غلامرضا مرحبا، با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی براساس ماموریت ذاتی خودش در حوزه اقتصاد و تجارت و گمرکات و مالیات و بازرگانی و... فعالیت دارد، اظهار کرد: در حال حاضر مجلس در حال نهایی کردن رسیدگی به بودجه ۱۴۰۲ به عنوان مهمترین سند مالی یک ساله کشور است.
وی بررسی قوانین و نظارت بر حوزه اقتصاد را وظیفه کمیسیون اقتصادی مجلس دانست و افزود: بررسی برنامه پنج ساله هفتم نیز در دستور کار مجلس است، زیرا سیاست گذاری و برنامه ریزی و بودجه ریزی پنج سال آینده کشور را هدایت می کند.
نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی در گفت وگوی تلویزیونی، با بیان اینکه سلسله بازدیدهای اعضای کمیسیون اقتصادی از گمرکات کشور در حال انجام است، تصریح کرد: این بازدیدها با همراهی مسئولان گمرک ایران و به منظور بررسی و رفع مشکلات و تسهیل امور گمرکی و تخصیص اعتبارات لازم و نظارت انجام می شود.
مرحبا، گمرک آستارا را مهمترین گمرک کشور دانست و عنوان کرد: ۷۰ درصد صادرات استان گیلان و بخش بزرگی از تولیدات کشور شامل میوه و تره بار و سبزی جات نیز از مبدا گمرک آستارا انجام می شود؛ البته شاهد مشکلاتی از جمله صف بندی و تجمع و ترافیک کامیون ها در سطح شهر هستیم که نیازمند مدیریت ورود و خروج کامیون ها به محوطه گمرک و ورود و خروج به کشور است.
وی با اشاره به نارضایتی مردم شهر و بازرگانان، خاطرنشان کرد: امیدواریم گمرک ایران برای تکمیل هرچه سریع تر زیرساخت ها از جمله محوطه سازی و اضافه کردن اسکن و ایکس.ری و باسکول اقدام کند؛ از طرف دیگر نیازمند احداث تیرپارک در شهرستان آستارا جهت ساماندهی کامیون ها هستیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم راه اندازی سامانه های الکترونیکی هوشمند بدون دخالت انسان جهت نوبت دهی و کاهش خطاهای انسانی، گفت: باید سامانه های هوشمند هم در پایانه و انبارهای عمومی و هم در گمرک ایجاد شود تا نوبت دهی براساس سامانه باشد و علاوه بر رفع شبهات، مانع از تجمع تریلرهای بیگانه در سطح شهر شویم.
وی همچنین بر محوطه سازی گمرک آستارا تاکید کرد و متذکر شد: فاز اولیه آماده است اما هنوز تکمیل نشده؛ این در حالی است که مخاطب گمرک آستارا اتباع بیگانه هستند و این نابسامانی در محوطه گمرک خوشایند نیست.
مرحبا، با اشاره به اهمیت تکمیل راه آهن رشت - آستارا، اضافه کرد: راه آهن رشت - آستارا مهمترین پروژه استان گیلان است که در سال های گذشته مغفول مانده بود، اما در دولت سیزدهم جزو اولویت هاست تا راه آهن گیلان را سودآور کنیم؛ مشکل اصلی این پروژه استملاک اراضی مسیر است و لذا در صورت روند مناسب، انتظار داریم تا سه سال آینده شاهد اتصال راه آهن رشت به آستارا باشیم.
انتهای پیام
نظرات