• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403023022186
  • خبرنگار : 50046

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد

اجرای طرح‌های بهره‌وری در اراضی مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری کشاورزی در خراسان شمالی

اجرای طرح‌های بهره‌وری در اراضی مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری کشاورزی در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از اجرای طرح‌های بهره‌وری در اراضی مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری کشاورزی در این استان خبر داد.

سامان محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در این استان ۱۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که سطح ۹۰ هزار هکتار مستعد اجرای طرح‌های نوین آبیاری است، البته اگر یکپارچه‌سازی انجام شود وسعت اراضی مستعد اجرای این طرح تا ۱۲۰ هزار هکتار می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای طرح‌های آبیاری میزان صرفه‌جویی و مدیریت آب افزایش می‌یابد، گفت: با اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در هر هکتار به میزان ۴۴۰۰ مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود. این در حالی است که در آبیاری سنتی در هر هکتار ۹ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود.

محمدی تاکید کرد: با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری از تبخیر، هدر رفت آب، نفوذ عمقی خاک و ... جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در ۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی این استان، سیستم‌های آبیاری نوین اجرا شده است، افزود: اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در این استان با محدودیت‌هایی مواجه است که یکی از آن‌ها، هزینه زیاد اجرای این طرح است، به‌طوری که هزینه اجرای این طرح‌ها در هر هکتار بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است که با محدودیت‌های اعتباری مواجهیم.

وی ادامه داد: خرد بودن اراضی کشاورزی از دیگر عواملی است که سبب شده تا با گذشت این سال‌ها فقط در نیمی از اراضی مستعد، طرح‌های نوین آبیاری اجرا شود. در واقع، خرد بودن اراضی سبب می شود تا هزینه‌های اجرا افزایش زیادی یابد که در مجموع، اجرای آن‌ها اقتصادی نخواهد بود.

وی بیان کرد: استفاده از منابع آبی مشترک از دیگر مشکلات است. به‌طوری که از یک چاه یا یک قنات ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر بهره‌بردار استفاده می‌کنند.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: در سال‌های گذشته، بر اجرای طرح‌های آبیاری نوین تاکید می‌شد، اما در حال حاضر علاوه بر تاکید بر اجرای این طرح‌ها، افزایش بهره‌وری آب نیز مورد توجه است، به‌طوری که میزان تولید محصول بنا به مقدار استفاده آب مورد اهمیت است.

وی توضیح داد: تاکید ما این است تا در کنار اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، مسائلی مانند عملیات به زراعی، یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی، استفاده از بذور اصلاح‌شده، مصرف به‌موقع سم و کود برای افزایش تولید انجام شود که اقدامات آموزشی و ترویجی برای کشاورزانی که طرح‌های نوین آبیاری را انجام داده‌اند، برای افزایش بهره‌وری در مزارع در حال انجام است.

اجرای آبیاری نوین در ۱۰ درصد از زمین‌های پایین‌دست قنوات خراسان شمالی

محمدی اظهار کرد: اکنون فقط در حدود ۱۰ درصد اراضی کشاورزی این استان که از آب قنوات مشروب می‌شوند، طرح‌های آبیاری نوین اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه ۳۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان از آب قنوات مشروب می‌شوند، تاکید کرد: اجرای طرح‌های آبیاری نوین بهترین راه برای استفاده بهینه آب این قنات‌هاست. در این استان ۶۵۳ رشته قنات وجود دارد که دبی آب این قنات‌ها در چند سال گذشته براثر خشکسالی‌های پی در پی ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در خراسان شمالی ۱۴۰ هزار هکتار اراضی آبی وجود دارد که از این مساحت ۹۰ هزار هکتار مستعد اجرای طرح‌های آبیاری نوین است و تاکنون در سطح ۴۰ هزار هکتار اجرایی شده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: کشاورزان استان تمایل به اجرای طرح‌های آبیاری نوین دارند؛ اما چون هزینه‌ها زیاد است، توان اجرای آن را ندارند که این مشکل برای کشاورزان خرده مالک بیشتر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha