• پنجشنبه / ۴ اسفند ۱۴۰۱ / ۲۲:۱۹
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401120403136
  • خبرنگار : 50455

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد:

دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی استان قم می‌تواند منشا تحول دانش بنیانی در بخش کشاورزی باشد

دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی استان قم می‌تواند منشا تحول دانش بنیانی در بخش کشاورزی باشد

ایسنا/قم رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بیان کرد: امروز نقطه عطفی برای بخش کشاورزی استان قم است یکی رونمایی از سند الگوی کشت که بعد از نیم قرن در کشور عملیاتی شد و دیگری راه اندازی دهکده فناوری و نوآوری بخش کشاورزی استان که می‌تواند منشا تحول دانش بنیانی در بخش کشاورزی باشد.

سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، امروز ۴ اسفندماه در مراسم رونمایی از سند الگوی کشت و امضا توافق‌نامه دهکده پردیس کشاورزی قم که در سالن کرامت استانداری برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، بیان کرد: امروز نقطه عطفی برای بخش کشاورزی استان قم است یکی رونمایی از سند الگوی کشت که بعد از نیم قرن در کشور عملیاتی شد و دیگری راه اندازی دهکده فناوری و نوآوری بخش کشاورزی استان که می‌تواند منشا تحول دانش بنیانی در بخش کشاورزی باشد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مسئله امنیت غذایی را از مسائل درجه اول کشور عنوان کردند، ادامه داد: ما به لحاظ شرعی و قانونی مکلف هستیم که همه توان خود را در کشور مصروف عملیاتی کردن فرمایشات رهبر معظم انقلاب در راستای تامین امنیت غذایی کنیم.

خیام نکویی افزود: در شرایط کنونی موضوع امنیت غذایی روی میز مسئولان کشورهای مختلف قرار دارد و امروز از دغدغه های اصلی مسوولین غذا و امنیت غذایی است و طبق پیش بینی‌ها تا سال ۲۰۵۰ قیمت مواد غذایی تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: همواره در طول چهل و چهار سال پس از انقلاب تأکید بر این بوده که در حوزه محصولات راهبردی خودکفا شویم، اما مسئله امنیت غذایی به مفهوم واقعی و به عنوان یک مسئله درجه یک بر روی میز مسئولان به صورت عملی قرار نگرفته است بنابراین امروز فرصت استثنایی است که حمایت‌های رهبر معظم انقلاب را در بالاترین سطح ممکن داریم.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه همکاری خوبی با یکدیگر دارند لذا در طول سال‌های بعد از انقلاب در بعد حمایت معنوی چنین شرایطی را نداشتیم.

خیام نکویی بیان کرد: در گذشته مفهوم امنیت غذایی این بوده که کشور بتواند غذای مورد نیاز مردم را چه از طریق منابع داخلی و چه خارجی تأمین کند اما امروز مولفه‌های فراهم بودن، دسترسی، سلامت، مصرف، ثبات و پایداری در تعریف امنیت غذایی مورد توجه قرار دارد.

وی اظهار کرد: امروز باید اتفاقاتی را در کشور رقم بزنیم که علاوه بر تولید و تامین مواد غذایی مردم بتوانند به مواد غذایی سالم متناسب با درآمدشان دسترسی پیدا کنند.

وی در رابطه با تعریف مسئله امنیت غذایی تصریح کرد: امنیت غذایی به این معنا است که همه مردم همواره به غذای کافی، سالم و مغذی دسترسی فیزیکی و اقتصادی داشته باشند بنابراین رسالت سنگینی بر عهده داریم.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: کشور ما به لحاظ امنیت غذایی شرایط مطلوبی دارد اما قابلیت بهبود شرایط را در داخل کشور داریم.

خیام نکویی اظهار کرد: در سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان بیش از ۹ میلیارد خواهد شد و شرایط آینده دنیا بسیار سخت خواهد بود و قیمت مواد غذایی افزایش خواهد یافت البته این مسئله به این معنا نیست که اگر پول داشته باشیم می توانیم غذا بخریم، امروز غذا حکم سلاح دارد لذا به عنوان ابزاری برای تسلط و تمکین به سیاست های استکباری در دنیا استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: در شرایط کنونی جمعیت کشور ما حدود ۸۷ میلیون و توان تولید بخش کشاورزی ما سالانه بیش از ۱۲۵ میلیون تن است، پیش‌بینی جمعیتی ما با روند رشد فعلی ۱۰۳ میلیون نفر در سال ۱۴۳۰ است، ‌ و با این رشد جمعیت باید بتوانیم ۵۵ میلیون تُن به میزان تولید محصولات کشاورزی حال حاضر اضافه کنیم و آن را به ۱۸۰ میلیون تن برسانیم.

وی با بیان این که برخی اعتقاد دارند که متناسب با توان اکولوژیک کشور باید سطح تولید محصولات کشاورزی را کاهش داد و حجم قابل توجهی از محصولات را وارد کرد، تصریح کرد: این دیدگاه با آنچه ما در موضوع تامین امنیت و اقتدار غذایی به دنبال آن هستیم، ‌ همخوانی ندارد، ما معتقدیم که علی‌رغم محدودیت‌ها در بخش کشاورزی بدون افزایش سطح زیر کشت آبی می‌توانیم نیازهای کشور را تامین کنیم، نگاه ما این است که باید تغییراتی در کشاورزی رخ دهد که میزان تولید در واحد سطح افزایش یابد.

وی گفت: ضریب خودکفایی ما ۸۰ درصد است و بابت ۲۰ درصد دیگر سالیانه ده تا پانزده میلیارد دلار از کشور ارز خارج می‌کنیم لذا باید در حوزه محصولات راهبردی به خودکفایی پایدار و در واقع اقتدار غذایی برسیم.

خیام نکویی با بیان اینکه باید نظام نوآوری را در بخش کشاورزی ایجاد کنیم، افزود: تصور ما این بود که در امنیت غذایی یک وزارتخانه داریم به نام جهاد کشاورزی که متولی امنیت غذایی است و این تصور غلط سبب شده جایگاه واقعی کشور در بحث امنیت غذایی محقق نشود اما در دنیا نظام نوآوری در بخش کشاورزی بازیگران بسیاری دارد، جهاد کشاورزی عمود خیمه امنیت غذایی است اما باید همه دست اندرکاران در این خصوص نقش آفرینی داشته باشند.

 وی بحث الگوی کشت را از ابزار تحقق امنیت غذایی دانست و گفت: یکی از بزرگترین اتفاق‌ها در دولت سیزدهم این بود که سند الگوی کشت با نگاه کارشناسی تهیه و با حضور رییس جمهور مصوب شد، بر این اساس رییس اجرای الگوی کشت در سطح کشور معاون اول رییس جمهور و در استان‌ها استاندار خواهند بود.

خیام نکویی افزایش تولید در واحد سطح را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید شاهد انقلاب بهره‌وری باشیم، امروز میانگین برداشت ما در گندم آبی بیش از ۲ و نیم برابر شده‌است و سال گذشته نزدیک به ۱۲ میلیون تُن گندم در این کشور تولید شد که میزان قابل توجهی است، ما با افزایش میانگین یک تن در هکتار می‌توانیم که به کشور صادر کننده گندم تبدیل شویم که اهتمام برای سازماندهی و هماهنگی می‌طلبد.

وی تاکید کرد: یکی از دستاوردهای الگوی کشت این است که آمار بخش کشاورزی ما در سامانه‌ها دقیق می‌شود لذا به دنبال این هستیم که سطح زیر کشت را با فناوری‌های نوین محاسبه کنیم و مبنای برنامه‌ریزی قرار دهیم.

خیام نکویی با بیان اینکه به دنبال تبدیل کردن بحث الگوی کشت به عنوان یک گفتمان رایج در میان مسئولان و بهره‌برداران بخش کشاورزی هستیم، اظهار کرد: معتقدیم با اجرای این طرح علاوه بر کاهش قابل توجه مصرف آب در بخش کشاورزی و بدون نیاز به افزایش سطح زیر کشت، میزان تولید محصول در بخش کشاورزی حتی در صورت به وجود نیامدن شرایط ایده‌آل، افزایش مطلوبی خواهد یافت.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha