• سه‌شنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۰:۳۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401121511559
  • خبرنگار : 50177

استاد حوزه و دانشگاه:

امام رضا (ع) حقانیت اسلام و مبانی دین را در قالب مناظرات ترویج می‌کردند

امام رضا (ع) حقانیت اسلام و مبانی دین را در قالب مناظرات ترویج می‌کردند

ایسنا/لرستان استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام رضا (ع) حقانیت اسلام و مبانی دین را در قالب مناظرات ترویج می‌کردند.

حجت‌الاسلام حسین فلاحی اصل در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ابعاد شخصیتی امام رضا (ع) اظهار کرد: امام هشتم شیعیان در یک شرایط استثنایی تاریخ اسلام قرار داشتند و ایشان به عنوان ولایت عهد تحت کنترل حکومت عباسی بودند.

وی با بیان اینکه امام رضا (ع) اولین کاری که کردند مسئولیت حکومت را نپذیرفتند و در عزل و نصب‌ها دخالت نمی‌کردند چون نمی‌خواستند جرم و جنایت حکومت مامون به نام ایشان تمام شود و این اعتصاب حضرت امام علی بن‌موسی‌الرضا(ع) نقشه مامون و دربار را نقش برآب کرد، افزود: امام رضا (ع) با برگزاری مجالس علمی و مناظرات و گفت‌وگو با ادیان مختلف آن دوران سعی در ترویج و تبیین دین اسلام داشتند.

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان با بیان اینکه این امام همام در مناظرات همیشه سربلند بود و خیلی از افراد حاضر در مجلس قانع و حتی مسلمان می‌شدند و سایرین شاید به ظاهر حق را نمی‌پذیرفتند اما متوجه علم خدایی امام هشتم شیعیان می‌شدند، بیان کرد:حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) با رعایت آداب رفتاری و نهایت ادب و احترام در مناظرات حاضر می‌شدند و به سوالات مخاطبین پاسخ می‌دادند و آنان را متقاعد می‌کردند.

فلاحی اصل اضافه کرد: امام رضا (ع) در مناظرات و در مقام استدلال مصادره به مطلوب نمی‌کردند بلکه با تکیه بر داشته‌های آنان پاسخگو بودند؛ به عنوان نمونه با یهودیان براساس معارف یهودیان و با مسیحیان براساس معارف آنان پاسخ می‌دادند.

وی افزود: یکی از مسیحیان در مناظره با امام رضا(ع) از ایشان پرسیدند شما مسیح (ع) را قبول دارید یا خیر؟ حضرت فرمودند من مسیحی که رسالت پیامبر (ص) را قبول داشته باشد قبول دارم.

این استادیار دانشگاه لرستان اظهار کرد: امام رضا (ع) در مناظرات با استدلال‌های واضح و بدون اغراق و محکم پاسخگو بودند و حقانیت اسلام و مبانی دین را در قالب این مناظرات ترویج می‌کردند و در این جلسات حکمت، علم و دانش این امام همام که از سرچشمه‌های عظیم الهی نشات می‌گرفت برای دانشمندان آن روزگار مسجل می‌شد.

فلاحی اصل تصریح کرد: امام رضا (ع) در گسترش فرهنگ دین(عقیده، اخلاق) از این موقعیتی که در دربار مامون عباسی داشت به بهترین نحو استفاده می‌کرد و آلوده به دربار نمی‌شد.

وی گفت: امام (ع) با رفتار، حرفها، سفارشات و استفاده از آیات نورانی نقشه‌های دشمن و حکومت را نقش برآب می‌کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان خاطرنشان کرد: اولین ویژگی سیره امام رضا (ع)، اتقان در بحث بود که این امام همام عدله سست و بی‌پایه و اساس به کار نمی‌برد و این نشان از معرفت دینی عمیق ایشان بود.

فلاحی اصل افزود: وقتی در معرفت‌های دینی عمیق نباشیم همان ضعف و محدودیت را منعکس می‌کنیم و نیاز است از سیره امام رضا(ع) با افراد مخالف استفاده شود چرا که امام با مخالفین با حفظ حرمت و احترام برخورد داشتند؛ هدف اولیای الهی، ائمه و حضرات معصومین همچون حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) هدایت افراد مخالف بود و آنان را دشمن خود تلقی نمی‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: براساس سیره رضوی باید در ترویج معارف دینی و مناظرات با افراد مخالف صحه صدر و خوش‌رفتاری توام با حفظ حرمت رعایت شود و نباید آبروی کسی را خدشه‌دار کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه با حفظ سیره الهی مروج فرهنگ رضوی و علوی در جامعه باشیم و در این راستا رسانه‌های نقش بی‌بدیلی دارند، افزود: رسانه‌ها در یک جدال بزرگ قرار دارند و با توجه به گسترش ابزار اطلاعاتی نیاز است بیان مطالب مستند و مستدل باشد تا بتواند تاثیر خود بگذارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha