• جمعه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402112719154
  • خبرنگار : 50534

ضرورت توسعه کشت گلخانه‌ای در زنجان

ضرورت توسعه کشت گلخانه‌ای در زنجان

ایسنا/زنجان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: هم اکنون بیش از ۸۰۰ نفر در واحدهای تولید گلخانه‌ای استان مشغول به کار هستند.

اکبر طیبی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ملزومات اجرایی تامین امنیت غذایی پایدار، اظهار کرد: تحقق این مهم زمانی است که توجه به شرایط آب و توسعه گلخانه‌ها داشته باشیم.

وی با اشاره به چالش‌های کشاورزی و نقش دانش در برطرف‌ کردن مسائل این حوزه، افزود: در راستای اجرای سیاست‌های توسعه کشت گلخانه‌ای، ۶۰ هکتار گلخانه جدید در سطح استان در حال ساخت است.  

طیبی ادامه داد: ۶۵ هکتار گلخانه در حال حاضر برای تولید محصولات کشاورزی در این استان فعال است. 

این مسئول ابراز کرد: میزان تولیدات گلخانه‌های استان در زمان حاضر بالغ بر ۱۰ هزار تن است و سالانه بیش از ۴ هزار میلیارد ریال از این محل، تولیدکنندگان استان درآمدزایی دارند.   

به گزارش ایسنا، با توجه به وضعیت موجود و بحرانی بودن شرایط منابع آبی کشور و بالا بودن مصرف آب در کشاورزی سنتی، اصلاح شیوه‌های آبیاری در این بخش و توسعه کشت محصولات نیازمند به آب کمتر بسیار مورد تاکید است. 

یکی از بهترین کشت‌هایی که از سوی کارشناسان کشاورزی برای صرفه‌جویی در مصرف آب مورد توصیه می‌شود و دولت نیز از آن حمایت می‌کند، کشت گلخانه‌ای است. 

کشت گلخانه‌ای به دلیل تاثیر فراوان در کاهش مصرف آب و نیز افزایش بهره‌وری محصول و کاهش خسارت‌های ناشی از بارندگی و حوادث غیرمترقبه به عنوان بهترین گزینه برای کشاورزان محسوب می‌شود.

 براساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت نیرو، حدود ۸۸ درصد آب مصرفی در کشور مربوط به حوزه کشاورزی است که این آمار ۲۰ درصد بیشتر از متوسط جهانی اعلام شده است. 

این در شرایطی است که بازده این میزان مصرف آب در بخش کشاورزی برای کشور فقط بین ۳۰ تا ۴۰ درصد برآورد شده، در حالی که این بازدهی در کشورهای توسعه یافته ۶۵ درصد و برای کشورهای در حال توسعه ۴۵ درصد است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha