• چهارشنبه / ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401111914777
  • خبرنگار : 71496

نبنزیا: عدم تحقیق درباره جنایات انجام شده در عراق دلیلی بر نفاق شورای امنیت است

نبنزیا: عدم تحقیق درباره جنایات انجام شده در عراق دلیلی بر نفاق شورای امنیت است

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست شورای امنیت بر دو موضوع غیرقانونی بودن گزارش تیم تحقیقات سازمان منع سلاح شیمیایی و دیگری روش کار آن تاکید کرد، نماینده سوریه نیز تاکید کرد که دمشق هشدار داده بود که روش اشتباه تیم های سازمان منع سلاح های شیمیایی در مورد حادثه ادعایی دوما منجر به نتایج نادرست خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با بسام صباغ، نماینده سوریه در سازمان ملل که پس از نشست شورای امنیت درباره سلاح‌ شیمیای سوریه در دفتر این سازمان برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار القدس العربی درباره درخواست یکی از مقامات ارشد روسیه برای انجام تحقیقاتی درباره جنایات آمریکا و هم پیمانان انگلیسی و فرانسوی‌اش در زمان اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ و اینکه آیا روسیه در این مورد جدی است، اظهار کرد: بسیاری از مسایل در این جهان مورد بررسی قرار نمی‌گیرند.

نبنزیا گفت: هرگز در مورد فریب و دلایل واهی که برای توجیه جنگ عراق مطرح شدند، تحقیقی انجام نشد، در حالی که هیچ کسی ملزم به پذیرش مسؤولیت این جنایات نشد و نمی‌خواهم دلیل آن را توضیح دهم، اکنون اینکه فکر کنیم می‌توان دادگاهی ویژه جنگ علیه عراق برپا کرد، مساله‌ای دور از واقعیت است، جهان درگیر مسایل دیگری است اما هنوز یک سوال وجود دارد، چه تعداد جنایات انجام شد که با آنها به گونه‌ای برخورد شد که گویا هرگز اتفاق نیفتادند، این همان نفاق در جهان امروز ما و دورویی برخی شرکای ما اینجا در شورای امنیت است.

فرناندو اریاس، مدیرکل سازمان منع تسلیحات شیمیایی در جلسه شورای امنیت اعلام کرد که "محققان سازمان منع سلاح شیمیایی به این نتیجه رسیدند که دستکم یک فروند بالگرد ارتش سوریه دو سیلندر حاوی گاز سمی کلر را به دو ساختمان مسکونی در منطقه دوما واقع در نزدیکی دمشق پرتاب کرد که دستکم ۴۳ کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت".

روسیه و سوریه قاطعانه این گزارش تیم وابسته به سازمان منع سلاح شیمیایی را رد کرده و نبنزیا نیز این گزارش را "فریبی" توصف کرد که با اطلاع این سازمان تنظیم شده است.

نبنزیا در آغاز این کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: ما این گزارش را همانگونه که در جلسه شورای امنیت گفتم، به رسمیت نمی‌شناسیم و همینطور تیم تحقیقات و هویت شرکت‌کنندگان در آن را به رسمیت نمی‌شناسیم چراکه اعضای آن حتی شیمی‌دان نیز نیستند.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در ادامه گفت: به نظر می‌رسد از همان زمان تشکیل گروه تحقیقات، هدف اصلی سرپوش نهادن بر اقدام خصمانه و غیرقانونی علیه سوریه بود،‌ آنها به جای انجام تحقیقاتی واقعی، این گروه خود را به کارشناسانی از خودشان محدود کرده و دوباره همان اتهام‌های نادرست برخی کشورها را منعکس کردند.

او در ادامه از شیوه تحقیق دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح شیمیایی انتقاد کرد و گفت: این دبیرخانه غالبا به اطلاعاتی استناد می‌کند که از منابع باز و بدون حتی دسترسی به محل اتفاقات مورد بررسی دریافت شدند و نتیجه‌گیری آنها نمی‌تواند از آزمون‌های دشوار سربلند بیرون بیاید و در این تحقیقات مبدا اصلی تحقیقات سازمان منع سلاح شیمیایی و زنجیره حفاظت قانونی رعایت نشده است.

نبنزیا در پاسخ به یکی از سوالات خبرنگاران گفت: این فریبی بود که با کمک دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح شیمیایی و با کمک شخص مدیرکل آن انجام شد، امروز این گزارش را دریافت کردم، صحبت طولانی داشتم اما یک پاسخ جدی به سوال‌های متعددی که مطرح کردم، دریافت نکردم. سخنرانی‌ام همانند گفتگوی یک نابینا با یک ناشنوا بود، این احساس امروز من بود، این موضوع در مورد همکاران غربی ما که به هیچ یک از دلایل ما توجه نمی‌کنند، صدق می‌کند، آنها به آنها نیازی ندارند زیرا رونوشت آنها از اتفاقات روشن است، اکنون آنها مهری را بر روی گزارش دبیرخانه دارند و پرونده بسته شد.

صباغ نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: سوریه بارها هشدار داده است که مسیر اشتباه و غیرحرفه‌ای که تیم تحقیقت سازمان منع تسلیحات شیمیایی در مورد حادثه ادعایی دوما دنبال می‌کند، منجر به نتیجه‌گیری بی‌ثمر خواهد شد و ما از اینکه این تیم با وجود تمامی درخواست‌ها برای رعایت قوانین مندرج در توافقنامه، روش کار خود را اصلاح نکرد، متاسف هستیم.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت درباره پرونده شیمیایی در سوریه گفت: سوریه سال ۲۰۱۳ تصمیمی راهبردی برای پیوستن به کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی گرفت و با وجود شرایط دشوار، انبار تسلیحات خود را در مدت زمان بی سابقه‌ای به طور کامل نابود کرد و سازمان ملل متحد و سازمان منع این موضوع را تأیید کردند.

 او افزود: سوریه آشکارا و شفاف با این سازمان همکاری کرد و بازدیدهای تیم‌های مختلف آن را تسهیل کرد و به همکاری با آن به منظور اصلاح روش‌های کاری اشتباهی که اعتبار گزارش‌های آن را تحت تأثیر قرار داده و آن را از نقش حرفه‌ای و وظایف فنی محول شده در توافقنامه دور نگه داشته، تمایل دارد.

صباغ در ادامه تصریح کرد: سوریه همواره و بارها موضع قاطع خود را در محکومیت استفاده از سلاح شیمیایی توسط هر کسی، در هر زمان ومکان و تحت هر شرایطی تاکید کرده است و بلافاصله پس از مطرح شدن ادعاها در مورد حادثه ادعایی استفاده از سلاح شیمیایی در دوما در ۷ آوریل ۲۰۱۸، ابتکار عملی را به دست گرفت و از دبیرکل سازمان درخواست کرد یک تیم حقیقت یاب را برای بررسی این حادثه اعزام کند.

 نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در ادامه گفت: تصمیمی که در چهارمین نشست ویژه کنفرانس کشورهای طرف معاهده منع در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۸ اتخاذ شد و به تشکیل تیم موسوم به «تحقیق و شناسایی» منجر شد، نقطه عطف خطرناکی در تاریخ سازمان بود و به وضوح روند سیاسی‌کاری آمریکا ومتحدان غربی آن به منظور تغییر ماهیت فنی سازمان و درگیر کردن آن در پیچیدگی سیاسی را نشان داد.

 او افزود: کمتر از نیمی از کشورهای عضو یا تنها ۸۲ کشور از ۱۹۳ کشور از این تصمیم حمایت کردند، نادیده گرفتن مواضع کشورهایی که به دلیل دستکاری آشکار در متون قرارداد ممنوعیت و نقض صریح مفاد آن، رای مخالف داده یا از رای دادن امتناع ورزیدند، سوریه و کشورهای دیگر را بر آن داشت تا اعلام کنند که تیم غیرقانونی و گزارش‌های آن را به رسمیت نمی‌شناسند.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تاکید کرد: هیئت‌های سوریه و روسیه در سازمان منع سلاح شیمیایی در لاهه، ۱۷ شاهد عینی را از محل حادثه ادعایی در دوما در ۲۶ آوریل ۲۰۱۸ به مقر این سازمان آوردند تا در مورد حمله شیمیایی ادعایی شهادت دهند، اظهاراتی که تمامی ادعاهای گروه‌های تروریستی و حامیان آنها را نقض می‌کردند اما هیئت حقیقت‌یاب با آنها مصاحبه نکرده و به اظهارات آنها توجهی نکرد و این تنها یک نمایش ساختگی است.

این مسؤول سوری اظهار کرد: بسیاری از دانشگاهیان، کارشناسان مستقل نظامی و متخصصان سازمان منع تسلیحات شیمیایی و در راس آنها خوزه بوستانی، مدیرکل ارشد این سازمان، و ایان هندرسون، بازرس آن که ریاست تیم تحقیقات را بر عهده داشت، تحلیل علمی دقیقی ارائه کرده و به صورت حرفه‌ای و دقیقی نتایج گزارش هیئت حقیقت یاب را رد و ثابت کردند که این گزارش دارای خطاها و ادعاهای نادرستی است.

همچنین روزنامه بریتانیایی دیلی میل، گزارشی را منتشر کرد که شامل اعتراف رادیو بی‌بی‌سی به این مساله بود که فیلم مستند پخش شده از کانال "رادیو ۴" در مورد حادثه ادعایی، حاوی اشتباهات و ادعاهای نادرستی است و آرون ماته، خبرنگار مستقل کانادایی که از محل حادثه ادعایی در دوما بازدید کرده، گزارش‌های واقعی از ساختگی این حادثه ارائه کرد.

این مسؤول سوری در بخش دیگری از اظهارات خود درباره زلزله اخیر در جنوب شرق ترکیه و شمال غرب سوریه که خسارات بسیار شدیدی بر جای گذاشت، گفت: این وضعیت بسیار فاجعه‌بار است و دو ملت سوریه و ترکیه در حال مقابله با پیامدهای آن هستند اما در مورد اینکه این زلزله بتواند رویکردهای دو کشور را به یکدیگر نزدیک کند، باید بگویم این موضوع به اقدمات ترکیه وابسته است، دیدارهایی میان مسؤولان نظامی دو کشور انجام شده و آنها با یکدیگر تبادل‌نظر کردند و ما منتظر این هستیم ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد، اگر پیشرفتی حاصل شود، این امر تاثیر مثبتی بر روابط دو کشور خواهد گذاشت.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha