• یکشنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۱ / ۱۶:۱۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401102517219
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

افزایش ۶۰ درصدی بودجه شهرداری اصفهان در سال ۱۴۰۲

افزایش ۶۰ درصدی بودجه شهرداری اصفهان در سال ۱۴۰۲

ایسنا/اصفهان بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری اصفهان در هفتاد و دومین جلسه علنی شورای جلسه علنی شورای شهر ارائه شد.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در این جلسه که امروز (یکشنبه، ۲۵ دی‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: بودجه ۱۴۰۲ با نیم‌نگاهی به واقعیت‌هایی است که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم، ازجمله واقعیت شهرداری و رویکردهای مورد تأکید مدیریت شهری، واقعیت‌های شهری و نیازها و ضرورت‌های آن، واقعیت‌های ملی و اتفاقاتی که در تدوین برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۲ وجود دارد و متغیرهایی مانند تورم و واقعیت‌های بین‌المللی که باید نیم‌نگاهی به آن‌ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از سخت‌ترین کارها در تدوین بودجه این است که متغیرها به‌شدت شناور باشد، گفت: امیدوارم آن چیزی که تدوین شده و توسط اعضای شورای شهر دقیق‌سازی و با نگاه تخصصی ویرایش می‌شود در سال ۱۴۰۲ سندی ما برای اجرا باشد.

شهردار اصفهان با اشاره به‌جزییات بودجه ۱۴۰۲ گفت: در بودجه سال آینده ۷۱ درصد به حوزه عمرانی و ۲۹ درصد برای بخش جاری در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در بودجه سال آینده  ۳۹ درصد به مسائل محیط‌زیست و حمل‌ونقل اختصاص پیدا کرده است، گفت: چند قدم به سمت بودجه‌ریزی عملیاتی حرکت کردیم و بیش از ۳۰ درصد، مربوط به پروژه‌هایی است که دارای طرح و الزامات است که امیدواریم آن را سال‌به‌سال پیش ببریم و امید این است که آنچه پیش‌بینی ‌شده تحقق پیدا کند.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه درصد افزایش بودجه در یک دامنه ۲۰ تا ۸۰ درصدی در کلان‌شهرها بوده است، افزود: ما به حدود ۶۰ درصد افزایش بودجه رسیدیم که به نظر زیاد است، اما وقتی به واقعیت‌هایی که گفتم توجه کنیم، متوجه خواهیم شد به‌جز این را اگر در نظر بگیریم ممکن است در اجرا با مشکل مواجه شده و سال آینده دست شهرداری برای انجام منویات شورا و انتظارات مردم بر زمین بماند.

وی تصریح کرد: ۶۰ درصد رشد در یک نگاه ابتدایی ممکن است منطقی به نظر نرسد، اما با مسائلی که گفته شد به نظر می‌رسد واقع بینانه باشد.

شهردار اصفهان ادامه داد: ما در بودجه مسلماتی داریم مانند هزینه‌های جاری، پروژه‌های نیمه‌تمام مانند قطار شهری و حلقه حفاظتی که به‌هیچ‌عنوان نباید وقفه در روند آن‌ها ایجاد شود. اضطرارهای شهری مانند بحث پساب نیز وجود دارد که باید پیش‌بینی می‌شد، در کنار این مسلمات، بقیه مسائل شهر در مطالعه میدانی و منطقه به منطقه احصاء شد و سپس آن‌ها را اولویت‌بندی کرده و بخشی از آن را در بودجه ۱۴۰۲ دیدیم.

وی افزود: دست ما در تعریف پروژه‌های جدید آن‌طور که مورد انتظار مردم و شوراست خیلی باز نبوده و به‌رغم مشکلات و سختی‌ها تلاش کردیم ضرورت‌های شهری را ببینیم به‌خصوص در حوزه حمل‌ونقل تا بتوانیم در کاهش مشکلات ترافیکی حرکت کنیم.

پروژه‌های انتقال آب به فلات مرکزی سال‌هاست زمین مانده‌اند

محمد نورصالحی، رئیس شورای شهر اصفهان نیز در نطق پیش از دستور این جلسه، با بیان اینکه در سفر رئیس‌جمهور به یزد طرح انتقال آب از خلیج‌فارس آغاز شد، گفت: اگر این طرح برای صنایع است اسم این طرح را انتقال آب به فلات مرکزی ایران نگذارند چون نامی فریبنده است. شهری مانند اصفهان که حقابه ‌دارانش مشخص هستند و آب از آن‌ها دریغ شده اما این‌گونه تصور می‌شود که آب تأمین می‌شود.

وی افزود: بر اساس این طرح، تأمین آب برای صنایع منطقه موردنظر صورت می‌گیرد. پروژه‌هایی که برای فلات مرکزی ایران تأمین آب می‌کند مشخص هستند، در سال‌های گذشته ردیف بودجه داشته‌اند و با سوء تدبیر وزارت نیرو در دولت‌های گذشته و کنونی روی زمین مانده و انجام نمی‌شوند.

رئیس شورای شهر اصفهان با بیان اینکه انتقال آب به یزد قرار بوده که از کوهرنگ ۳ باشد که بعد به اشتباه از زاینده‌رود صورت گرفت، گفت: در رابطه با حل همه مشکلات ازجمله آب، هوا، فرونشست، همدلی و هم‌افزایی و همفکری همه مسئولان و نخبگان و دلسوزان شهر لازم است که امیدواریم این اتفاق رخ بدهد.

حل مشکل زاینده‌رود در بودجه ۱۴۰۲ کشور

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای شهر اصفهان گفت: حتی سامانه دوم انتقال آب شرب اصفهان که به بیش از ۵ میلیون نفر در شمال و جنوب و شرق و غرب استان سرویس‌دهی می‌کند و هنوز در اولیات طرح مانده و هیچ ردیف اعتباری در بودجه پیشنهادی ملی کشور لحاظ نمی‌شود. واقعاً متأسفیم، این است حق مردم اصفهان!؟

وی افزود: حق مسلم مردم اصفهان را در سال ۷۸ گرفتند و به استان شرقی به امید روزهای پر آبی تحویل دادند و امروز آن استان به برکت این دولت سامانه‌های  بعدی را افتتاح می‌کند و آب هم اضافه دارد. بیایید حداقل از سهمیه آن‌ها از زاینده‌رود کم کنید.

نادرالاصلی گفت: حق مسلم ما را گرفتند و تولیت و مدیرت آب که در مهریه زنانشان و حق شرعی آن‌ها بود را در سراب حاتم بخشی کرده و به تاراج بردند. حق مسلم مردم اصفهان را در گذشته‌ای نه‌چندان دور گرفتند و بعدها فرمودند اصفهانی‌ها آب را برای فضای سبز و خوش‌گذرانی و زیبایی می‌خواهند که زیبایی شهر همیشه پیشکش میهمانانش بوده است.

وی افزود: مردم اصفهان اگرچه میزبان خوبی برای همه قومیت‌های داخلی کشورشان و اتباع خارجی بوده و رزق و روزی خود را با آن‌ها تقسیم کرده‌اند حالا متوجه می‌شوند که تقسیم نه که همه را تقدیم کرده‌اند.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای شهر اصفهان با بیان اینکه نمایندگان مردم اصفهان و مدیران ارزشی مراقب باشند حقوق مردم اصفهان را به حراج نگذارند، خاطرنشان کرد: از آنچه در ردیف‌های بودجه دولت به مجلس ارائه شد و حتماً شما به آن دسترسی کافی دارید نگران باشید که گروهی عامدانه و عالمانه درصدد به یغما بردن حقوق قانونی، شرعی و عرفی نیازهای اصفهان هستند.

نادرالاصلی اظهار کرد: حل مشکل زاینده‌رود به‌عنوان یک رود تاریخی و زنده رود شدن آن باید در بودجه ۱۴۰۲ به‌صورت آشکار شفاف و مطرح و مصوب شود. مشکلات زیست‌محیطی و آلاینده‌ها و حفظ تالاب گاوخونی و سرزندگی مردم روستایی و شهری در برنامه ۱۴۰۲ مطرح و تصمیمات گرفته شود.

مغالطه‌های وزیر نیرو جواب اشک‌ها و خون‌دل‌های ریخته شده در زاینده‌رود نیست

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان نیز در نطق میان دستور این جلسه با اشاره به اینکه متأسفانه دولت‌های مختلف می‌آیند و در انتخابات قول آب به مردم اصفهان می‌دهند اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد، گفت: با شنیدن بودجه ۱۴۰۲ و نبود خبری از آب برای کشاورزان و زاینده‌رود متأثر شدم. به‌خصوص وقتی صحبت‌های وزیر نیرو را شنیدم که مغالطه می‌کند و آب را برای صنعت به‌حساب آب اصفهان می‌گذارد. صنعتی که جز آلودگی برای شهر ما چیز دیگری نداشته است. این مغالطه‌ها جواب اشک‌ها و خون‌دل‌هایی که در زاینده‌رود ریخته شد نیست.

وی با بیان اینکه در موضوع پیرایش شهری به‌رغم گذشت یک سال و نیم اتفاقی رخ نداده است، گفت: مناطق پانزده‌گانه اقدامات عملی و برنامه زمان‌بندی در این خصوص را به شورا ارائه کنند. پیرایش شهری یکی از دستورات دین و فرهنگ ماست. رفع زشتی‌های شهر برای شهری بین‌المللی مانند اصفهان واجب است.

بودجه ۲۱ هزار میلیاردی اصفهان را به افق‌های اقتصادی نزدیک می‌کند

علی صالحی، عضو هیئت رئیسه و سخنگوی شورای شهر اصفهان با اشاره به بودجه ارائه شده شهردار برای سال ۱۴۰۲ گفت: بابت رعایت الزامات جدی شورای شهر در خصوص انضباط مالی و برنامه‌ای در ارائه بودجه ۱۴۰۲ و رعایت الزامات ارائه طرح‌ها ازجمله طراحی و بررسی‌های حقوقی و مالکیتی تشکر می‌کنیم.

وی تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته باید به بودجه ۲۲ تا ۲۳ هزار میلیاردی می‌رسیدیم تا اقتصاد شهر همپای اقتصاد استان رشد کند و شاهد ارائه خدمات متناسب با هزینه‌های جاری باشیم.

صالحی اظهار کرد: قدم خوبی در استفاده از ظرفیت‌های مردمی، مشارکتی و بخش خصوصی برداشته شده و بودجه ۲۱ هزار میلیاردی ما را به افق‌های اقتصادی که ظرفیت شهر اصفهان هست نزدیک می‌کند.

وی ادامه داد: برای از دست نرفتن زمان، انضباط برنامه‌ای و الزامات پروژه‌ها را باید پیش از پایان سال داشته باشیم و تلاش شود مقدمات اجرای پروژه‌ها از ماه‌های ابتدایی سال۱۴۰۲ فراهم شود. همچنین باید از همین امروز به فکر استفاده از ظرفیت‌های مشارکت مردم و تأمین مالی باشیم و مقدماتی فراهم شود که بودجه محقق شود.

به گزارش ایسنا، عضو هیئت رئیسه شورای شهر اصفهان با بیان اینکه شروع کار عزیزان باید از اسفندماه پس از تصویب بودجه باشد تا با شروع سال جدید شاهد آغاز فرآیندهای اجرایی باشیم، افزود: با توجه به رشد ۶۱ درصدی بودجه انتظار این است که اولویت استفاده از منابع، منابع پایدار، بازارهای مالی، عوارض، مشارکت‌ها و منابع ملی باشد که می‌تواند به شهرداری‌ها اختصاص یابد و حداقل فشار به سمت مردم برود تا روند پیشرفت را منطقی و متناسب با اولویت‌های اقتصاد پایدار پیش ببریم.

صالحی خاطرنشان کرد: انتظار داریم این تحولی که در حوزه برنامه، تفریغ و متمم اشاره شد را در تفریغ عملکرد شش‌ماهه ۱۴۰۲ ببینیم، پروژه‌ها به‌موقع اجرا و منابع به‌موقع تأمین شود تا تحول قابل توجهی نسبت به گذشته شاهد باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha