برای تحقّق مدل کسب و کار، ابتدا باید سه رکن اولیه یعنی ارزش افزوده، مشتری و جریان درآمدی به صورت منطقی و معقول تنظیم شود و نتیجه عملیاتی هر ایده در قالب محصول به مشتری ارائه شود. محصول شامل کالا و خدمت است. در نتیجه تکیهگاه اصلی کسب و کار، محصولی است که ارزش افزوده و پیشنهادی را به مشتری عرضه و از این محل کسب درآمد میکند.
این اثر به صورت کتاب کار تهیه شده و مبتنی بر تجربیات میدانی و تحصیلات نگارنده است که میتواند راهنمایی کاربردی برای راه اندازی و توسعه کسب و کار در سطوح خرد و کلان باشد.
ساختار اثر
به گزارش ایسنا، این کتاب در هشت فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «مدل کسب و کار» به بررسی گام مشاوره و تهیه بوم صفر، گام تثبیت ایده و گام تمایز و خلق ارزش پرداخته و گام جریان درآمد و بازار، گام اقدامات اساسی شرکت و گام آزمون را بیان میکند.
فصل دوم با عنوان «نیمرخ محصول و شرکت» به تبیین رهنمودها، گزارش نیمرخ محصول و برنامهها از جمله برنامه بازاریابی، روشهای کسب درآمد، فن آوری مورد استفاده و چارچوب قانونی و مجوزهای لازم اختصاص دارد.
نویسنده در فصل سوم با عنوان «منطق و رهنمودهای MVP» منطق و اصول حاکم بر MVP و روشها و رهنمودهای MVP را مورد تأکید قرار داده است.
«طرح تجاری» عنوان چهارمین فصل از کتاب حاضر است که در آن فواید و فرایند تدوین طرح تجاری و بیزینس پلن BP و پیش نویس تولید پرسش BP به رشته تحریر درآمده است.
فصل پنجم با عنوان «ارتباطات رسانهای» جایگاه رسانهای، تبلیغات، ترجیحات ضمیمه و رؤیت سازی محصول و اعلام موجودیت را شرح داده است.
فصل ششم با عنوان «شبکه ارتباطی» همکاران و شرکا، خدمت گیرندگان، ذینفعان و ذی نفوذان را بررسی میکند.
«بسته سازی» عنوان هفتمین و «راهنمای بهرهبردار» عنوان هشتمین و آخرین فصل از کتاب مذکور است.
علاقهمندان برای تهیه این کتاب میتوانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.
انتهای پیام
نظرات