• یکشنبه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403031308663
  • خبرنگار : 50348

ماه قرمز در مسیر هویت‌سازی جوانان

ماه قرمز در مسیر هویت‌سازی جوانان

ایسنا/اصفهان هلال احمر را می‌توان به عنوان یک مجموعه از فعالیت‌های بشردوستانه دانست که ضمن کمک به جان انسان‌ها، توجه به جوانان، نیازهایشان و هویتشان را در اولویت قرار داده است.

پس از حوادثی چون سیل و زلزله جمع کثیری از مردم، هنرمندان، ورزشکاران و مسئولان در محل حاضر شده و اقدام به یاری همنوعان می‌کنند، ولی پس از چند روز شاید در کنار نهادهای حیاتی چون امداد و آتش‌نشانی، تنها نیروهای امدادی مردمی با لباس‌های معروف هلال ماه قرمزشان برای کمک در صحنه باقی مانده باشند.

اعضای هلال‌احمر، همان قرمز و سفیدپوشانی هستند که به عنوان یکی از فداکارانه‌ترین سازمان‌های مردم‌نهاد پس از هر حادثه در کنار کادر درمان و نجات دیده می‌شوند. موضوعی که قالبا آن‌ها را به فعالیت در حوزه امداد و نجات و تامین دارو و درمان می‌شناساند، در حالی که این نهاد NGO علاوه بر امدادو نجات و درمان‌وتوانبخشی، بر حوزه‌های حیاتی چون جوانان و آموزش نیز ورود کرده است. تا جایی که حتی در بخش دارو هم معاونتی برای یاری به نیازمندان یا در بخش جوانان کمیته‌ای برای اشتغال تاسیس کرده‌اند.

ایسنا برای آشنایی بیشتر با این سازمان گسترده مردم‌نهاد با محمدنوید متقی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید:

ایسنا: سازمان‌دهی وسیعی مانند هلال‌احمر اصفهان از چه زیرمجموعه‌هایی تشکیل شده و چه محورهایی دارد؟

پنج معاونت در هلال وجود دارد، نخستین معاونت امداد و نجات است که عموم مردم با آن آشنا هستند و در زمان حوادث طبیعی و غیرطبیعی شرح وظایف متفاوتی دارد. در ماه ۴۰۰ حادثه کنترل می‌شود که حداقل حدود ۵۰۰۰ فعالیت در زمان عادی به دنبال دارد. از سوی دیگر دپو اقلام، انبارداری، آمادگی نیروها، آموزش‌ها و...در شرایط عادی انجام می‌شود. در زمان بحران شرح وظایف تغییر می‌کند و پروتکل مخصوص خود را دارد. نیروهای امداد نیز در هر مورد متفاوت هستند؛ جاده، حوادث هوایی، کوهستان، ساحل، پشت سد، آبگرفتگی و... از جمله اقدامات حیاتی معاونت امداد و نجات است که دوره‌های تخصصی خود را دارند و کار عظیمی در این حوزه انجام می‌شود. 

معاونت امور جوانان یکی دیگر از معاونت‌ها است. هلال احمر همچون باقی هلال‌احمرها و صلیب سرخ جهانی داوطلب‌محور است و ۱۰ برابر پرسنل داوطلب در دو رده زیر ۳۵ سال (اعضای جوانان) و بالای ۳۵ سال (اعضای داوطلبان: ۴۷ هزار عضو داریم که در دو سال قبل این میزان ۱۳ هزار نفر بوده است) فعال هستند. اعضای جوانان در حوزه‌های دیگر فعال هستند و تحت آموزش قرار می‌گیرند تا به مرور کمک‌دهنده باشند. در حوزه اعضای جوانان کسی بخواهد به نوعی کمکی کند این بستر را فراهم می‌کنیم و هیچ محدودیتی ندارد.

معاونت درمان و توان‌بخشی یکی دیگر از معاونت‌های مهم هلال است. ۱۱ مرکز توانبخشی داریم، درمان در اختیار علوم پزشکی است. همچنین داروخانه هلال احمر نیز بار حجیمی از دوش نیازمندان برداشته و روزانه ۵۰۰ تا هزار نفر مراجع دارد. دارو و درمان خارج از کشور نیز در حج و اربعین توسط تیم‌های هلال‌احمر انجام می‌شود. در اربعین گذشته برای نخستین بار در تاریخ هلال احمر ۱۴۶ نفر اعزام به کشور عراق فقط از استان اصفهان داشتیم، ۶۰ هزار پذیرش در دو درمانگاه در کربلا و مسیر نجف تا کربلا از کشور ایران و حتی سایر کشورها داشتیم. خدمات ارائه شده نیز تا ۹۰ هزار مورد داشتیم. هر جا علوم پزشکی بخواهد ما کمک می‌کنیم.

آخرین معاونت آموزش و پژوهش است که وظیفه آموزش تمام رده‌ها و مردم را بر عهده دارد. با شعار هر ایرانی یک امدادگر این آموزش‌ها را دنبال می‌کنیم.

ماه قرمز در مسیر هویت‌سازی جوانان

ایسنا: شرایط دارویی چطور است؟

موجودی و مبلغ دارو دو موضوع هستند که از اختیار هر داروخانه و هلال‌احمر خارج است. دارو از علوم پزشکی گرفته می‌شود، وقتی سهمیه گرفته نشود قاعدتا نداریم‌. در بخش مبلغ ما هم باید پول بدهیم و خرید کنیم، مبلغی اضافه نمی‌کنیم. سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض در حوزه دارو و درمان داده شد که در بخش معاونت داوطلبان واحد مددکاری انجام شده است.

ایسنا: در حوزه جوانان چه اقداماتی انجام شده است؟

حوزه جوانان ورودی جمعیت هلال احمر است. از مهدکودک تا ۳۵ سال بدون محدودیت سنی، جنسی یا مدرکی جذب می‌شوند. در سنین پایین و مهدکودک تحت عنوان غنچه‌های هلال با زبان شیرین کودکانه مفاهیم بشردوستانه و کمک‌های اولیه آموزش داده می‌شود. یک رده بالاتر در رده دانش‌آموزی با عنوان دادرس (دانش‌آموز آماده در سوانح) که آن‌ها را به منظور انجام کمک‌های اولیه، کار گروهی و فعالیت‌های بشردوستانه ویژه پایه در مدارس آشنا کرده و هر ساله المپیادی در این زمینه برگزار می‌شود. در مقطع دانشجویان و طلاب کانون‌های دانشجویی در تمام دانشگاه‌های استان بر پا شده که آموزش، ساماندهی و جذب دانشجویان را بر عهده دارند. از میان آن‌ها نیز تیم‌های امدادی و فعالیت‌های خیرخواهانه انجام می‌شود. طلاب نیز در حوزه معنوی در زمان بحران کمک می‌کنند. همچنین یک شاخه آزاد و محلی داریم که در محله دور هم جمع می‌شوند، مانند جمعیت جوانان مبارکه.

ایسنا: جذب جوانان به هلال احمر چگونه انجام می شود؟

از طریق سامانه هلال من در هر زمان می‌توانند عضو شوند، ولی در دو موقعیت به طور خاص انجام می‌شود که یکی ایام هفته هلال احمر و دیگری روز مقابله با حوادث و بلایای طبیعی است. همچنین در مراودات آموزشی نیز خیلی از افراد علاقه‌مند به جذب می‌شوند. هر میزان یا نوعی که هر شخص بتواند کمک کند برای ما ارزشمند است و بستر را فراهم می‌کنیم.

ایسنا:در محله‌های کوچکتر هلال چگونه فعالیت می‌کند؟

در هر روستا و محله شهری که بالای ۲۰۰ خانوار داشته باشد، مجموعه‌ای با عنوان خانه هلال راه‌اندازی می‌کنیم که رئیس و معاونان آن داوطلب بوده و هر مکانی فرمانداری یا بخش‌داری مشخص کند، ارائه خدمت انجام می‌شود.

ایسنا: با توجه به در پیش بودن فصل تابستان، هلال‌احمر در حوزه اوقات فراغت چه اقداماتی در نظر دارد؟

در راستای غنی‌سازی اوقات فراغات با محوریت کلاس‌های آموزشی هلال‌احمر کمک‌های اولیه، فعالیت بشردوستانه و ...، کلاس‌های فرهنگی، هنری و ورزشی نیز برگزار خواهد شد. همچنین اردوهای فرهنگی و راهیان پیشرفت برپا می‌شود.

ایسنا: باشگاه‌های فرهنگی ورزشی استان اصفهان همچون سپاهان و ذوب‌آهن و سایر نهادهای استان در راه فعالیت‌های هلال‌احمر چگونه کمک می‌کنند؟

هلال‌احمر برای انجام فعالیت‌های ورزشی با باشگاه‌ها هماهنگ می‌شود، برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی با معاونت مربوطه شهرداری تعامل می‌کند، از سوی دیگر هلال‌احمر عضو ستاد ساماندهی امور جوانان استان است و با تمام ارگان‌های این ستاد در ارتباط است.

باشگاه‌های ورزشی در بحث آموزش‌های تخصصی ورزشی با توجه به بسترها و امکانات در اختیارشان هست به ما کمک می‌کنند و ما نیز در حوزه کمک‌های اولیه و پیشگیری‌های لازم کمک می‌کنیم.

ایسنا: بزرگترین چالش هلال‌احمر در حوزه جوانان چیست؟

اشتغال و ازدواج به عقیده من اصلی‌ترین چالش جوانان است، بر خلاف اینکه زیاد در دستورالعمل‌های ما نیست، اما چند سال است که کمیته‌ای با عنوان کارآفرینی و نوآوری برای حوزه اشتغال فعالیت کرده و با ستاد کارآفرینی و بنگاه‌های اقتصادی در ارتباط شویم. همچنین آموزش‌ها و مشاوره‌های پیش از ازدواج برای اعضا گذاشته می‌شود تا به این چالش‌ها کمک شود. چراکه چالش ما چالش جوانان است.

یکی دیگر از اصلی‌ترین چالش‌های جوانان، چالش هویت است. در هلال‌احمر به محض جذب هویت‌سازی و هویت‌پذیری با ایجاد شخصیت از طریق کمک به هم‌نوع آغاز می شود و جایگاهش در جهان هستی تغییر می‌کند. تیم یاس(یاران آسیب‌ستیز) تیمی از دختران تحت پوشش کمیته امداد هستند که اکنون پس از یافتن شخصیت خود به جای کمک‌گیرنده، کمک‌دهنده بوده و یک مطالبه‌گر اجتماعی است‌.

ایسنا: اصلی‌ترین اهداف هلال احمر در سال پیش رو چیست و چه برنامه‌هایی دارد؟

هر حوزه عملیاتی ما یک تا دو هدف خاص دارد. در ابتدا هدفمان انجام کارهای زمین‌مانده و تکمیل‌نشده قبل است. پس از آن باید سرعت و دقت را در ارائه خدمات بالا ببریم، چرا که با یک دقیقه زودتر می‌توان جان یک انسان را نجات داد. این مهم با انجام تمرین زیاد و مانورها محقق می‌شود. همچنین این امر در حوزه توانبخشی و داروخانه نیز به دنبال کاهش زمان و افزلیش کیفیت است.

افزایش نیرو، مربیان و اعضا نیز در دستور کار است که در طول سال در حال افزایش چشمگیری هستند. در مجموع در ۱۴۰۳ تمرکز ما بر مسائل کیفی بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha