• دوشنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۶:۴۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401120805954
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

برنامه آموزش انفرادی؛ کتابی برای کودکان با نیازهای خاص

برنامه آموزش انفرادی؛ کتابی برای کودکان با نیازهای خاص

ایسنا/اصفهان کتاب «برنامه آموزش انفرادی» یکی از تازه‌ترین کتاب‌های منتشرشده از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان است که با ارائه برنامه‌های آموزش انفرادی کارآمد، تضمین می‌کنند که دانش آموزان دارای ناتوانی، از آموزش عمومی رایگان و مناسب در محیطی با کمترین محدودیت برخوردار شوند.

خدابخش حیدری، یکی از مترجمان این کتاب به ایسنا گفت: کتاب «برنامه آموزش انفرادی» نوشته راجر پیرانژلو و جورج جولیانی است که یکسری مسائل اساسی درباره آموزش انفرادی را ارائه می‌کند؛ از آماده‌سازی برنامه آموزش انفرادی و شرکت‌کنندگان در آن برنامه صحبت می‌کند، نشست‌ها یا جلسه‌های آن تیم برنامه آموزش انفرادی را بیان کرده و درنهایت تدوین گام‌به‌گام برنامه آموزش انفرادی را ارائه می‌کند که شامل ۱۵ مرحله است و هریک از آن‌ها و نقش افرادی که در آن تیم حضور دارند را توضیح می‌دهد.

او ادامه داد: این کتاب با سرفصل‌های دو واحد مبانی و اصول آموزش انفرادی که مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی و آموزش وزارت علوم و تحقیقات و فناوری برای تدریس در دوره تحصیلی کارشناسی پیوسته رشته آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، منطبق است. درواقع کتاب «برنامه آموزش انفرادی» یک کتاب درسی است و در حال حاضر در دانشگاه به‌خصوص در رشته کودکان با نیازهای خاص تدریس می‌شود و برای تمام مربیان و معلمانی که با کودکانی که ناتوانی دارند و به برنامه‌های آموزشی خاص نیاز دارند، مفید است.

حیدری درباره کودکان دارای ناتوانی توضیح داد: آموزش انفرادی برای همه کودکانی است که در کلاس مشکل دارند و اینکه می‌گوییم کودکان دارای نیازهای ویژه یعنی کودکان کم‌توان ذهنی، کودکان دارای اختلال در یادگیری، کودکانی که مشکل شنوایی، مشکلات گفتاری و یا بینایی دارند، همچنین کودکان دارای اختلال اوتیسم و آن‌هایی که تأخیر رشدی و یا اختلالات عاطفی جدی دارند و مانند آن‌ها را شامل می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس باهنر اصفهان به موضوع «آموزش انفرادی» اشاره کرد و گفت: آموزش انفرادی به معنی آموزش یک دانش‌آموز با یک معلم یا یک برنامه خاص نیست، یعنی وقتی ما از آموزش انفرادی صحبت می‌کنیم این شیوه را متصور می‌شویم که یک معلم به‌طور جداگانه با یک دانش‌آموز کار کند، البته این یک‌شکل آموزش است، اما آموزش انفرادی ممکن است به‌صورت گروهی نیز انجام شود که در این صورت بهتر است که گروهی از دانش‌آموزان که ویژگی‌های مشترکی دارند تحت آموزش قرار بگیرند؛ بنابراین اگر معلمی ببیند که در کلاس او تعدادی از دانش‌آموزان درس را خوب یاد نگرفته‌اند یا مطالب حتی برای نیمی از کلاس به‌خوبی جا نیفتاده و او درس را برای این گروه دوباره توضیح دهد این نوعی آموزش انفرادی است.

برنامه آموزش انفرادی؛ کتابی برای کودکان با نیازهای خاص

حیدری با بیان اینکه یکی از هدف‌های اصلی آموزش انفرادی رعایت تفاوت‌های فردی است، افزود: تفاوت‌های فردی از دهه ۱۹۲۰ میلادی موردتوجه قرار گرفت و با اجرای آزمون‌های مختلف به میزان اختلاف بهره هوشی شاگردان پی بردند. در تفاوت فردی، روش سخنرانی حتی روش بحث گروهی که در آن موضوعی واحد با یک روش خاص برای همه اجرا شود روش سنتی را زیر سؤال برد، یعنی روش سنتی که الآن در مدارس اجرا می‌شود از سال ۱۹۲۰ زیر سؤال برده شده و راه‌حل جایگزین برای روش سنتی، همان روش آموزش انفرادی با طبقه‌بندی دانش‌آموزان بر اساس توانایی‌هایشان است.

مترجم کتاب «برنامه آموزش انفرادی» که پیش‌تر نیز دو کتاب «کودکان مبتلا به اختلال یادگیری» و «نارساخوانی در مدرسه (تشخیص، ارزیابی و درمان)» را ترجمه کرده است، تصریح کرد: این کتاب در اصل یک راهنمای گام‌به‌گام برای معلمان، والدین و سایر افرادی طراحی‌شده که کمک‌های تخصصی را در تدوین برنامه‌ای کاربردی، معنادار و مفید برای کمک به رفع نیازهای منحصربه‌فرد دانش‌آموزانِ دارای ناتوانی ارائه و آن را اجرا کنند. این برنامه برای چنین کودکانی باید هرسال یک‌بار نوشته شود و دارای اهداف سالانه و همچنین اهداف کوتاه‌مدت است که معلم بر اساس برنامه با کودکان رفتار می‌کند تا مشکل دانش‌آموز حل شود.

او یادآور شد: کتاب «برنامه آموزش انفرادی» به‌طور منظم و مشخص، مسائل اساسی در برنامه آموزش انفرادی را توضیح می‌دهد و بعد از ارائه مباحثی درباره چگونگی آماده‌سازی برنامه آموزش انفرادی، مطالبی درباره اینکه چه کسانی باید در این برنامه شرکت کنند را بیان می‌کند، یعنی این برنامه به‌صورت گروهی است و والدین، دانش‌آموزان، معلم آموزش ویژه، معلم آموزش عمومی، روان‌شناس یا در صورت لزوم متخصص گفتار و یا متخصص کار درمان در آن تیم باید کودک را بررسی کنند.

به گزارش ایسنا، کتاب برنامه آموزش انفرادی، ابتدای سال جاری توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان منتشر شد و به دلیل استقبال در جامعه علمی و دانشگاهی و تبدیل شدن به منبع درسی، در زمستان سال ۱۴۰۱ نیز به چاپ دوم رسید. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha