فخرالدین یوسف پور مدیرخانه مطبوعات قم در گفتوگو با ایسنا، با بیان این که چهارمین جشنواره مهدویت با محوریت گفتمان سازی مهدویت با تکیه بر مفهوم انتظار در حال برگزاری است، عنوان کرد: در جشنوارههای رسانهای دو هدف ارتقا سطح کیفی و کمی تولیدات رسانهای و ایجاد انگیزه برای جریان سازی رسانهای و مطبوعاتی دنبال میشود.
وی با بیان اینکه نگاه دینی به پدیدههای مختلف یکی از دغدغههای عمومی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه دین و فرهنگ دینی با فناوریهای جدیدی که جوامع هر روز به آن مجهز میشوند نسبت خاصی پیدا میکند، در حوزه رسانه این نیاز وجود دارد که فعالان این عرصه به مباحث دینی ورود پیدا کنند و برای پاسخگویی به شبهات و تبیین مسائل دینی به ویژه در مسئله مهدویت بتوانند جریان سازی قوی داشته باشند.
دبیر بخش رسانه چهارمین جشنواره ملی مهدویت ادامه داد: مهدویت و منجی آخرالزمان در جوامع و ادیان مختلف همواره مورد تاکید بوده و حتی در سینما میبینیم که موضوع منجی مورد توجه کارگردانان غربی است و هر کدام با نگاه خاص و متفاوتی به موضوع مهم منجی آخرالزمان میپردازند در چنین شرایطی وظیفه مسلمانان به ویژه شیعیان برای جریان سازی در حوزه مهدویت بسیار سنگین است.
یوسف پور بیان کرد: با توجه به نقش مهم، تاثیرگذار و غیر قابل انکار رسانهها اعم از مجازی و حتی مکتوب نیاز است که بتوانیم از بستر رسانه در تبیین مهدویت استفاده کنیم و تمام توان خود را به کار گیریم؛ از این رو برای اضافه شدن بخش رسانهای به جشنواره ملی مهدویت احساس نیاز وجود داشت و حتی این مهم باید در دورههای قبلی این جشنواره در کنار دیگر بخشهای هنری و ادبی، در نظر گرفته میشد.
وی تاکید کرد: با توجه به حساسیت و نقش تاثیرگذار رسانهها در جامعه امروز میطلبید افزوده شدن بخش رسانه در دورههای قبلی جشنواره رقم میخورد و این مسئله با توجه ویژهای از طرف متولیان برگزاری جشنواره و اهالی رسانه دنبال میشد.
مدیر خانه مطبوعات استان قم با اشاره به اینکه در این جشنواره باید چند هدف را دنبال کنیم، بیان کرد: یکی از آسیبهایی که در همه جشنواره با آن مواجه هستیم این است که مخاطبان جشنواره اعم از افرادی که از جشنواره استقبال و آثار خود را ارسال میکنند و مخاطبانی که از این آثار بهرهمند میشوند و جامعه هدف هستند، تقریبا میتوان گفت یک جامعه تکراری هستند.
وی در ادامه افزود: باید دو اتفاق بیفتد که تلاش متولیان امر برگزاری جشنواره را می طلبد؛ اول اینکه بتوانیم افراد بیتفاوت و منفعل را به این جشنواره جلب و آنها را فعال کنیم و از طرفی تا جایی که امکان دارد آنها را به افرادی پویا، مطالبهگر و دغدغهمند در این حوزه تبدیل کنیم که البته تحقق این اهداف به ویژه در مسائل فرهنگی نیاز به پیوستهای علمی و مطالعاتی دارد.
یوسف پور ادامه داد: امر دیگری که میتوانیم در این جشنواره محقق کنیم اِلمان سازی و الگو سازی فرهنگ انتظار و مهدویت است با این هدف که فضای مهدوی و انتظار برای منجی را در جامعه پررنگتر کنیم.
دبیر بخش رسانه چهارمین جشنواره ملی مهدویت تاکید کرد: با توجه به اینکه بخش رسانهای جشنواره به خانه مطبوعات محول شده است انجام اقدامات لازم در راستای برگزاری این بخش از اعلام فراخوان و دریافت آثار تا انجام داوریها به عهده خانه مطبوعات است.
یوسف پور با اشاره به اینکه خانه مطبوعات عالی ترین مجموعه و نهادی است که در حوزه رسانه فعال است، اضافه کرد: اگر چه سعی کردیم در حوزه اطلاع رسانی تمام بخشهای جشنواره به دبیرخانه کمک کنیم، اما در بخش رسانه با توجه به بعد ملی جشنواره تلاش کردیم از طریق تعامل با خانههای مطبوعات دیگر استانها در کشور، از این ظرفیت استفاده کرده و سایر استانها را درگیر این جشنواره کنیم بنابراین فراخوان جشنواره در سطح کشور اطلاع رسانی شده است.
وی با اشاره به برگزاری کارگاههای آموزشی ویژه بخش رسانه جشنواره ملی مهدویت، تصریح کرد: کارگاه آموزش خبرنگاری برای افراد مبتدی و علاقهمند به حوزه رسانه و مهدویت با آموزش مباحث خبر نویسی، گزارش نویسی، تیتر نویسی ویژه دانشجویان و طلاب در سطح استان برگزار شده است که آثار تولید شده توسط شرکت کنندگان در این کارگاه امتیاز شرکت در جشنواره را دارد.
دبیر بخش رسانه چهارمین جشنواره ملی مهدویت ادامه داد: کارگاهی نیز در سطح کشوری به صورت حضوری و مجازی ویژه اهالی رسانه و افراد فعال در این حوزه برگزار خواهد شد که در این زمینه از ظرفیت خانههای مطبوعات و ادارات کل ارشاد استانها برای هر چه بهتر برگزار شدن این رویداد استفاده میکنیم.
یوسف پور با بیان اینکه داوری بخش رسانهای جشنواره توسط خانه مطبوعات انجام خواهد شد، تصریح کرد: سعی کردیم از ظرفیت داوران ملی برای ارتقا سطح رسانهای استان استفاده کنیم البته با توجه به ظرفیت ویژه استان قم در زمینه نشریات دینی به عنوان مرکز توسعه و نشر محصولات فرهنگی و رسانهای در حوزه دینی از داوران استانی نیز استفاده خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: بخش رسانه چهارمین جشنواره ملی مهدویت شامل تیتر، مصاحبه، گزارش، یادداشت، عکس است و علاقهمندان میتوانند آثار خود را با موضوعات کلی انتظار و منتظر، انتظار و عدالت، انتظار و شهادت، انتظار و امید، انتظار و جامعه مهدوی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
دبیر بخش رسانه چهارمین جشنواره ملی مهدویت یادآور شد: در سواد رسانهای از منبر تا کتاب، فیلم و سینما، تئاتر، صدا و سیما، فضای مجازی و هر وسیلهای که بتوان توسط آن پیامی را تولید و منتقل کرد رسانه گفته میشود.
وی با بیان اینکه رسانهها در حوزه فرهنگ سازی و نهادینه کردن ارزشها و باورها نقش مهمی بر عهده دارند، عنوان کرد: باورها و آموزههای مهدویت یکی از موضوعات مهمی است که رسانههای کشور به آن پرداختند به این ترتیب نمیتوان گفت از آن غفلت کردند اما در این حوزه کم کاریهایی وجود داشته است.
یوسف پور در رابطه با ارتقا سطح رسانهها در حوزه تولیدات مهدوی، افزود: با توجه به بُعد ملی جشنواره مهدویت و اینکه گام اول خود را در بخش رسانه بر میدارد مطمئنا در ارتقای سطح رسانهها در حوزه تولیدات مهدوی تاثیرگذار خواهد بود اما این اتفاق باید ادامه دار باشد.
مدیر خانه مطبوعات استان قم بیان کرد: رسانهها به طبع فعالیت در حوزههای مختلف اجتماعی، سیاسی، ورزشی و اقتصادی نگاههای متفاوتی دارند اما در حوزه دین و مسائل خاص همچون فرهنگ حسینی و مهدوی میتوانیم نگاه واحدی را در اکثر رسانهها شاهد باشیم بنابراین نیاز است که اتحاد و ائتلاف رسانهای را در مواجهه با شبهات و انحرافات مهدوی ایجاد کنیم و برگزاری جشنواره مهدویت میتواند تا حدودی این اتفاق را رقم بزند اما نیازمند این است که متولیان فرهنگی و مجموعههای حوزوی و فرهنگی نقش موثرتری را ایفا کنند.
یوسف پور یکی از راهبردهای افزایش اثرگذاری جشنواره ملی مهدویت را مخاطب شناسی دانست و گفت: متاسفانه تولیدات رسانهای به صورت عمومی اتفاق میافتد و مخاطبان به صورت خاص شناسایی نمیشوند به این معنا این پیام رسانهای که تولید شده چه جامعه مخاطبی را در برمیگیرد؛ مطالعات میدانی و آکادمیک و سنجش جامعه هدف که قرار است پیام را دریافت میکند یکی از مسائل دیگری است که باید رقم بخورد.
وی معرفی چهرههای شاخص در حوزه فرهنگی و هنری به ویژه به نسل جوان را از دیگر راهبردها عنوان کرد و گفت: برای این که بتوانیم در بخش رسانه اثر گذارتر باشیم باید الگوهای عینی و ملموس و قابل درک برای مخاطب را از شهدای دفاع مقدس تا شهدای مدافع حرم و حتی خیرینی که در حوزههای مختلف به عنوان یک منتظر واقعی فعال هستند معرفی کنیم.
دبیر بخش رسانه چهارمین جشنواره ملی مهدویت گفتمانسازی را یکی از راهبردهای دیگر دانست و گفت: خبرگزاریها و به طور کلی رسانهها میتوانند گفتمان سازی در حوزه مهدویت را به مطالبهای عمومی برای جامعه تبدیل کنند.
یوسف پور با بیان اینکه یکی از شاخصهها برای ارزیابی یک جامعه سطح سواد رسانهای افراد آن جامعه است، افزود: در گذشته باسوادی محدود به خواندن و نوشتن بود اما در جامعه امروز اگر فردی سواد رسانهای نداشته باشد بیسواد تلقی میشود، اما متاسفانه در این حوزه ضعیف هستیم، لذا به یک نهضت در حوزه سواد رسانه برای اقشار مختلف به ویژه اقشار آسیبپذیر که بیشتر در معرض حملات رسانهای هستند نیاز داریم.
وی در پایان تصریح کرد: با توجه به ضعف جامعه ما در حوزه سواد رسانه، یکی از برنامههای جشنواره مهدویت میتواند ارتقا سطح سواد رسانهای جامعه به ویژه در عرصه منجیگرایی، انتظار و شبهات موجود باشد.
انتهای پیام
نظرات