• چهارشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403030905859
  • خبرنگار : 50513

راه‌اندازی اولین نیروگاه خورشیدی از محل درآمدهای موقوفات در خدابنده ‌

راه‌اندازی اولین نیروگاه خورشیدی از محل درآمدهای موقوفات در خدابنده ‌

ایسنا/زنجان مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: اولین نیروگاه خورشیدی از محل درآمدهای موقوفات راه اندازی شد و راه‌اندازی ۶ نیروگاه خورشیدی بزرگ و کوچک مقیاس را در دست اقدام داریم، چراکه معتقدیم سرمایه‌گذاری با هدف رونق تولید و ایجاد درآمد پایدار برای موقوفات اولویت ماست.

حجت الاسلام مختار کرمی امروز (چهارشنبه ۹ خردادماه) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: وقف یکی از بسترهای مناسب رفع نیازهای مادی و معنوی جامعه در طول زمان است و در نتیجه باید محلی برای ایجاد درآمد پایدار و سرشار برای رفع این نیازها باشد تا ضمن اینکه واقفان  از انجام وقف راضی شده، نیکوکاران نیز برای انجام کار نیک و ماندگار تشویق شده و پیشقدم شوند.
 
وی تصریح کرد: با تغییر رویکرد سازمان اوقاف از اجاره‌داری صرف و توجه به بهره‌وری و رونق تولید در موقوفات، اولین نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس استان واقع در محل اداره اوقاف شهرستان خدابنده راه‌اندازی و به مرحله بهره‌برداری رسید.
 
کرمی ادامه داد: هزینه ۶۰۰ میلیون تومانی خرید تجهیزات و نصب این نیروگاه به طور کامل از محل درآمدهای موقوفه قیدار نبی(ع) این شهرستان تامین و پرداخت شده است و هر گونه درآمد کسب شده در آینده نیز صرف نیات این موقوفه مهم در شهرستان خدابنده خواهد شد.
 
 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان ظرفیت این نیروگاه کوچک مقیاس را ۲۰ کیلووات بر ساعت عنوان کرد و افزود: با توجه به متوسط ۷ ساعت تابش خورشید در استان  و قیمت ۲۲ هزار ریالی هر کیلووات برق، درآمد سالانه‌ای  بیش از ۱۱۰ میلیون تومان عاید موقوفه می‌شود و ظرف کمتر از پنج سال هزینه سربه سر شده و این سرمایه‌گذاری به سودآوری خواهد رسید.
 
وی یادآور شد: طرح‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در موقوفات و ایجاد درآمد پایدار برای اجرای بهتر و موثرتر نیات وافقفان در حال پیگیری است که یکی از شاخص‌ترین آنها راه‌اندازی ۳ نیروگاه بزرگ و ۳ نیروگاه کوچک مقیاس خورشیدی در اراضی وقفی و همچنین  امامزادگان شاخص استان با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است.
 
کرمی به احداث یک نیروگاه خورشیدی ۳ مگاواتی در مجموعه کشت و صنعت حسینیه اعظم زنجان و ۲ نیروگاه ۲ و ۱ مگاواتی در اراضی وقفی محدوده شهر قیدار و ۳ نیروگاه کوچک مقیاس در امامزاده ابراهیم(ع) شهر سجاس ساختمان موقوفه پیامبر اعظم  شهر قیدار و محوطه بقعه حضرت قیدار نبی(ع) اشاره کرد و گفت: این اقدامات در حال برنامه‌ریزی بوده و طرح‌های توجیهی آنها  تدوین و مجوزهای اولیه نیز اخذ شده است.

وی خاطرنشان کرد: درآمد موقوفات و نذورات امامزادگان استان پارسال رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد که بیش از ۵۰ درصد انها صرف اجرای نیات خیر واقفین شد و مابقی نیز صرف هزینه‌های اداره، نگهداری یا توسعه و سرمایه‌گذاری در آنها می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha