• شنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۲ / ۲۱:۱۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402072920830
  • خبرنگار : 71628

/یادداشت/

فون در لاین طوطی‌وار حرفای آمریکا را تکرار می‌کند

فون در لاین طوطی‌وار حرفای آمریکا را تکرار می‌کند

شبکه راشاتودی در یادداشتی با بررسی پیشینه عملکرد رییس کمیسیون اروپا، موضع او درباره جنگ غزه و حمایت بی‌‎قید و شرطش از رژیم صهیونیستی را تلاشی برای هم‌سویی با موضع آمریکا دانسته که در واقع منجر به «تضعیف استقلال راهبردی و جایگاه اتحادیه اروپا در عرصه سیاست خارجی» شده است.

به گزارش ایسنا، در یادداشتی درباره رویکرد اتحادیه اروپا نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه در پی عملیات گسترده «طوفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت فلسطین علیه این رژیم آمده است که خودنمایی‌های اورزولا فون در لاین، رییس کمیسسیون اروپا در حمایت از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه با بازخورد منفی از سوی قانون‌گذاران و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا همراه شده است.

در این مطلب که در شبکه روسی راشا تودی منتشر شد، آمده است: وقتی جنگ اسراییل-غزه آغاز شد، فون در لاین تصمیم گرفت به جای درخواست برقراری آرامش یا میانجیگری، حمایت بی‌قیدوشرط خود را به اسرائیل نشان دهد؛ او پرچم اسراییل را در مقر کمیسیون اروپا به اهتزاز درآورد و شخصا به اسرائیل سفر کرد. واضح است که او این کار را از سر تمایل به مطابقت با آمریکا انجام داد. اما اقدامات او با وجود گزارش‌ها درباره افزایش مرگ‌ومیر غیرنظامیان و فجایع انسانی در نوار غزه، نتایج خوبی به همراه نداشته است.

در ادامه این یادداشت آمده است: هر کسی که فون در لاین را بشناسد، می‌داند که او یک نئو-محافظه‌کار حق‌ بجانب و حامی روابط ترانس آتلانتیک است که یک‌تنه، با تلاش فعالانه برای تحت امر آمریکا درآوردن اتحادیه اروپا، در حال تضعیف استقلال، شان و جایگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا است. او در این میان، سعی دارد خود را یک رهبر منطقه‌ای واقعی نیز جلوه دهد. اگر اتحادیه اروپا خود را در رقابتی اساسی با چین و روسیه می‌بیند، هیچ تبلیغی بدتر از رهبری او برای بقیه جهان وجود ندارد و اقدامات کورکورانه او نسبت به اسراییل ممکن است آسیب‌زاترین تصمیم او تا کنون بوده باشد.

فون در لاین طوطی‌وار حرفای آمریکا را تکرار می‌کند
سفر فون‌ در لاین به اراضی اشغالی در پی عملیات «طوفان الاقصی»

این مطلب می‌افزاید: میراث سیاست خارجی فون در لاین شامل کشاندن اتحادیه اروپا به درگیری‌های غیرضروری است. این هفته، او قرار است برای انجام دادن توافقی در زمینه تجارت فولاد و آلومینیوم که روابط تجاری با چین را هدف قرار می‌دهد، به واشنگتن سفر کند اما در نهایت، این اقدام هم باعث خواهد شد ضربه‌ای سخت به بازارهای اتحادیه اروپا وارد شود. اقدامات دیگر نیز شامل حمایت از موضع آمریکا در اوکراین و تلاش برای گسترش جنگ در آن‌جا، قطع ارتباط در زمینه انرژی با روسیه، مطرح کردن عبارت «خطر-زدایی» در روابط با چین برای اولین بار و تضعیف روابط پول‌ساز اتحادیه اروپا با چین بوده است. او طی تمامی این تصمیم‌ها و اقدامات، برای به دست آوردن پول‌های بادآورده و پیشنهاد پروژه‌های تخیلی که بیشتر جنبه پز دادن داشته‌اند و او در آن مقام، به تنهایی مختار به صدور مجوز آن‌ها نیست، بارها اشتیاق نشان داده است.

نگارنده در این باره می‌نویسد: به طول مثال، می‌توان به پیشنهاد میلیاردها دلار به بلاروس در صورت اقدام به براندازی لوکاشنکو با حمایت آمریکا و پیشنهاد طرح‌های متعدد «زیرساختی» برای رقابت با چین مانند ابتکار «دروازه جهانی» در میان دیگر موارد اشاره کرد. از این رو، او بارها تلاش کرده است برای دنبال کردن اهداف آمریکایی و تلاش برای شکل دادن به قاره اروپا بدون شکل دادن اتفاق نظر لازم، از موقعیتی که به واسطه مقامش دارد، استفاده کند. بلافاصله پس از رخ دادن جنگ غزه، کمیسیون اروپا اعلام کرد که تمامی کمک‌های اتحادیه اروپا به فلسطین متوقف می‌شود. علیرغم هر دیدگاهی که نسبت به حماس داشته باشید، با نگاهی به گذشته، این تصمیم در موقعیت کنونی، غرض‌ورزانه،  مستبدانه و غیرانسانی به نظر می‌رسد و نشان‌دهنده هم‌سان شدن سریع موضع کمیسیون اروپا با آمریکا در حمایت بی‌قیدوشرط از اسراییل است.

در یادداشت منتشر شده در راشاتودی مطرح شد: اما این بار، به طور گسترده‌ای احساس می‌شود که زیاده‌روی شده است. به جای این که به اروپا اجازه داده شود که موضعی میانه‌رو درباره جنگ غزه و نه چندان از سر هم‌دردی با فلسطین اتخاذ کند، این تصمیم در اصل، پیروی از آمریکا و بی‌اعتبار ساختن اتحادیه اروپا بود که تنها به بروز واکنش‌های شدید رو به افزایش جوامع مسلمان به این جنگ کمک کرد. این موضوع تصویر اتحادیه اروپا در سراسر جهان اسلام و جنوب جهانی را به واسطه جانبداری از ظالمان، مخدوش می‌‎سازد.

فون در لاین طوطی‌وار حرفای آمریکا را تکرار می‌کند
دیدار فون در لاین با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی در پی عمیات «طوفان الاقصی»

در ادامه آمده است: با گذشت مدت کوتاهی، برخی تغییر موضع‌های خجالت‌آور رخ داد، از جمله، برقراری دوباره کمک‌ها و پیام‌هایی به زبان عربی اما دیگر بی‌فایده بود، چراکه به اسراییل، چراغ سبز لازم برای تخریب بی‌سابقه غزه، فارغ از بهای این کار، داده شد. فون در لاین، در واقع، با این کار به نوعی توان اتحادیه اروپا را برای ظاهر شدن به عنوان یک بازیگر سیاسی جدی و تمام‌عیار تضعیف کرد. به نظر می‌رسد که او به این ایده هیچ علاقه‌ای ندارد که اتحادیه اروپا باید قادر به داشتن استقلال راهبردی و اولویت‌بندی منافع و تنظیم جایگاه خود در جهان باشد و در عوض، ترجیح می‌دهد طوطی‌وار سخنگوی آمریکا باشد.

این یادداشت در پایان اشاره کرد: مسلما، اگر او با دقت بیشتری منافع و مواضع کشورهای عضو کمیسیون اروپا را در نظر می‌گرفت، این موضوع کمتر دردسرساز می‌شد. اما او این کار را نمی‌کند و در عوض به عنوان نیرویی تماما اخلالگر ظاهر می‌شود که عملا، دیپلماسی اروپا را تضعیف کرده و مانع از تشکیل روابط گسترده اتحادیه اروپا با دیگر کشورها می‌شود. در نهایت، تمام‌ این‌ها تنها به نفع آمریکا است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha