخیر در استان مازندران برگزار شد.در این جشنواره ۱۸ گروه نمایشی از ۹ استان کشور شامل دو گروه از استان‌های تهران، گیلان، سمنان، قزوین، البرز، خراسان شمالی و یک گروه از گلستان و بیرجند و چهار گروه از خراسان رضوی به مدت پنج روز به رقابت پرداختند.

چهار گروه نمایشی، برگزیدگان جشنواره منطقه‌ای تئاتر بودند که به جشنواره ملی فجر راه یافتند، البته نمایش‌های جشنواره در سه سالن بلک باکس و پلاتو، آمفی تئاتر و سالن حوزه هنری استان اکران شد. در این جشنواره ۲۰۰هنرمند حضور داشتند در مجموع از ۵۰۰ نفر هنرمند و مهمان در مازندران میزبانی شد.

با توجه به اینکه این رویداد فرهنگی ملی در مازندران برگزار شد اما حواشی خاص خود را داشت که ایسنا بعد از این میزبانی سعی کرد تا با بیان کمی و کیفی بیست و هفتمین جشنواره منطقه ۳ تئاتر فجر به آن بپردازد تا با بیان سایه‌ روشن‌های این جشنواره در رویدادهای آتی که در مازندران برگزار می‌شود؛ مشکلات رفع و به کیفیت‌ افزوده شود.

در متن زیر نقطه نظرات شرکت کنندگان در تئاتر فجر آمده است که باهم می‌خوانیم.

سارا علیپور دستیار کارگردان نورمهتاب از استان البرز در گفت‌وگو با ایسنا درباره نحوه برگزاری و میزبانی مازندران در بیست و هفتیمن جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر، اظهار کرد: میزبانی خوبی بود اما پلاژهای اسکان کمی دور بود.

 دستیار کارگردان نمایش نورمهتاب، گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها در بخش فضای تئاتر باید امکانات خود را در بخش‌های مختلف به ویژه نور و امکانات صحنه‌ای افزایش دهند و همچنین جایگاه تماشاگران از وسعت بیشتری برخوردار باشد.

رامین مولایی رئیس انجمن نمایش استان البرز نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: افتخار داشتیم بعد از سال‌ها تعطیلی تئاتر مهمان مازندران بودیم و مهمان نوازی دوستان در این استان عالی بود.

وضعیت نسبی تئاتر به دلیل تعطیلی کرونا

 وی گفت: کیفیت کارها به دلیل کرونا از وضع نسبی برخوردار بود و حضور و گرد هم آمدن گروه‌های تئاتر از استان‌های مختلف خون جدیدی در رگ‌های ما به جریان در آورد.

رامین مولایی با اشاره به اینکه مرکز هنرهای نمایشی و عوامل فرهنگی خوبی در استان مازندران شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: اگر نقدی به کیفیت آثار باشد به دلیل کرونا تعطیلی‌ها و اقتصاد تئاتر است و قطعا با تداوم جشنواره‌ها، تئاتر به جایگاه اصلی خود بر می‌گردد.

رضا پورزارعی مشاور رسانه‌ای دبیر جشنواره‌ای تئاتر فجر نیز در گفت‌وگویی با ایسنا، گفت: جشنواره بعد از سال‌ها از کرمانشاه آغاز و بوشهر و سپس به مازندران رسید.

 وی گفت: کارها در حد متوسط است و تعطیلی‌ها موجب کاهش تمرکز به تئاتر استانی شده است.

 مشاور رسانه‌ای دبیر جشنواره‌ای تئاتر فجر، گفت: ارتباط خوبی بین گروه‌های استان‌ها شکل گرفت و گروه‌های تئاتر باید تکنیک کارها را افزایش دهند و هم تراز با گروه‌های تهران که البته با امکانات خوب کار می‌کنند خود را برسانند.

 پورزارعی افزود: اجرای تئاتر در مراکز استان‌ها بسیار خوب بوده اما به دلیل محدودیت سالن‌ها امکان دیدن تئاتر برای عموم‌ میسر نبود.

افزایش مدت زمان جشنواره

وی با اشاره به اینکه به جای فشردگی اجراها اگر مدت زمان جشنواره افزایش پیدا می‌کرد، مردم هم می‌توانستند حضور پیدا کنند و ورکشاپ تئاتر برگزار می‌شد، خاطرنشان کرد: باید تلاش شود تا سطح علمی جشنواره افزایش پیدا کند. گروه‌های تئاترهای دیگر با دیدن تئاترهای خوب و اساتید مجرب تجربه اندوزی می‌کردند.

 رضا قاسم پور عطایی بازیگر نمایش «نقطه صفر مرزی» نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: از خونگرمی مردم ساری بسیار سپاسگزاریم و مانند خانواده‌ی خودشان با ما برخورد کردند.

 وی گفت: کیفیت کارها خوب بوده و اثرات فاخری به جشنواره آمده بود که کار را برای داوران سخت می‌کرد و کیفیت کلی کارها به طور نسبی خوب ارزیابی شده است.

قابل ذکر است؛ مازندران حدود ۶۰ گروه نمایشی دارد.

 شایان ذکر است؛ داوری این دوره از جشنواره را «حسن دولت آبادی»، «سیدمحمد مصطفی موتورچی»، «محمدرضا آزاد»، «احمد جولایی» و «حسینعلی شوندی» برعهده داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha