• چهارشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403031610481
  • منبع : جماران

سیدحسن خمینی: دولت موانعی را برای طمع‌ورزی به محیط زیست ایجاد کند

سیدحسن خمینی: دولت موانعی را برای طمع‌ورزی به محیط زیست ایجاد کند

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، «افکار عمومی» و «سازمان‌های مردم نهاد» را مهم ترین یاری‌گر سازمان حفاظت محیط زیست در انجام وظایف خود دانست و گفت: دولت باید موانعی را برای طمع ورزی به محیط زیست ایجاد کند. آنها باید اراده حاکمیتی خود را در راه طمع سازمان های موازی و افراد عادی ایجاد کنند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی ظهر امروز در دیدار رئیس، معاونان و کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بحران محیط زیست در دنیای ما بسیار بزرگ است، اظهار کرد: شاید مهمترین بحران های جهانی در این حوزه است که در اقصی نقاط جهان واقع شده است؛  از این رو برخی گفته اند انسان دشمن محیط زیست است و از وقتی خود را شناخته به قلع و قمع حیوانات و جمادات و گیاهان پرداخته است. برخی هم علم و تکنولوژی را مقصر می‌دانند که باعث شد بین دوگانه ی زندگی شیرین تر و حفظ طبیعت، اولی را انتخاب کنند. 

وی افزود: این مطالب هم درست است هم غلط. دشمن محیط زیست طمع انسان است، نه خود انسان یا تکنولوژی. 

سیدحسن خمینی با بیان اینکه لغت «طمع» به معنای تمایل شدید به یک پدیده است و با اشاره به حدیث جنود عقل و جهل، گفت: علم، عطوفت و... از زمره سپاهیان عقل است. طمع هم جزو این دسته است و فی نفسه امر بدی نیست. طمع یعنی داشتن امید و آرزو، اما وقتی بد است که موضوع آرزو بد باشد. باید انسان به مغفرت و لطف خدا امیدوار باشد. اما اگر او به تعلقات دنیوی امید و طمع داشته باشد، مصداق طمع منفی است که در ادبیات فارسی از آن به «آزمندی» یاد می‌شود. از روزی که بشر خواست فی به زندگی خود بپردازد، شروع جنگ او با طبیعت شد. 

سید حسن خمینی گفت: بشر امروز فهمیده با در پیش گرفتن این مسیر دیگر چیزی باقی نمی ماند که بخواهد برای آن طمع بورزد. لذا به دنبال برای مقابله با تخریب محیط زیست به دنبال بیان ادله نروید، بلکه به دنبال علل بروید. یعنی از ارزش محیط زیست نگویید، بلکه به سراغ علت مقابله با آن بروید. چرا که انسان ها برای کسب خانه خوب یا اتومبیل به سراغ تخریب محیط زیست می‌روند و این حرکت آنها به خاطر ندانستن اهمیت محیط زیست نیست و چه بسا همان کسانی که این کار را می‌کنند، اگر در سازمان حفاظت محیط‌زیست مشغول کار شوند، طرفدار آن شوند!

وی گفت: دولت باید موانعی را برای طمع ورزی به محیط زیست ایجاد کند. آنها باید اراده حاکمیتی خود را در راه طمع سازمان های موازی و افراد عادی ایجاد کنند. البته انجام این کار سخت است؛ چون این سازمان با سازمان ها و افراد متعددی رو به روست. ولی مردم و سازمانهای مردم نهاد کمک بزرگی برای سازمان هستند و هیچکس مانند آنها نمی‌تواند نقش ایفا کند. آنها می‌توانند فشار روانی روی همه بگذارند. 

وی ادامه داد: بحث محیط زیست فرا حاکمیتی و فرا دولتی است. دولت ها می‌خواهد در پایان کار گزارش کار از ساخت راهها و جاده ها دهند و حق دارند، اما فراتر از این سطح باید به دنبال حفظ محیط زیست بود. 

سید حسن خمینی با بیان اینکه آخرین جایی که سهم آن از آب پرداخت می‌شود طبیعت است، چون هر مسئولی میخواهد کار خود را انجام دهد، گفت: در این مسیر افکار عمومی و سازمان های مردم نهاد در تحکیم جایگاه سازمان نقش مهمی ایفا می‌کند. 

وی در پایان با انتقاد از درآمد پایین محیط بان ها بر نقش مهم آنها در حفظ محیط زیست تأکید کرد. 

پیش از سخنان سید حسن خمینی، معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گزارش کوتاهی را از عملکرد این سازمان بیان کرد. 

همزمان با روز جهانی محیط زیست، رئیس، مدیران و کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست با حضور در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به مقام شامخ ایشان ادای احترام کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha