• پنجشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 1403032416277
  • خبرنگار : 71402

ادعای دیپلمات‌های غربی درباره «افزایش ظرفیت» غنی‌سازی در ایران

ادعای دیپلمات‌های غربی درباره «افزایش ظرفیت» غنی‌سازی در ایران

دیپلمات‌های غربی مدعی شدند که ایران با «افزایش ظرفیت» غنی‌سازی اورانیوم در ۲ سایت به قطعنامه جدید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه خود پاسخ می‌دهد، اما «این افزایش به اندازه‌ای نیست که بسیاری نگران آن بودند.»

به گزارش ایسنا، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۵ ژوئن با تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران، که از سوی سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان پیشنهاد شد و هدف از طرح آن افزایش فشارها بر ایران بود، از تهران خواست که «فورا، بطور کامل و بدون ابهام با آژانس همکاری کند» و محدودیت‌های اخیر برای بازرسان آن را لغو کند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در واکنش به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام به المانیتور گفت: این قطعنامه «اثر مخربی» بر تعامل آینده خواهد داشت.

دفتر نمایندگی دائم کشورمان در نیویورک خاطرنشان کرد: تصمیم کشورهای غربی هم عجولانه و هم غیرعاقلانه بود. بی‌شک بر روند تعامل دیپلماتیک و همکاری‌های سازنده تأثیر مخربی می‌گذارد.

در حالی که ایران بارها اتهامات مقام‌های غربی مبنی بر اینکه قصد ساخت سلاح هسته‌ای را دارد، رد کرده، پنج دیپلمات در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفتند که ایران در واکنش به قطعنامه شورای حکام این بار قصد دارد آبشارها یا خوشه‌های بیشتری از سانتریفیوژها را در هر ۲ سایت غنی‌سازی زیرزمینی خود نصب کند.

با این حال یکی از این دیپلمات‌های مستقر در وین، با اشاره به فعالیت‌های منتسب به ایران گفت «آنقدری که انتظارش را داشتم نیست».

دیپلمات‌های مذکور به جزئیاتی در مورد تعداد یا نوع سانتریفیوژهایی که مدعی هستند اضافه می‌شوند یا اینکه تا چه سطحی غنی‌سازی خواهند شد، اشاره‌ای نکردند. در ادامه یک دیپلمات گفت از آنها برای افزایش سریع تولید اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۶۰ درصد، نزدیک به درجه ۹۰ درصد تسلیحات، استفاده نمی‌شود.

دیپلمات‌ها گفتند که منتظر خواهند ماند تا ببینند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اینکه ایران واقعا چه کرده، چه خواهد گفت. یکی از دیپلمات‌ها در ادامه ادعاهایش گفت، این حرکت «در پایین‌ترین حد انتظارات است و ما کاملا مطمئن هستیم که آنها به هر حال آن را انجام می‌دادند، به این معنی که (این اقدام) حتی بدون قطعنامه هم اتفاق می‌افتاد.»

به گفته آنها قرار است امروز (پنج‌شنبه) بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پیشرفت فعالیت‌های ایران را رصد می‌کنند، گزارشی در این‌ باره به اعضای آژانس ارائه دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha