• یکشنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402091208291
  • خبرنگار : 50107

معاون شهردار مشهد خبر داد

اضافه شدن ۶ خط بی‌آرتی جدید/ خرید واگن برای خط یک نیاز به حداقل ۱۲۰ میلیون یورو دارد

اضافه شدن ۶ خط بی‌آرتی جدید/ خرید واگن برای خط یک نیاز به حداقل ۱۲۰ میلیون یورو دارد

ایسنا/خراسان رضوی معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد گفت: مطالعات تفصیلی همگانی یکپارچه شهر مشهد انجام و مراحل تصویب این طرح در شهر مشهد در شورای ترافیک طی شده الان منتظر تصویب توسط شورای عالی ترافیک کشور هستیم که اگر مصوب شود، ۶ خط بی‌آرتی جدید به مشهد اضافه خواهد شد.

پوریا محمدیان یزدی امروز ۱۲ آذرماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: شهر مشهد براساس آمار جمعیتی ۳ میلیون و ۴۵۰ هرار نفر ساکن دارد. براساس مطالعات طرح حمل‌ونقل شهر مشهد ضریب سفر ۲.۰۲ در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: در مشهد روزانه ۷ میلیون سفر با هدف‌های مختلف انجام می‌شود که بر این اساس یک میلیون سفر توسط اتوبوسرانی، ۴۰۰ هزار مسافر توسط شبکه خط یک و دو مترو مشهد و یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر توسط تاکسیرانی مشهد رسمی و غیر رسمی یا اینترنتی جابه‌جا می‌شوند. ۴۵ درصد سفرهای روزانه با این سه مد اتفاق می‌افتد و مابقی سفر شخصی است.

محمدیان یزدی با بیان اینکه کل بودجه امسال ما در شهرداری ۴۰ همت است، عنوان کرد: بودجه عمرانی شهرداری مشهد ۲۰ همت بوده که ۱۰ همت در مجموعه معاونت برای پروژه‌های حمل‌ونقلی و عمرانی است. طرح جامع حمل‌ونقل مشهد در سال ۱۳۹۳ مصوب شده که افق این طرح سال ۱۴۱۰ است. ما باید تا سال ۱۴۱۰ سهم‌های حمل‌ونقل همگانی و همچنین محدودیتی را برای خودروی شخصی ایجاد کنیم.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد گفت: در سال گذشته ۲۴۵ نفر در شهر مشهد در حوادث ترافیکی کشته شدند که از این تعداد۱۹۶ نفر مرد و ۴۹ نفر زن بودند. همچنین ۳۳ هزار مجروح در حوادث ترافیکی داشتیم که ۳۳ درصد عابر و ۴۱ درصد موتورسیکلت بودند. از ۲۴۵ نفر افرادی که فوت شدند نیز ۵۲ درصد عابر و ۲۶ درصد موتورسیکلت بودند. شهرداری مشهد بین شهرهای کلان‌شهرها روند نزولی را در این زمینه دارد که این عدد بعد از تلاش‌های شهرداری طی ۱۰ سال اتفاق افتاده است.

اضافه شدن ۶ خط بی‌آرتی جدید/ خرید واگن برای خط یک نیاز به حداقل ۱۲۰ میلیون یورو دارد

ماهانه ۷۰۰ هزار تخلف در زمینه معاینه فنی شناسایی می‌شود

وی افزود: شهر مشهد ۵۰۴ دوربین نظارت تصویری دارد. ۱۴۳ دستگاه دوربین ثبت تخلف نیز داریم که کلیه تخلفات از جمله سرعت، ورود به محدوده زوج و فرد و معاینه فنی را رصد می‌کند و تلاش داریم این دوربین‌ها را افزایش دهیم. تا پایان سال ۴۰ دوربین ثبت پلاک اضافه خواهد شد. اگر ۲۰۰ دوربین دیگر نصب کنیم پوشش ما کامل خواهد بود. در ۶ ماهه دوم سال هستیم و آلودگی هوا خود را نشان می‌دهد، بنابراین معاینه فنی مهم است. با استفاده از ۱۴۳ دستگاه دوربین موجود در ماه ۷۰۰ هزار تخلف معاینه فنی را شناسایی کردیم که ۶۰ درصد این تعداد منجر به صدور قبض جریمه می‌شود.

محمدیان یزدی ادامه داد: در مشهد ۶ مرکز معاینه فنی داریم که ۲۲ خط دارد و در سال ۳۱۰ هزار برگه معاینه فنی صادر کردند. دوربین‌های ما نشان می‌دهد ۷۰ درصد خودروها معاینه فنی دارند و ۳۰ درصد فاقد معاینه فنی هستند. ضریب تاثیر معاینه فنی در شهر مشهد ۷۰ تا ۸۰ درصد است که تلاش داریم با تبلیغات آن‌ها را افزایش دهیم.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد با اشاره به اینکه مطالعات تفصیلی همگانی یکپارچه شهر مشهد انجام شده است، تصریح کرد: مراحل تصویب این طرح در شهر مشهد در شورای ترافیک انجام شده الان منتظر تصویب توسط شورای عالی ترافیک کشور هستیم که اگر مصوب شود ۶ خط بی‌آرتی جدید به مشهد اضافه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مشهد ۴ خط مترو دارد که خط یک ۱۰۰ درصد تکمیل شده و خط ۲ در حال بهره‌برداری است. نواقصی در ایستگاه سلامت و دپوی انتهای خط در طبرسی وجود دارد. در رابطه با خط ۳ با توجه به تزریق اعتبار توسط اوراق کار در حال انجام است و در سال آینده شاهد افتتاح فاز اول از میدان شهدا تا پایانه امام رضا(ع) خواهیم بود و ایستگاه میدان شهدا، باب‌الجواد و پایانه مسافربری آماده بهره‌برداری خواهد شد.

محمدیان یزدی اضافه کرد: اگر این اتفاق بیفتد برای اولین بار مسافران با حمل‌ونقل ریلی به حرم دسترسی خواهند داشت که این ایمن‌ترین و بهترین نوع دسترسی به حرم خواهد بود. در سال‌های آینده خط چهار نیز به بهره‌برداری خواهد رسید و ضلع دیگر حرم را نیز  پوشش خواهیم داد.

بنا داریم مسیر دوچرخه را به ۲۶۵ کیلومتر برسانیم 

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد با بیان اینکه مسیرهای دوچرخه اقدام شاخص دیگر در شهر مشهد است، عنوان کرد: تاکنون ۲۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در مشهد اجرا شده که بنا داریم به ۲۶۵ کیلومتر برسانیم تا در فازهای توسعه بعدی مشهد بتواند به عنوان شهر مد دوچرخه سهم بگیرد. برنامه داریم در فاز دو به ۵۰۰ کیلومتر و در فاز سه به ۷۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در شهر مشهد دست پیدا کنیم. در خصوص اصلاح هندسی، ایمن‌سازی و همسطح‌سازی تقاطع‌ها در سطح شهر صورت گرفته است.

وی بیان کرد: دو مثلث در حوزه ایمنی داریم. یکی ترافیک که سه ضلع شامل معبر یا جاده، خودرو و کاربر است. مثلث دیگر نیز شامل مهندسی، آموزش و اعمال قانون است که می‌تواند ترافیک را مدیریت کند. در حوزه آموزش اقداماتی در شهر مشهد اتفاق افتاده که بوستان‌های ترافیک هستند. در بوستان ترافیک واقع در سیدی سالانه ۱۲ هزار دانش‌آموز آموزش داده می‌شود. با معرفی پلیس نیز ۱۸۰۰ راننده پرخطر را آموزش می‌دهیم. حمل‌ونقل عمومی را نیز مکلف کردیم و ۳۱۵۰ نفر در این پارک آموزش لازم را دیدند.

محمدیان یزدی گفت: در حوزه ناوگان باری ۴ پایانه در سطح شهر ساماندهی شده که شامل میثاق، مفتح، معراج و نمایشگاه است. ۳۷ هزار پروانه برای ناوگان باری صادر شده و در حال حاضر ۱۰۰ هزار نفر فعال هستند. دنبال این هستیم مابقی را نیز سامان دهیم.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه جانبازان و معلولان تصریح کرد: ایجاد خط بساوایی ویژه نابینایان، ایجاد رمپ‌های تردد ویلچر، همسان‌سازی تقاطع، پوشاندن کانال آب‌های سطحی، پیوستگی مسیر حرکت و رفع موانع خطری از جمله اقداماتی است که دنبال می‌شود. ما ۸۵۵ کیلومتر پیاده‌رو داریم که ۳۶۰ کیلومتر معادل ۴۰ درصد ساماندهی شده و بقیه نیز تا ۱۰ سال آینده ساماندهی خواهد شد.

وی افزود: محل پارک ویژه معلولان و جانبازان و نصب آسانسور پل عابر پیاده از دیگر اقدامات است. تعدادی از پله‌های برقی پل‌های عابر پیاده مشکلاتی را ایجاد کرده بود که جمع‌آوری و به آسانسور استاندارد تبدیل شد. دنبال این هستیم بقیه پل‌ها را به آسانسور تجهیز کنیم. نگاه جدید و آیین‌نامه‌های جدید به ما می‌گوید که از فرایند خودرومحوری به سمت انسان‌محوری حرکت کنیم و این موضوع را با ساماندهی پیاده‌روها، کاهش سرعت در معابر و غلبه انسان بر شهر به جای خودرو بر شهر را توسعه دهیم. 

افتتاح دوربرگردان شهید میرزایی و پل دهرود تا ۲۲ بهمن 

محمدیان یزدی در خصوص پروژه‌های عمرانی شهر عنوان کرد: چند پروژه نیمه‌کاره تحویل گرفتیم که با تغییرات در رده مدیریتی و مدیران میانی سازمان‌های موثر شاهد تغییر و تحول در این پروژه‌ها هستیم. یکی از پروژه‌ها دوربرگردان شهید میرزایی است که مشکلات معارض برقی و تامین مصالح آن برطرف شد و با شارژ مالی در ۲۲ بهمن افتتاح خواهد شد. پل دهرود که خارج از شهر مشهد و در حریم بوده، حساسیت بالا داشت که در این چند ماه برطرف کردیم و اگر مشکلی ایجاد نشود آن را نیز به ۲۲ بهمن خواهیم رساند.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد ادامه داد: در خصوص تقاطع انقلاب یا اتصال تقاطع انقلاب به نماز مشکلاتی را با دو مالک بزرگ برای اجازه کار داشتیم که کماکان در حال پیگیری است اما پروژه را متوقف نکردیم و از سمت زمین‌های در اختیار خودمان شروع کردیم. یکی از اقدامات ورودی اختصاصی پایانه مسافربری امام رضا(ع) است، همچنین پل نیز باید مقاوم‌سازی شود. اقدامات ضلع شمالی را انجام خواهیم داد و اگر مشکلات ضلع جنوبی نیز حل شود، عملیات ما در آن ضلع هم سرعت خواهد گرفت، بنابراین پروژه متوقف نیست.

وی اضافه کرد: پروژه‌های دیگری نیز داریم. یکی از آن‌ها جلوخان پایانه است که تا استقبال از بهار امسال قسمت اعظمی را آماده خواهیم کرد. پروژه دیگر در پایانه پارک‌سوار حافظ دور میدان حافظ بوده که با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان در حال انجام است. پیاده‌روسازی خیابان طبرسی در راستای ساماندهی گذرهای منتهی به حرم کامل شد. میدان طبرسی هم نیمی کامل شده تا دو ماه اینده گذر را کامل تکمیل می‌کنیم و پروژه مصلای شرقی یا پل شهید هریری تا پایان سال آماده خواهد شد. 

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد خاطرنشان کرد: امتداد ابوطالب یا ابوطالب شمالی و خیام شمالی تا محور گاز در طرح تفصیلی در نظر گرفته شده که کار مطالعاتی انجام و مذاکرات با زمین و مسکن و شهرداری منطقه ۲ برای انجام عملیات شروع شده، امیدواریم بتوانیم محور را رفع معارض کنیم. تقاطع چهارسطحی نیز آماده است و منتظر افتتاح هستیم. تقاطع سه سطحی شهید فهمیده و پل روگذر خیام تا چند روز دیگر کلنگ‌زنی کرده و ظرف ۱۸ ماه عملیاتی خواهیم کرد. 

وی در خصوص کرانه شمالی بیان کرد: این موضوع بین معاونت ما و شهرسازی در حال پیگیری بوده و مشاور مطالعات را انجام داده است. کرانه شمالی نیز در حریم قرار دارد، بنابراین هر اقدامی که بخواهیم در حریم انجام دهیم باید به تایید استانداری برسد. بعد از تایید شورا پروژه باید در استان نیز مطرح شود.

