• دوشنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402041207294
  • خبرنگار : 50163

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان عنوان کرد

ایجاد کتابخانه‌های خانواده‌محور در دستور کار

ایجاد کتابخانه‌های خانواده‌محور در دستور کار

ایسنا/زنجان مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: کتابخانه‌های عمومی از ظرفیت مناسبی برای ارائه خدمات خانواده‌محور برخوردار هستند.

محمد رضاخانی ظهر امروز (۱۲ تیرماه) در جلسه نهاد کتابخانه‌های عمومی خرم‌دره با بیان اینکه نگاه توسعه‌ای به کل نقاط استان داشته و از نگاه بخشی پرهیز می‌کنیم، اظهار کرد: در حوزه کتابخوانی کتابخانه‌ها حتی کتابخانه‌های روستایی برای ما حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه امروز نمی‌توان به کتابخانه‌ها نگاه قدیم داشت، اصافه کرد: امروز کتابخانه را یک باشگاه اجتماعی تعریف می‌کنند که همه جانبه در خدمت مردم بوده و متناسب با نیازهای واقعی آنان بازطراحی شود.

این مسئول با بیان اینکه کشورهای پیشرفته در بازطراحی خدمات نوین کتابخوانی پیشرو هستند و نباید از این غافله عقب باشیم، اضافه کرد: در همین راستا برنامه‌های ویژه‌ای پیش‌بینی شده است که از جمله آنها می‌توان به کسب و کارهای کوچک در کتابخانه‌ها اشاره کرد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه در ۵۰ کتابخانه استان دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای در حال برگزاری است، عنوان کرد: در سطح استان ۱۰۰ کتابخانه داریم که از این تعداد ۱۸ کتابخانه مشارکتی، ۳۵ کتابخانه روستایی و ۴ کتابخانه سیاری است که خدمات نوینی برای آنها بازطراحی می‌شود و به سمت این نمی‌رویم که کتابخانه تنها برای مطالعه باشد.

رضاخانی با اشاده به احداث اولین کتابخانه کودک و مادر در زنجان که طی چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، تاکید کرد: در برخی از کتابخانه‌های استان مشاورینی مستقر شده است که برای ارائه خدمات مشاوره و برنامه‌های خانواده محور تلاش می‌کنند.

این مسئول با توضیح اینکه یکی از برنامه‌ها در حوزه کتابخانه‌ها این است که کتابخانه‌ها باید خانواده‌محور شوند، توضیح داد: کتابخانه‌ها باید به محل امن تبدیل شوند که خانواده‌ها برای نیازهای فرهنگی خود به آن مراجعه کنند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه تلاش کردیم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که هر کتابخانه به فراخور نیاز اعضای خود خدماتی را ارائه دهد، گفت: در حال حاضر پیرو تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با سایر ادارات کارگاه‌هایی همچون کارگاه‌های کسب و کاهای کوچک  و خانگی در کتابخانه‌ها برگزار می‌شود که می‌تواند منجر به اشتغال‌زایی و درآمدزایی شود.

وی با بیان اینکه امروزه بیش از ۶۰ نوع خدمت در کتابخانه‌های عمومی تعریف و ارائه می شود، اظهار کرد: کتابخانه یک پایگاه فرهنگی پایدار است و باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات کتابخانه در راستای ارتقای فرهنگ جامعه استفاده کنیم.

رضاخانی با اشاره به خدمت «میز مرجع مجازی» در کتابخانه‌های عمومی، گفت: بعضا امکاناتی در کتابخانه‌ها ارائه می‌شود و عموم مردم اطلاع کمی از آن دارند. میز مرجع مجازی یکی از خدمات کتابخانه‌های عمومی است که به اعضا امکان دسترسی به پایگاه‌های داده را می‌دهد و پژوهشگران و علاقه‌مندان می‌توانند از این امکان به صورت رایگان استفاده کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه تک‌تک کتابخانه‌های استان برای ما حائز اهمیت است، گفت: کتابخانه‌های عمومی شهرستان خرمدره در برخی شاخص‌ها نیازمند ارتقاء است و امیدواریم در این جلسه برنامه‌ریزی‌هایی برای ارتقای وضعیت کتابخانه‌های این شهرستان داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha