• پنجشنبه / ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۸:۱۵
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401111915390
  • خبرنگار : 50454

۲۰ بهمن۵۷؛ روز اعلام بیزاری مردمان دیار بختیاری از شاپور بختیار

۲۰ بهمن۵۷؛ روز اعلام بیزاری مردمان دیار بختیاری از شاپور بختیار

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یکی از مبارزان دوران انقلاب در چهارمحال و بختیاری گفت: در شرایطی که شاپور بختیار تمامی تلاش خود را برای متوقف کردن حرکت انقلاب به کار گرفته بود و گمان داشت در این راه می‌تواند از حمایت همتباران خود بهره‌مند شود مردم چهارمحال و بختیاری تصمیم گرفتند به تهران سفر کرده و علاوه‌بر تجدید بیعت با امام راحل مخالفت خود با شاپور بختیار را فریاد بزنند.

عباس پیکار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از اقدامات مهم و با ارزش مردم استان و مجاهدان شهرستان بروجن در ۲۰ بهمن ۱۳۵۷ این بود که تصمیم به راه‌اندازی کاروانی گرفتند تا به دیدار امام خمینی(ره) نائل شوند و علاوه‌بر تجدید بیعت با ایشان از شاپور بختیار نیز اعلام بیزاری کنند.

این مبارز دوران انقلاب افزود: شاپور بختیار درواقع آخرین تلاش‌های رژیم ستم‌شاهی برای رهایی از خطر انقلاب و ایجاد تردید درمیان مردم بود چراکه بختیار سابقه مبارزه با حکومت پهلوی را در کارنامه داشت و چهره‌ای به ظاهر موجه به شمار می‌آمد، بختیار نیز تصور می‌کرد می‌تواند برای مقابله با امام راحل و حرکت انقلاب از پشتوانه همتباران خود یعنی قوم بختیاری بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: بختیار تعدادی چماقدار را برای طرفداری از نخست وزیری خود و حمایت از رژیم پهلوی به خیابان کشاند و سعی داشت با این کار مردم را مقابل یکدیگر قرار دهد و درواقع نهضت مردمی انقلاب را دچار تفرقه کند اما این نقشه شوم با هدایت امام راحل و هوشیاری مردم ناکام ماند.

پیکار با اشاره به اینکه در شهرستان بروجن آیت‌الله شاهرخی رهبری مبارزات مردم را برعهده داشت، عنوان کرد: در شرایطی که شاپور بختیار تمامی تلاش خود را برای متوقف کردن حرکت انقلاب به کار گرفته بود و گمان داشت در این راه می‌تواند از حمایت همتباران خود بهره‌مند شود مردم چهارمحال و بختیاری به همراه آیت‌الله شاهرخی تصمیم گرفتند به تهران سفر کرده و علاوه‌بر تجدید بیعت با امام راحل مخالفت خود با شاپور بختیار را فریاد بزنند.

این مبارز دوران انقلاب با اشاره به مشکلاتی که برای حرکت کاروان مردم به سمت تهران وجود داشت، اضافه کرد: یکی از این مشکلات این بود که ماموران رژیم پهلوی با هرگونه حرکت و اقدام مخالف رژیم و نخست وزیری شاپور بختیار به شدت مقابله می‌کردند و به همین جهت احتمال درگیری میان مردم و این ماموران وجود داشت.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که برای حرکت کاروان مردمی وجود داشت این بود که نیروهای مردمی انقلاب گمان می‌کردند مردم قوم بختیاری برای حمایت از شاپور بختیار به حرکت درآمده‌اند و احتمال داشت از ادامه حرکت کاروان جلوگیری کنند.

پیکار یادآور شد: افرادی که در این کاروان حضور داشتند به خوبی از خطراتی که ممکن بود در مسیر ایجاد شود آگاهی داشتند اما تمامی خطرات و دردسرها را به جان خریدند و در نهایت صبحگاه ۲۰ بهمن ۱۳۵۷ به اقامتگاه موقت امام خمینی(ره) در مدرسه رفاه و سپس مدرسه علوی رفتند و وفاداری خود همچنین مردم چهارمحال و بختیاری را ابراز کردند.

این مبارز دوران انقلاب بیان کرد: مردم پس از دیدار با امام خمینی(ره) به سمت دانشگاه تهران که محل سخنرانی مهندس بازرگان بود حرکت کردند و جمعیت حاضر در دانشگاه نیز به گرمی از آن‌ها استقبال کردند چراکه می‌دیدند مردمانی از دیار بختیاری برای اعلام مخالفت با شاپور بختیار خود را به تهران رسانده‌اند، سخنرانی حمزه علی نیکخواه به نمایندگی از اعضای کاروان در دانشگاه تهران نیز پایان موفقیت‌آمیز این حرکت انقلابی بود.

وی افزود: پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ماه تمامی خستگی‌ها، ناملایمات و مشکلات این سفر تاریخی را برای تمامی اعضای کاروان به شیرینی تبدیل کرد.

پیکار با بیان اینکه ۲۲ نفر از اعضای کاروان مردم بروجن که به دیدار امام راحل نائل شدند در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند، خاطرنشان کرد: این شهادت‌ها و رشادت‌ها بیانگر این است که بزرگ مردان و افرادی که در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی نقش موثر داشتند پس از پیروزی انقلاب نیز برای حفظ و تداوم آن از جان خود گذشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha