• چهارشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403030906214
  • خبرنگار : 50181

فصل گرما و سدهایی که جان می‌گیرند

فصل گرما و سدهایی که جان می‌گیرند

ایسنا/کرمانشاه هر سال با شروع فصل گرما خبرهایی از غرق‌شدن افراد به گوش می‌رسد که با وجود اعلام ممنوعیت شنا در دریاچه سدها و تاسیسات آبی، بدون توجه به این هشدارها جان خود را در همین نقاط از دست می‌دهند.

وحید زرافشانی رئیس گروه تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه شنا کردن در دریاچه سدها و تاسیسات آبی ممنوع است، به خطرات شنا کردن در دریاچه سدها  و تاسیسات آبی اشاره کرد و گفت: شنا در این اماکن تفاوت بسیار زیادی با شنا کردن در استخرها دارد و همین امر می‌تواند باعث غرق شدن افرادی شود که آشنایی کاملی با فنون شنا دارند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه مشخص نیست دریاچه سد در گذشته چه محلی بوده و آیا دشت، چشمه و ... در دریاچه سد قرار دارد یا نه، امکان بروز شرایط غیرقابل پیش‌بینی برای افرادی که شنا می‌کنند وجود دارد. از سوی دیگر در دریاچه سد احتمال وجود جریانات آبی به دلیل ورود رودخانه به دریاچه سد و یا وجود چشمه‌ها هست که می‌تواند با ایجاد گرداب افراد را به پایین بکشد.

رئیس گروه تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه از پایین بودن دمای آب دریاچه سدها نیز یاد کرد و ادامه داد: این امر ممکن است با ایجاد گرفتگی در عضلات، توان شنا را از افراد بگیرد و باعث غرق شدن آنها بشود.

زرافشانی مجموع این عوامل را باعث خطرناکی شنا در دریاچه سدها اعلام کرد و یادآور شد: در سنوات گذشته مواردی از غرق‌شدن در دریاچه سدها را شاهد بودیم و سد «آزادی» در دالاهو نیز بیشترین موارد غرق شدن را دارد.

وی با بیان اینکه به دلیل ممنوع بودن شنا در دریاچه سدها هیچ مسئولیت قانونی مبنی بر استقرار نجات غریق نیز در حاشیه دریاچه سدها وجود ندارد، تاکید کرد: از سوی دیگر به دلیل وسعت دریاچه سدها که حداقل ۵۰۰ تا ۶۰۰ هکتار و برای برخی سدها مثل گاوشان تا ۱۵۰۰ هکتار می‌باشد، امکان استقرار غریق نجات در حاشیه سدها وجود ندارد.

رئیس گروه تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه اضافه کرد:  به علاوه در بسیاری از موارد افراد معمولا در نقاطی شنا می‌کنند که غریق نجات وجود نداشته باشد و تذکری به آنها ندهد.

زرافشانی سپس به خطرات شنا در کانال‌های آب نیز اشاره کرد که ممکن است حجم آب ورودی به این کانال‌ها در زمان کوتاهی تغییر کند و باعث غرق شدن افراد گردد و افزود: با توجه به اینکه تغییر دبی کانال‌ها معمولا به تعاونی‌های آب بر اعلام می‌شود و مردم محلی از آن خبر دارند، بیشتر موارد غرق شدن در کانال‌ها مربوط به افراد غیربومی است.

وی با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ در مجاورت دریاچه سدها و تاسیسات آبی تابلوهای هشدار و شنا ممنوع نصب کرد و هر ساله نیز با شروع فصل گرما اطلاع رسانی در خصوص ممنوعیت شنا را به صورت گسترده منتشر می‌کند، گفت: از افراد تقاضا داریم به هشدارها توجه کنند تا جلوی بروز هرگونه حادثه گرفته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha