• پنجشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403032416366
  • خبرنگار : 50026

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی:

با اهدای خون به نجات زندگی چند نفر کمک می‌کنید؟

با اهدای خون به نجات زندگی چند نفر کمک می‌کنید؟

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هر اهدای خون می‌تواند به نجات زندگی ۳ نفر کمک کند، گفت: سال گذشته، ۲۸ هزار و ۱۵۶ نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد، ۲۳ هزار و ۴۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

کامبیز مهدی زاده امروز پنجشنبه ۲۴ خرداد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سال گذشته ۲۸ هزار و ۱۵۶ نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد ۲۳ هزار و ۴۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند، گفت: در شهرهای بیرجند، قاین، طبس و فردوس مراکز اهدای خون داریم و در شهرهای بیرجند و طبس پایگاه انتقال خون مستقر است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: اهدای پلاکت در استان به روش پلاکت فریزس در سه سال اخیر ۲۳ درصد رشد داشته و در سال ۱۴۰۰ آمار اهدا ۴۰۶ نفر و سال گذشته این رقم به ۷۱۷ نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیازی به واردات خون نداریم بلکه خون به شبکه ملی صادر می‌کنیم و عمده آن در سیستان و بلوچستان ارسال می شود، افزود: خراسان جنوبی ۹۹ صدم درصد فرآورده‌های خونی کشور را تولید و نیم درصد این فرآورده‌ها را مصرف می‌کند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی بر لزوم فرهنگ سازی برای اهدای خون توسط رسانه‌ها تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در افزایش مشارکت برای اهدای خون دارند و نیاز است که در مناسبت‌ها حضور تدریجی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه هر اهدای خون می‌تواند به نجات زندگی ۳ نفر کمک کند، ادامه داد: در پایگاه‌ها، خون اخذ و تبدیل به فرآورده می‌شود و خون‌های اهدایی از سراسر استان به پایگاه بیرجند منتقل و تبدیل به فرآورده می‌شود.

مهدی زاده سلامت اهداکننده را خط قرمز عنوان کرد و گفت: در بسیاری از کشورها ۶۰ درصد اهدای خون توسط بانوان انجام می‌شود اما این رقم در بانوان ایرانی کم است و شاخص اهدای خون توسط بانوان در کشور چهار درصد و این شاخص در استان هفت و یک دهم درصد است.

وی از عملیات در حال اجرای مرکز جامع خونگیری قائم بیرجند خبر داد و خاطرنشان کرد: حدود ۲۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل این مرکز نیاز است که ۱۳۰ میلیارد ریال آن ردیف دارد.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه پویش حمایت ماندگار از امروز شروع شده که تا ۱۴ آذر ادامه دارد، یادآور شد: مجمع خیران انتقال خون نیز در آینده راه‌اندازی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha