• سه‌شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403030804997
  • خبرنگار : 50444

شهردار بجنورد:

اولویت شهرداری بجنورد تحقق بودجه و کسب رضایت مردم با اقدامات عمرانی است

اولویت شهرداری بجنورد تحقق بودجه و کسب رضایت مردم با اقدامات عمرانی است

ایسنا/خراسان شمالی شهردار بجنورد اولویت اصلی این مجموعه در سال ۱۴۰۳ را تحقق بودجه و کسب رضایت مردم با اقدامات عمرانی دانست.

سید محمدعلی کشمیری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به عملکرد و برنامه‌های خود برای سال جاری اظهار کرد: نقشه راه شهرداری در امسال تحقق آیتم‌های بودجه است و تلاش می‌کنیم تا در مسیر بودجه‌ای که به تایید شورای اسلامی شهر رسیده است حرکت کرده و برنامه‌ریزی‌های انجام شده را تحقق ببخشیم.

وی افزود: مسئولیت رسمی بنده از آبان ماه سال گذشته آغاز شد که در کنار امور عملیاتی، بخش عمده‌ای از زمان ما درگیر مباحث مرتبط با ساختار شهرداری در حوزه‌های مختلف به ویژه مالی و شهرسازی، دستورالعمل‌های مالی، دفترچه عوارض بهای خدمات و... شد.

کشمیری ادامه داد: بودجه امسال شهرداری بجنورد به حدود دو برابر بودجه سال گذشته افزایش پیدا کرد که تدوین آن زمان زیادی برد و چشم انداز ۲۰ ساله را نیز مد نظر قرار دادیم.

به گفته وی، درواقع شاخص اصلی انجام امور در سال گذشته مربوط به اصلاح ساختارها برای رضایتمندی بیشتر مردم و همچنین  فضاسازی و استقبال از بهار با ایجاد نمادهای نوروزی بود که بازخوردهای مثبتی از مردم دریافت شد و در سال جدید نیز الگوهای جدیدی پیاده سازی می‌شود.

کشمیری با اشاره به حوزه خدمات شهری شهرداری بجنورد بیان کرد: پارسال منطقه یک بجنورد برای نظافت از ظرفیت بخش خصوصی بهره‌مند شد که تغییر محسوسی در نظافت آن منطقه به دنبال داشت و مردم نیز آن را درک کرده و بازخوردهای مثبتشان را به ما اعلام کردند.

شهردار بجنورد افزود: در فضای سبز نیز رویکرد مدیریتی تغییر کرد و کم آبی را به صورت فنی مدنظر داریم. بدین منظور موزاییک شدن آیلندهای وسط خیابان در خیابان‌های باسکول تا کارگر و امتداد آن تا خرمشهر انجام شد که به لحاظ ظاهری تغییرات متفاوتی را ایجاد کرد و سبب صرفه‌جویی در مصرف آب نیز شد.

وی گفت: کاشت ۱۰۰ هکتار کمربند سبز، ایجاد باغستان‌های صنوبر با توجه به ظرفیت های صنعتی و در واقع گسترش فضای سبز به صورت علمی و خروج از حالت سنتی و بی‌برنامگی را در اولویت قرار دادیم.

حذف کاج از فضای شهری

کشمیری اظهار کرد: حذف گونه کاج از فضای سبز شهری را در برنامه قرار داده‌ایم چرا که به طبیعت منطقه ضربه زده است و آن‌ها را با گونه‌های پهن برگ و مقاوم با کم آبی و مناسب با اقلیم و بوم استان و شهر جایگزین کردیم و در برنامه قرار دادیم.

وی بیان کرد: در حوزه پسماند، تجهیزات ما از فرسودگی زیاد ماشین آلات رنج می‌برد و نوسازی  و جایگزینی آن‌ها نیز هزینه گزافی دارد، لذا از ظرفیت اوراق مشارکت استفاده می‌کنیم تا بتوانیم ماشین آلات مورد نیاز شهرداری را تامین کنیم.

وی افزود: با محقق شدن اوراق مشارکت، ۱۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان خدمات شهری و پسماند هزینه خواهیم کرد.