محمدیان یزدی گفت: ایجاد ۱۵۰۰ جای پارک در خیابان توحید در حال انجام است. ما همچنین دنبال این هستیم در میدان برق، میدان پنجراه و طبرسی نیز اقداماتی در زمینه جای پارک انجام شود.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به اینکه قیمت اتوبوس ۱۲ متری ۸ میلیارد، دوکابینه و اتوبوس برقی۱۶ میلیارد تومان است، تصریح کرد: کمک دولت در این حوزه پایدار نیست، بنابراین شهرداری تصمیم گرفته با حمایت شورای شهر از محل منابع خود برای تامین ناوگان اقدام کند که این فشار سنگینی به مدیریت شهری وارد خواهد کرد. با این وجود تامین ناوگان اتوبوس از طریق منابع خود شهرداری را در اولویت قرار دادیم و برای تامین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس اقدام خواهیم کرد.

اضافه شدن ۶ خط بی‌آرتی جدید/ خرید واگن برای خط یک نیاز به حداقل ۱۲۰ میلیون یورو دارد

قیمت اتوبوس برقی ۱۲ متری ۱۶ میلیارد و قیمت تاکسی برقی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است

وی بیان کرد: در خصوص اتوبوس و تاکسی برقی اقداماتی انجام شده است. نگاه جدیدی در وزارت صمت ایجاد شده و موضوع خودروهای برقی دنبال می‌شود. شهرداری در این حوزه از گذشته پیشگام بوده است. قیمت اتوبوس برقی ۱۲ متری ۱۶ میلیارد و قیمت تاکسی برقی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده که تامین آن نیاز به حمایت دولت دارد.  

محمدیان یزدی خاطرنشان کرد: خط یک قطار شهری با ۱۲۰ واگن طراحی شده که در حال حاضر ۶۰ واگن داریم و این واگن‌ها نیز به مرحله اورهال و تعمیر اساسی رسیده است. ۶۰ واگن کم داریم که نیاز به تامین اعتبار حداقل ۱۲۰ میلیون یورویی دارد. رایزنی‌هایی را با چند بانک برای گرفتن وام شروع کردیم. مذاکرات صورت گرفته و باید از وزارت کشور و دولت مجوز بگیریم. به محض تامین اعتبار و اخذ مجوز برای چنین خریدی، موضوع را نهایی می‌کنیم. 

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد با بیان اینکه ما در حوزه آسفالت عقب هستیم، مشکل داریم و ایراد وارد است، عنوان کرد: در شهرداری در گذشته نهضت آسفالت داشتیم که تا ۳میلیون متر مربع آسفالت انجام می‌شد. در حال نهایی کردن قرارداد تامین قیر هستیم که تا یک ماه آینده انجام خواهد شد. مشکلی برای پخش آسفالت تا همین رکورد نداریم، بلکه مشکل اساسی ما قیر است که باید از طریق بورس تامین و به صورت نقدی گرفته شود. اگر قیر را تامین کنیم نهضت آسفالت در سال آینده آغاز خواهد شد و می‌توانیم به رکورد ۳ میلیون متر مربع در سال برسیم. 

وی در خصوص رایگان شدن اتوبوس گفت: این طرح را یکی از اعضا در شورا دنبال می‌کردند که موافقان و مخالفان زیادی دارد. من این طرح را نه رد و نه تایید می‌کنم. الان قیمت بلیط ۱۲۰۰ تومان است. ما در یارانه‌های پنهان باید به دنبال واقعی کردن برخی قیمت‌ها باشیم و دنبال این هستیم فرایند قیمت‌گذاری در روال مرسوم و قاعده‌مند خود باشد. در زمینه قیمت اتوبوس یک‌سوم توسط دولت، یک‌سوم شهرداری و یک‌سوم مردم پرداخت می‌شود.

محمدیان یزدی افزود: در حال حاضر قیمت تمام شده ۶۵۰۰ تومان است که باید ۲۰۰۰ تومان توسط مردم پرداخت شود اما الان تمام فشار روی شهرداری است. از پرداختی مردم ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد ایجاد می‌شود که اگر این رقم حذف شود آیا شهرداری می‌تواند این ۳۰۰ میلیاردی که در سال از این طریق تامین می‌شود را به موقع تزریق کند؟ فعلا این آب‌باریکه ما حذف نشد و خدا را شاکر هستیم که می‌توانیم در حوزه حداقلی سازمان را نگه داریم. اگر حذف می‌شد با مشکلات و بحران‌های خاصی در یک سازمان حساس در شهر مشهد مواجه می‌شدیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha