• دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۳:۲۰
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403032114358
  • خبرنگار : 50562

مدیر موزه ملی فرش ایران:

خوزستان باید به فکر صادرات فرش باشد

خوزستان باید به فکر صادرات فرش باشد

ایسنا/خوزستان مدیر موزه ملی فرش ایران با بیان این‌که در موزه ملی فرش ایران، فرش خوزستان یا فرش عرب وجود ندارد، گفت: نبود فرش عرب یا فرش خوزستان در موزه فرش نشانگر این است که در این استان توجه بسیاری به فرش بافی نمی‌شد و فرش‌های دستباف موجود از خوزستان فقط بختیاری بودند.

محمد جواد اینانلو در آیین نکوداشت روز جهانی صنایع‌دستی و تجلیل از پیشکسوتان و هنرمندان صنایع‌دستی که امشب، ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ در سالن همایش اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی اهواز برگزار شد، اضافه کرد: خوشبختانه هنرمندی از استان خوزستان قرار است فرشی فاخر و درخور شان استان به موزه ملی فرش در یک تا ۲ روز آینده هدیه دهد تا در موزه ملی فرش ایران، فرش عرب یا فرش خوزستان داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، وی تاکید کرد: در حقیقت باید یکسری رویه‌ها را کنار بگذاریم و نگاه دیگری به حوزه فرش و صنایع‌دستی در خوزستان و به ویژه در اهواز داشته باشیم.

او با اشاره به این‌که موزه ملی فرش ایران براساس نقاط جغرافیایی مختلف نسبت به نمایش فرش‌ها اقدام می‌کند، افزود: یعنی فرش هر استان زمینه‌ای برای نمایش فضای همان استان دارد.

مدیر موزه ملی فرش ایران با اشاره به این‌که یکی از پتانسیل‌های بسیار خوب استان خوزستان حسن همجواری با کشورهای مصرف‌کننده خوب است، افزود: ارزش محصول صنایع‌دستی و فرش‌های دست‌باف را می‌دانند و دوم نیز حسن هم‌زبانی خوزستان با این کشورها است.

اینانلو با تاکید بر این‌که استان خوزستان به فکر صادرات فرش باشد، گفت: بازرگان ایرانی وقتی در هر نوع حوزه تخصصی خود صحبت می‌کند باید فرش ایران را معرفی کنند تا بازرگان خارجی به دنبال فرش دستباف بگردد و اینگونه بتواند رونق خوبی ایجاد کند.

همچنین مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده با اشاره به این‌که در استان خوزستان تنوع اقوام و اقلیم بسیاری داریم، افزود: در طول تاریخ تنوع اقوام واقلیم باعث شده تنوع صنایع دستی داشته باشیم.

وی افزود: گذشتگان از صنایع بومی به عنوان وسایل زندگی استفاده می‌کردند و آمیخته شدن وسایل بومی با هنر منجر به خلق هنر صنایع دستی شد.

او خاطرنشان کرد: ۸۰ رشته صنایع‌دستی و دوازده هزار صنعتگر در سطح استان خوزستان فعال هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: مجموعه اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان به عنوان کرسی است که بتواند جامعه صنایع دستی و همچین جامعه گردشگری استان را به بدنه دولت اتصال دهد.

وی با بیان این‌که برنامه‌ریزی‌های اداره کل میراث‌فرهنگی استان در این راستا است که صاحب کار پویا و فعال باشد، افزود: از هنرمندان و صنعتگران پشتیبانی می‌کنیم و برای انجام وظیفه و امورات باهم‌اندیشی هنرمندان به عنوان گره‌گشا به راهکار می‌رسیم. بخش عمده‌ای از کار هم‌اندیشی صنعتگران و فعالان این حوزه‌ها را پیگیری خواهیم کرد.

همچنین سید مرتضی حاجی آقا میری، رییس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نقش صادرات فرش و دستبافته‌ها در توسعه پایدار، گفت: فرش دستباف ایران اهمیت بسیاری برای این کشور در طول تاریخ داشته است زیرا ابعاد اجتماعی و اقتصادی دارد.

او با بیان این‌که صنایع‌دستی ایرانی نشانه‌ ملی ایران است، افزود: و در دیپلوماسی فرهنگی و حفظ ساختار اجتماعی کاربرد و از منظر فرهنگی، هنر ایرانی را نمایندگی می‌کنند و به دلیل ارزآوری و اقتصادی نیز حایز اهمیت هستند.

حاجی آقا میری خاطرنشان کرد: اگر زنجیره فرش دستباف و صنایع‌دستی را در سراسر کشور مشاهده کنیم می‌بینیم هیچ استانی از حوزه صنایع‌دستی بی‌بهره نیست‌.

او با اشاره به اینکه اوج صادرات فرش ایرانی به دهه ۷۰ برمی‌گردد، گفت: بعد از این دهه به دلایل مختلفی صادرات فرش سیر نزولی پیدا کرد.

رییس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران با تصریح این‌ مطلب که حال فرش دستباف ایرانی خوب نیست، گفت: زیرا از نعمت صادرات بی بهره هستیم. تحریم‌ها باعث شد از تحولات جهانی فاصله بگیریم و فاصله از تحولات جهانی و از اتفاقات فرهنگی و هنری سطح جهان بسیار آسیب‌زا است.

وی یادآوری کرد: در حوزه فرش ایرانی گنجینه‌ای از آثار، نقش‌ها، طرح‌ها وسبک‌ها را داریم و همواره شاهد خلاقیت و نوآوری در حوزه فرش‌بافی که سلیقه‌ بیشتر جوامع است، هستیم.

حاجی آقا میری با تاکید بر این‌که باید سلیقه جوامع را بدانیم و مجری بازارهای هدف نباشیم، افزود: باید نزدیک‌ترین سبک را به سلیقه هدف نزدیک و با ایجاد خلاقیت و نوآوری بتوانیم حضور خود را در بازار تثبیت کنیم.

او با اعتقاد بر این‌که راه نجات صادرات فرش دستباف حضور در بازارهای هنری است، افزود: تا بدین طریق فرش دستباف ایران در مجامع هنری کشور و بین‌الملل به عنوان یک هنر پذیرفته شود.

وی متذکر شد: توسعه پایدار بدون صادرات و اشتغال اتفاق نخواهد افتاد. از این‌رو برای اینکه اشتغال پایدار را در حوزه فرش حفظ و گسترش دهیم نیازمند صادرات هستیم زیرا حفظ اشتغال بدون حضور در بازارهای جهانی ممکن نیست.

به گزارش ایسنا، همچنین در این مراسم در بخش صنعتگران دارای نشان ملی از نسرین رحمانی، گلی کیانی چهار گلیچه زاده، مبینا داودی، سارا یوسفی، حامد جیزان، مهان روانفر، محدثه کایدگپ،  محترم خسروی ، مریم تخطاییپور، امنه کاید گپ، حدیث باقریان زاده، زینت ظهیرنیا، زینب راجبی ارپناهی، قدمخیر یوسفی، عبدالرحیم فروتن، مرتصی رحیمی لرکی، مریم عالی محمودی، رضا ستار نژاد، محبوبه خسروی، پروین پورمهدیان، عصمت تیرسحر، گلبناز محمدی حاجی‌وند، عظیمه چراغیگاه ،فاطمه چراغیگاه، طیبه کایدخورده، اشرف نظرزاده وناک، بیتا فتاحی قهنویه، ماهیجان کرد، ناهید گلی، مهتاب عسگری پویا، فاطمه تخته و در بخش پیشکسوتان و هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی دستی از مهدی بهروزی ، غلامحسن طوبایی، اسفندیار مالک، مهر اقتدار، امین کرد، افسانه صالحپور، عبدالناصر چنعانی، امیر غیبی، جهان افروز نجوند دریکوندی، رسمیه مطرودی، اردشیر دشتبان، زهرا ساکی، عباس رحیمی، عبدالحمد معظمی نژاد، عبدالله مکاری، زهره عباسی و شکراله قاسمی تقدیر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha