• سه‌شنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402051006065
  • خبرنگار : 71660

وقتی اف‌بی‌آی، سیاست کاخ سفید را نقض می‌کند!

وقتی اف‌بی‌آی، سیاست کاخ سفید را نقض می‌کند!

اوایل سال جاری میلادی روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد، یک آژانس فدرال سیاست کاخ سفید را نقض کرده و از روش‌های محرمانه‌ای برای خرید ابزارهای تجسسی از شرکت اسرائیلی NSO Group، سازنده نرم افزارهای جاسوسی پگاسوس استفاده کرده است. دولت جو بایدن به اف‌بی‌آی دستور داد تا پیرامون این مسئله تحقیق و تفحص کند و اکنون کاشف به عمل آمده که خود اف‌بی‌آی خریدار این ابزار بوده است!

به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت "گیزمودو"، هنگامی که گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شد، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به پلیس اف‌بی‌آی دستور داد تا درباره این گزارش تحقیقات لازم را انجام دهد. اکنون پس از گذشت چندین ماه و پایان یافتن روند تحقیقات مشخص شده که خود اف‌بی‌آی از سیاست کاخ سفید سرپیچی کرده و ابزار جاسوسی را از شرکت اسرائیلی NSO Group، سازنده نرم افزارهای جاسوسی پگاسوس که در فهرست سیاه آمریکا قرار دارد، خریداری کرده است.

بدین ترتیب نیویورک‌تایمز در حال حاضر در گزارش جدید خود به این مسئله پرداخته است اما با این حال آژانس ارشد مجری قانون آمریکا در تلاش است تا دخالتش را در این مسئله توجیه کند و مدعی است که بدون اطلاع از روند این قرارداد، فریب خورده است!

روزنامه نیویورک تایمز پیشتر در گزارشی اعلام کرد که واشنگتن در حال همکاری مخفیانه با شرکت اسرائیلی «NSO Group» است و یکی از قوی‌ترین برنامه‌های آن را خریداری کرده است. طبق این گزارش، آمریکا سوم نوامبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که شرکت سازنده جاسوس افزار پگاسوس را در فهرست سیاه خود قرار داده است اما پنج روز پس از این تصمیم قراردادی را با شرکت NSO Group منعقد کرد. نیویورک تایمز در این خصوص گزارش داد، طبق توافقی که میان دولت آمریکا و NSO منعقد شد، واشنگتن یکی از قدرتمندترین ابزارهای این شرکت اسرائیلی را به دست آورد، ابزاری که امکان تعیین مکان دقیق تلفن همراه را در سراسر جهان فراهم می‌کند.

با این حال، چند روز پس از این تغییر سیاست، یک پیمانکار مخفی فدرال به نام "Riva Networks" قراردادی را با NSO جهت دستیابی به یک نرم‌افزار مکان‌یابی به نام "لندمارک" نهایی کرد. قرار بود دولت آمریکا کاربر نهایی استفاده کننده از برنامه "لندمارک" باشد اما اکنون مشخص نیست که چه دستگاه‌هایی از آن استفاده می‌کنند.

در بیانیه‌ای که اف‌بی‌آی برای روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرد، آمده است: «براساس بخشی از ماموریت اف‌بی‌آی، ما وظیفه ردیابی افراد فراری را در سراسر جهان داریم؛ افرادی که در دادگاه‌های ایالات متحده آمریکا برای جنایات خشونت‌آمیز و قاچاق مواد متهم شناخته شده‌اند. برای انجام چنین ماموریتی، اف‌بی‌آی دائما با شرکت‌هایی قرارداد می‌بندد که می‌توانند برای یافتن این افراد کمک‌ها و ابزارهای فنی ارائه دهند... اما اف‌بی‌آی از جاسوس‌افزارهای تجاری خارجی استفاده نکرده است. این ابزار موقعیت‌یابی، به اف‌بی‌آی امکان دسترسی به تلفن‌همراه یا کامپیوتر را فراهم نکرده است. ما به استفاده قانونی از ابزارهای مجاز جهت محافظت از آمریکایی‌ها و پاسخگو کردن جنایتکاران ادامه خواهیم داد.»

شاید داستان اف‌بی‌آی قابل‌باور باشد اما همچنان سوالات زیادی باقی می‌ماند؛ از جمله اینکه چرا اف‌بی‌آی تا این حد از چنین قراردادی بی‌خبر بوده است؟!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha