• سه‌شنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401120906246
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

گلایه بیماران کاشانی از طرح نوبت‌دهی غیرحضوری

گلایه بیماران کاشانی از طرح نوبت‌دهی غیرحضوری

ایسنا/اصفهان کمبود پزشک متخصص، طرح نوبت‌دهی غیرحضوری و افزایش مراجعان در برخی بیمارستان‌های دولتی کاشان به یکی از معضلات جدی بخش درمان این شهرستان تبدیل شده است.

طرح نوبت‌دهی غیرحضوری از سال ۱۳۹۵ به منظور ارائه خدمات بهتر و افزایش رضایتمندی بیماران در برخی بیمارستان‌های دولتی راه‌اندازی شد و در زمان شیوع ویروس کرونا، برای رعایت فاصله فیزیکی در همه کشور گسترش یافت. اما این مدل نوبت گرفتن برای برخی تخصص‌ها باعث دغدغه بیماران و  خانواده آن‌ها برای دریافت نوبت شده است.

یکی از مراجعان کلینیک فوق تخصصی اخوان کاشان به ایسنا گفت: نوبت دهی غیرحضوری بیمارستان‌های کاشان، بدون شک مزیت‌هایی دارد، اما تکمیل ظرفیت برای برخی از تخصص‌ها مثل چشم‌پزشکی در لحظه اول، برای بیماران مشکل آفرین شده است.

مهدی مشرقی افزود: جراحی و معاینه چشم، جراحی زیبایی نیست که بتوان نوبت معاینه را به روزها و هفته‌های بعد موکول کرد به خصوص آنکه بیشترین مراجعان این بخش، گروه سالمندان هستند که همیشه به یک همراه نیاز دارند.

وی ادامه داد: من در یکی از بیمارستان‌های قم، جراحی چشم داشتم و بنا شد معاینه‌های پس از عمل یک هفته بعد در کاشان انجام شود، اما در ساعت مقرر هرچه تماس گرفتم، تلفن اشتغال بود و نوبت به من نرسید و به اجبار به قم مراجعه کردم در حالی که برخی با واسطه، موفق به دریافت نوبت شدند.

این بیمار تصریح کرد: اختصاص یک خط تلفن و یک ساعت خاص برای نوبت‌دهی در منطقه کاشان با جمعیت متقاضی، نادیده گرفتن حقوق شهروندان است و مسئولان باید به فکر مردم باشند به خصوص آن که بیمارستان‌های کاشان، شهرهای هم‌جوار را نیز پوشش می‌دهد.

مشرقی افزود: بسیاری از شهروندان وضعیت اقتصادی مراجعه به مطب خصوصی را ندارند و به  بیمارستان دولتی مراجعه می‌کنند، اما از سامانه نوبت دهی، فقط با خطای «تکمیل ظرفیت» روبرو می‌شوند به خصوص اینکه برخی از پزشکان فقط هفته‌ای یک روز در کاشان ویزیت می‌کنند.

یکی دیگر از شهروندان به ایسنا گفت: نوبت دهی غیرحضوری خدمت خوبی برای شهروندان است به خصوص برای ما که از شهرها و روستاهای خارج از کاشان مراجعه می‌کنیم، اما به شرط آنکه زیرساخت‌های آن فراهم بوده و مدت زمان ویزیت هر پزشک هم بیشتر از دو ساعت باشد.

مسلم سیدی افزود: من برای جراحی شبکیه مجبور شدم به تهران مراجعه کنم و شش ماه نیز با تحمل هزینه‌های گزاف، معاینه‌های پس از عمل را در تهران انجام دادم تا اینکه پزشک مربوط به کاشان آمد، اما برای دریافت نوبت هرچه به سایت و اپلیکیشن بیمارستان‌های کاشان مراجعه کردم موفق نشدم.

این شهروند نیاسری گفت: برای دریافت نوبت چشم پزشک، سه نفر از  اعضای خانواده، در ساعت مقرر، در  سایت بیمارستان، تلفن و اپلیکیشن نوبت دهی، پزشک موردنظر را  انتخاب کردیم، اما سیستم پیغام داد: «متأسفانه، به دلیل تکمیل ظرفیت نوبت‌های پزشک، امکان ارائه نوبت وجود ندارد.»

وی اظهار کرد: روز حضور پزشک، از ساعت ۲ بعد ازظهر به بیمارستان رفتم تا نوبت بگیرم و هرچه التماس کردم، موفق نشدم، بنابراین نشستم تا ساعت ۵ که پزشک را در راهرو کلینیک دیده و با وساطت او، توانستم وارد مطب شده و چشم‌هایم را معاینه کند، ولی بسیاری دیگر هم موفق به این کار نشده و دچار مشکل می‌شوند.

سیدی تصریح کرد: مشکل شهروندان زمانی، بیشتر می‌شود که اغلب مراجعان، وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند یا اینکه سطح سواد پایینی دارند و از مناطق خارج از شهر کاشان مراجعه می‌کنند و چند نفر این مشکل آنها را بر دوش می‌کشند و سرانجام بی‌نتیجه بر می‌گردند.

این شهروند نیاسری گفت: مسئولان بیمارستان می‌توانند یک‌سوم پذیرش را به پذیرش حضوری اختصاص دهند تا دسترسی عادلانه به خدمات درمانی، برای شهروندان محقق شود به شرط آنکه واسطه‌گری و دلالی در میان نباشد.

همچنین مدیر کلینیک فوق تخصصی اخوان کاشان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: محدودیت‌های دوران همه‌گیری کرونا باعث لغو نوبت‌دهی حضوری در مراکز درمانی شد، بنابراین راه‌اندازی نوبت‌دهی تلفنی، برنامه تلفن همراه و سایت نوبت‌دهی، سه روش دریافت نوبت غیرحضوری پزشکان متخصص بود.

سید احمد حسینی، افزود: با هدف تکریم ارباب‌رجوع، شماره تلفن ۵۵۷۷۰۰۰۰ با ۳۰ خط تماس و سایت بیمارستان به طور هم‌زمان از ساعت ۱۰ صبح فعال شده و بر اساس ظرفیت پزشکان نوبت‌دهی انجام می‌شود.

وی افزود: مشکل اصلی در مراکز درمانی دولتی کاشان، تعداد مراجعه‌کنندگان است که بیشتر از ظرفیت پذیرش برای برخی تخصص‌ها است، به طوری که ظرفیت پذیرش آنها در کمتر از پنج‌صدم ثانیه تکمیل می‌شود و هر روشی را هم برای نوبت‌دهی به کار بگیریم باز هم گلایه‌هایی به همراه دارد.

حسینی در مورد مراجعه روستاییان، تصریح کرد: بر اساس قانون، ۱۵ تا ۲۰ درصد ظرفیت پذیرش به ویزیت پزشک در روستاها اختصاص دارد که بر اساس نظام ارجاع در سامانه ثبت شده و بیمار در زمان مشخص به متخصص مورد نظر مراجعه می‌کند و نیازی به نوبت‌گیری ندارد.

مدیر کلینیک فوق تخصصی اخوان کاشان، افزود: روزانه بیش از یک هزار ویزیت پزشک برای انواع تخصص‌ها داریم که با توجه به تعداد پزشک و ظرفیت پذیرش حدود ۱۵ درصد از درخواست مراجعان است که این میزان پذیرش متناسب جمعیت منطقه کاشان نیست.

وی تصریح کرد: حجم بالای مراجعان می‌تواند کیفیت خدمت را کاهش دهد بنابراین بررسی تخصصی بیماری‌هایی مثل خون، گوارش و غدد، ابتدا توسط متخصصان مرکز انجام شده و در صورت نیاز به معاینه و درمان توسط پزشکان فوق تخصص بدون نیاز به نوبت‌دهی پذیرش می‌شوند.

حسینی تأکید کرد: افزایش نرخ تعرفه‌های پزشکی بخش خصوصی و مشکلات اقتصادی باعث مراجعه بیشتر بیماران به مراکز درمانی دولتی و به خصوص بیمارستان‌های زیر مجموعه سازمان تأمین اجتماعی شده است.

وی اظهار کرد: هزینه خدمات سلامت، در سبد خانواده تعریف شده است و دولت با برنامه‌ریزی‌های متنوع تلاش می‌کند که این هزینه‌ بر شهروندان تحمیل نشود و یکی از این شیوه‌ها، سیستم ارجاع است.

مدیر کلینیک فوق تخصصی اخوان کاشان، افزود: نظام ارجاع، یکی از سیستم‌های پیشرفته ارائه خدمت دولت‌های جهان به مردم است که می‌تواند هم کیفیت خدمات را بهبود ببخشد و هم اینکه خدمت به صورت هدفمند به متقاضیان واقعی ارائه شود.

حسینی گفت: یکی دیگر از مشکلات مراکز درمانی تخصصی، مراجعه غیر ضروری شهروندان به پزشک متخصص است، در حالی که می‌توانند با مراجعه به پزشک عمومی و دریافت خدمت به موقع و متناسب هم از تعداد مراجعان و هم از پرداخت هزینه‌های درمان شهروندان در مراکز تخصصی جلوگیری کنند.

 به گزارش ایسنا، بر اساس برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه، وزارت بهداشت موظف به اجرای پرونده الکترونیک سلامت برای همه افراد جامعه است که نوبت‌دهی آنلاین، صرفه‌جویی در زمان دریافت نوبت، سرعت بخشی به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، جلوگیری از مراجعه‌های بی‌مورد، صرفه‌جویی در زمان بیماران و کارکنان درمانی و پزشکی، صرفه‌جویی مالی و حل بخشی از معضل ترافیک آلودگی هوا و … از جمله مزیت‌های پرونده سلامت الکترونیک است، اما یکی از مشکلات مراکز درمانی دولتی، تأخیر در پرداخت‌های سازمان تأمین اجتماعی به پزشکان است، به طوری که رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان پیش از این گفته بود که  مطالبات این دانشگاه از سازمان تأمین اجتماعی به رقم ۱۵۵۰ میلیارد ریال (۱۵۵ میلیارد تومان) رسیده است که اگر به موقع پرداخت شود، کیفیت خدمات و زمان ارائه آنها بهبود می‌یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha