صدای گریهای در یکی از خیابانها به گوش میرسد، مردم گوشی به دست به محل حادثه میروند. خودرویی در عرض کم خیابان تصادف کرده و حال دختربچهای بد است. در یک ماه اخیر خبر این دست تصادفات را در فضای شهری بیرجند بسیار شنیده و یا دیدهایم. اگر ازتصادفاتی که خودروهای شوتی سبب آن شدهاند بگذریم، باید گفت فضاسازی نامناسب و سرعت بالا و همچنین عدم برخورداری از سیستم کنترل ترافیک باعث به وجود آمدن چنین تصادفاتی شده است.
به بهانه یک تصادف در بیرجند که در چند شب گذشته رخ داد و فیلمش فضای مجازی را با هزاران بازدید پر کرد. نگاهی تحلیلی به تصادفات شهری در استان میاندازیم تا ببینم واقعا مقصر اصلی کیست؟. چند شب گذشته بود که ویدیویی در فضای مجازی مبنی بر واژگون شدن خودرو سواری در بیرجند پخش شد. این خودرو که با سرعت درحال تردد در بلوار پیامبر اعظم(ص) بود، پس از رد شدن از سرعت کاه تازه نصب شده در نزدیکی کاجستان، واژگون شد.
پس از داغ شدن این ویدئو در فضای مجازی، صدای خفته مردم بیدار شد و لب به اعتراض گشودند که چرا باید سرعت گیرهایی غیراستاندارد در شهر وجود داشته باشد. به هیمن علت به بررسی این نوع اتفاقات که اتفاقا در بیرجند زیاد هم شده پرداختیم.
جای استانداردها کجاست؟
مرضیه قاسم زاده، یکی از شهروندان بیرجندی با اشاره اینکه سرعت گیرهای شهر مشکل دارند، به ایسنا گفت: قطعا سرعتگیرها و نصب دوربین برای کاهش تصادفات عالی است، اما نباید استاندارد لازم داشته باشد؟.
وی افزود: وقتی به شهرهای دیگر کشور سفر میکنیم اصلا این نوع سرعتگیرها را نمیبینیم اما اکنون در بیرجند باید دائما با سرعت گیری که پهنای زیادی دارد مواجه شویم و عملا ماشینها بعد از مدتی فرسوده میشوند.
این مادر دانش آموز بیان کرد: برای بردن فرزندم به مدرسه نیز با همین مشکل مواجه ام و اکنون در مقابل مدرسه قاسم سلیمانی مهرشهر سرعت گیر نصب میکنند و مطمئنم با عرض کم خیابان و تردد بسیار بالای اولیای مدارسه در ساعاتی از روز باز با مشکل موحجه خواهیم شد.
دائما ماشینم در تعمیرگاه میخوابد
مهدی سلیمانی، دیگر شهروند بیرجندی نیز در گفتوگو با ایسنا گفت: در خیابان معلم و سجادشهر که تردد روزانهام از این مکانهاست سرعت گیرهای قطوری جای گذاری شده که باعث برخورد کف خورودو با آن میشود.
وی با بیان اینکه اطلاع ندارم این سرعتگیرها با چه میزان مهندسی ساخته شده، اما باعث شده دائما ماشینم در تعمیرگاه بخوابد، افزود: به جای نصب موارد راهنمایی و رانندگی مانند چراغ راهنمایی و یا دوربین از سرعت گیر استفاده میکنند که جایز نیست.
سلیمانی بیان کرد: البته قبول دارم سرعت خودروها در شهر نیز زیاد است، اما نباید از ابزارهای راهنمایی و رانندگی نیز برای کاستن از مشکلات تصادفات غفلت کرد. باید به صورت اصولی کار شود و از طرفی سرعتکاهها علامت و رنگی برای تشخیص در شب ندارند.
در این رابطه، شهرداری بیرجند اعلام کرد که نصب این سرعتگیر جزو مصوبات شورای ترافیک بوده و شهرداری صرفا اجرا کننده آن است. برای این سرعتگیر تابلوی هشدار دهنده در ۴۵ متری آن نصب شده و تمامی اقدامات ایمنی انجام شده است. این نقطه از بلوار دارای نور کافی نیز بوده است. به دلیل تازه بودن آسفالت، امکان رنگ آمیزی نبود اما ما با پودر گچ به طور کامل سطح این سرعتکاه را پوشانده بودیم. متاسفانه برخی با رانندگی با سرعت بالا، خطرات زیادی برای شهروندان ایجاد کردهاند که باید در این خصوص فرهنگسازی کرد.
مدیریت سرعت نداریم
سرهنگ علی محمدی زاده، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی بیرجند نیز اعلام کرد که برای این سرعت گیر، علائم هشداردهنده و تابلو به اندازه کافی نصب شده و حتی ما در همان روز نصب نور محدوده را بررسی کردیم تا دید کامل وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه این سرعت کاه از لحاظ ابعاد و استانداردها، با باقی سرعتگیرهای شهر یکسان است، افزود: تنها مشکلی که در بیرجند وجود دارد، بحث مدیریت سرعت است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی بیرجند با بیان اینکه میانگین سرعت ما نسبت به دیگر شهرها بالاتر است، تصریح کرد: تقاضا داریم که با تخصیص بودجه، دوربینهای هوشمند کنترل سرعت را نصب و از خسارات وارده به شهروندان جلوگیری کنیم. این درخواست و مطالبه همیشگی ما در بحث کنترل سرعت بوده و مطمئنا رقم هزینه کرد برای نصب دوربین در برابر خسارات وارده به مردم، ناچیز است.
فقری به نام هوشمندسازی معابر
سرهنگ علیرضا عباسی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی نیز در این خصوص به ایسنا گفت: برای نصب سرعتگیرها کارشناسیهای لازم انجام میگیرد، سپس بررسیها به کمیته فنی و شورای ترافیک برای اعلام نظر ارسال و پس از آن سازمان متولی که در شهرها شهرداری است، اجرایی میکند.
وی با بیان اینکه شهرداری برابر استانداردهایی که در آییننامه آمده به نصب سرعتگیر اقدام میکند، ادامه داد: تمام سرعتکاههای استان بعد از ابلاغ آیین نامه و برطبق آن نصب شده و خارج از ضوابط نبوده است.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه مکان سرعت گیر مجددا مورد بازبینی قرار میگیرد، تصریح کرد: نحوه سرعت در هر فضا، کاربران و حتی مکانهایی که سرعت گیر در آن نصب می شود، کارشناسی میگردد.
عباسی با بیان اینکه انواع سرعت گیر براساس میزان تردد، نحوه کاربری و نوع سرعت متفاوت بوده و این گونه نیست که در همه فضاها یک نوع سرعت گیر نصب شود، افزود: بیشترین علت تصادفات شهری طبق بررسیها، عدم رعایت حق تقدم و عدم توجه به جلو است.
وی با بیان اینکه واژگونی و خروج از معبر بیشترین اتفاق حادث شده است، تصریح کرد: بیش از ۱۵ درصد تصادفات از نوع واژگونی و خروج از معبر بوده و روزانه بیش از ۳۰ تصادف در حوزه درون شهری داریم که این برای شهروندانی که ادعای فرهنگ دارند نامناسب است.
عباسی با بیان اینکه علت خروج از معبر و واژگونی به سرعت غیرمجاز برمیگردد، ادامه داد: این تصادف که در مقابل کاجستان بیرجند تا این اندازه بزرگ شده، بررسی شد. در فیلمها میبینیم که راننده مستقیم روی سرعت گیر نمیرود و به علت سرعت بالا و کشیدن ترمز دستی به صورت پهلو روی سرعت گیر قرار میگیرد که همین باعث واژگونی شده است.
وی با اشاره به استقرار مامور راهنمایی و رانندگی و تیم خودرویی و برخورداری از روشنایی به اندازه کافی در آن فضا، افزود: در حوزه خطای سیستمی قصوری نبوده و این تصادف خطای انسانی به دلیل سرعت بالا بوده است.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه در یک یا دو سال اخیر در مورد استانداردها سخت گیری بسیاری شده و تمام موارد شهری برابر آیین نامه و ابلاغیه بوده است، اظهار کرد: با آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاهها طرح ویژه پلیس راهور و نیروی انتظامی تا زمانی که ناوگان عمومی و سرویسها شروع به کار کنند، آغاز شده است.
وی با اشاره به برخورد با تخلفات و سد معبرها و مزاحمتها، تصریح کرد: توصیه به شهروندان شده که رعایت قوانین و مقررات و رعایت سرعت را داشته باشند و از طرف دیگر استفاده از تلفن همراه بلای جان شده که باید از سوی شهروندان رعایت شود.
عباسی با بیان اینکه استفاده از تلفن همراه به هر نحوی ممنوع است، تصریح کرد: در استان فقر تجهیرات هوشمند کنترل ترافیک داشته و در مقابل استانهای همجوار باید بگوییم اصلا در این حوزه قوی نیستیم.
وی با بیان اینکه نیازمند هوشمندسازی معابر هستیم، افزود: هوشمندسازی باید سرلوحه کار قرار گیرد تا بتوان با نصب کمتر سرعت گیر بیشتر به سمت کنترل هوشمند ترافیک معابر برویم.
عباسی با بیان اینکه در نبود هوشمندسازی به دلیل اجبار برای آرام سازی معابر نیازمند نصب سرعتگیر هستیم، تصریح کرد: در مجموع اگر آمار تصادفات و شدت آن را در استان تحلیلکنیم درمییابیم که ۷۰ درصد این حوادث به علت سرعت غیرمجاز و توسط جوانان صورت گرفته که با بی توجهی به قوانین مرتکب تصادفات فوتی و جرحی شدهاند، اما نباید از کنترل هوشمند نیز غافل شد.
انتهای پیام
نظرات