شهردار بجنورد گفت: در سال‌های گذشته تعدادی اتوبوس شهری برای شهرداری خریداری شد که فعال هستند، اما با توجه به بازنشستگی نیروها و دستورالعمل وزارت کشور، بخشی از آن‌ها را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم.

وی ادامه داد: اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد اعتقاد دارند که باید تعدادی از این اتوبوس‌ها در قالب انجام مسئولیت اجتماعی در شهرداری نگه داریم و خودمان متولی آن‌ها باشیم و آن ها را مدیریت کنیم. به هر حال تلاش می‌کنیم تا از ظرفیت این اتوبوس‌ها برای خدمت رسانی موثر به مردم استفاده کنیم تا به نوعی در راستای تحقق شعار سال و مشارکت دادن مردم در امور حرکت کنیم.

وی بیان کرد: برای جبران رانندگانی که بازنشست می‌شوند نیز از طریق مجاری قانونی برای به‌کارگیری رانندگان جدید استفاده می‌کنیم.

مشارکت ویژه در مناسبت‌ها

کشمیری به حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه فرهنگی تاکید بر مشارکت و پررنگ کردن مناسبت‌ها از جمله مناسبت‌های ملی، مذهبی، باستانی و آیینی ادامه دارد. هنگام دریافت حکمم از وزارت کشور بر ایجاد نشاط اجتماعی تاکید شد؛ لذا توجه ویژه‌ای نیز به این موضوع خواهیم داشت تا بتوانیم شور جشن را در اعیاد مذهبی و آیینی، شور انقلابی و ملی را در انتخابات و راهپیمایی و همچنین شور مذهبی را در مناسبت‌هایی همانند عزاداری‌های محرم و صفر، عید فطر و... ایجاد کنیم.

منطق و خلاقیت در استفاده از المان‌های شهری

وی اظهار کرد: در بخش زیباسازی نیز ثابت کردیم که از مظاهر و المان‌های شاد و فکاهی و رئال-فانتزی در هسته مرکزی استفاده نمی‌کنیم.

وی افزود: استفاده از المان‌های زنبور عسل، گربه و... خوب است اما هسته مرکزی شهر و حاشیه خیابان اصلی جای استفاده از آن‌ها نیست و باید از آن‌ها در جای مناسب استفاده شود. لذا المان‌های اینچنینی را به فضاهای سبز موجود منتقل کردیم و در نقاطی که مختص آن‌ها است، قرار دادیم.

شهردار بجنورد اعلام کرد: به جای این المان‌ها نیز در نقاط مختلف شهر از المان‌های انتزاعی بهره بردیم و اگر ماهیت رئالی داشتند نیز غیر فانتزی و غیر فکاهی هستند. اگر هم مینیمال بودند، فانتزی نبودند.

وی ادامه داد: فضاسازی‌هایمان در سال جاری یک منطق و مطالعه خواهد داشت و اقدام به انجام کارهای فی‌البداهه نمی‌کنیم. یکی از اقدامات مناسبی که انجام شد، نقاشی «بلک لایت» بود که تجربه بسیار موفقی بود در زیباسازی شهری و استقبال مردم و مسافران را به دنبال داشت.

وی گفت: در تبلیغات محیطی نیز تغییراتی ایجاد می‌شود و از مدل‌های کنسولی استفاده می‌کنیم. چرا که بیلبوردهای معمولی در حاشیه خیابان‌ها اعتراض املاک پشت بیلبورد را به همراه دارد. لذا قصد داریم از مدل‌های کنسولی که در دنیا مرسوم است استفاده کنیم؛ چراکه تبلیغات آن موثرتر و زیبایی آن نیز بیشتر است.

اولویت شهرداری بجنورد تحقق بودجه و کسب رضایت مردم با اقدامات عمرانی است

شهرسازی و رضایت مردم

کشمیری اظهار کرد: در حوزه شهرسازی، خط و مشی ویژه‌ای ترسیم کرده‌ایم و ملاک سنجش آن را نیز رضایت مردم قرار داده‌ایم.

وی افزود: البته این ملاک سنجش این‌گونه نیست که هر پاسخ منفی سبب نارضایتی یا منفی بودن عملکرد شود،؛ بلکه در چارچوب قوانین باید با مردم رفتار شود و اگر پاسخ درخواست شهروندی منفی است نیز باید با رضایت از مجموعه خارج شوند و گله‌ای از نحوه برخورد یا نحوه پیگیری کار وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: طرح هوشمندسازی را نیز در برنامه شهرسازی خود داریم و قول داده‌ایم آن را اجرایی کنیم. طرح هوشمندسازی خلاهای زیادی داشت که اجرای آن را سخت کرده بود، اما در تلاش هستیم تا آن را نهایی کنیم.

شهردار بجنورد گفت: اینکه یک شهروند در منزل بنشیند و پروانه خود را از طریق رایانه دریافت کند یک آرمان بزرگ است و چندین سال زمان می‌برد، اما بخشی از این روند را می‌توانیم شهروند سپاری کنیم.

وی اظهار کرد: این بدین معنا است که بخش‌هایی که قابلیت هوشمند شدن و شهروند سپاری دارد را غیر حضوری کنیم تا در ادامه به سمت آرمان هوشمندسازی حرکت کنیم.

وی افزود: البته هوشمندسازی کنونی بدین معنا نیست که دیگر کسی به شهرداری مراجعه نمی‌کند؛ بلکه هدف این است که در کنار ظرفیت مراجعه حضوری، خدمات الکترونیکی نیز افزوده شود تا هر شهروند در مدت زمانی مشخص بسته به خواست خودش از آن استفاده کند.

کشمیری گفت: پرداخت اینترنتی قبوض، افتتاح غیرحضوری حساب‌های بانکی و بسیاری از این قبیل اقدامات، سال‌ها زمان برد تا همه‌گیر و عمومی شود. در خصوص هوشمندسازی پروانه‌های ساخت نیز همین گونه است و تلاش می‌کنیم با بسترسازی، مردم را به این سمت سوق دهیم تا در نهایت مراجعه حضوری برچیده شود.

وی همچنین بیان کرد: فعال کردن شهربازی بجنورد نیز یکی دیگر از برنامه‌های ما محسوب می‌شود که تلاش داریم امسال بخشی از آن محقق شود.

افزایش آسفالت‌ریزی در شهر

شهردار بجنورد با اشاره به برنامه‌های حوزه عمرانی شهرداری بجنورد نیز گفت: با توجه به اینکه معابر شهری رو به افزایش است و عمر آسفالت نیز بیشتر می‌شود، باید به صورت تصاعدی ظرفیت آسفالت ریزی را بالا ببریم اما در بعضی از سال‌ها این ظرفیت به دلیل موضوعات مختلف کاهش یافت.

وی افزود: یکی از این دلایل بحث قیمت قیر بود که البته تصمیمات مدیریتی نیز در آن تاثیر گذاشت و سبب شد افزایش تصاعدی در آسفالت ریزی نداشته باشیم.

وی بیان کرد: عدم توجه به حوزه آسفالت، سبب نارضایتی عمومی قابل توجه می‌شود و ما با درک این موضوع به عنوان یک مسئول بومی امسال تمرکز قابل توجهی بر بحث آسفالت خواهیم داشت.

کشمیری ادامه داد: امسال قصد داریم در حجم و مساحت زیادی تولید و اجرای آسفالت داشته باشیم. معتقد هستم اصلی‌ترین و رضایتمندآورترین وظیفه شهرداری نیز احداث معابر مناسب است.

وی تاکید کرد: تعریف معابر مناسب در دهه ۲۰ شوسه خوب بود، این تعریف در دهه ۴۰ و ۵۰ به بتن خوب تبدیل شد و اکنون معنای آن، آسفالت خوب است.

شهردار بجنورد تصریح کرد: اصلی‌ترین موضوعی که می‌تواند نارضایتی ایجاد کند، آسفالت است؛ یعنی اگر یک شهربازی خوب در شهر ایجاد شود اما شهروند برای دسترسی به آن از معبر نامناسب عبور کند این شهربازی موفقیت خودش را در کسب رضایت حداکثری به دست نخواهد آورد، بنابراین تاکید ویژه‌ای بر این حوزه داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha