• جمعه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403032516866
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

مشاوره پیش از ازدواج فرصت مناسب برای روابط موثر است

مشاوره پیش از ازدواج فرصت مناسب برای روابط موثر است

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرعامل سمن ازدواج خراسان جنوبی، گفت: ازدواج فرصت مناسبی در خصوص ایجاد و پرورش روابط موثر متاقابل است؛ که می‌توان این موضوع را با مشاوره‌های پیش از ازدواج و آموزش های صحیح در راستای یک انتخاب صحیح سوق داد.

ام البنین قاسمی در گفت‌و گو با ایسنا، درخصوص واسطه‌گری در ازدواج اظهار کرد: فعالیت ما در زمینه امر واسطه گری به روش سنتی با محوریت مساجد است، یعنی از همان روش وساطتی که با خانواده ها ارتباط می‌گیریم و نکته حائز اهمیت این است که کار ما متفاوت از سایت‌های همسریابی است.

وی در خصوص لزوم اهمیت مشاوره قبل از ازدواج، تصریح کرد: با توجه به اهمیت و جایگاه والایی که خانواده در دین اسلام و در جامعه ی اسلامی دارد،این نهاد کوچک در اجتماع را می‌توان، از نهادهای مهم مردمی  تلقی کرد.پس قبل از تشکیل این نهاد مهم و حیاتی حتما نیاز است، یک سری آموزش ها و مهارت هایی را هر فردی یاد بگیرد.

وی بیان کرد: نا گفته نماند که آمار طلاق و همسرآزاری  و خشونت‌های عاطفی‌ای که در جامعه دیده می‌شود، علت اصلی آن عدم برخورداری از مهارت های لازم در این سه مرحله است(قبل انتخاب همسر،حین انتخاب همسر و بعد از ازدواج)، بنابراین  در کنار آموزش مهارت های لازم، استفاده از مشاوره های قبل ازدواج، حین انتخاب همسر شایسته و بعد از ازدواج بسیار ضروری است و این آمارها هم نقش اهمیت آموزش این مهارت ها رو دو چندان می‌کند.

مدیرعامل سمن ازدواج در خصوص اهمیت گفت‌وگوهای پیش از ازدواج، بیان کرد: گفت‌وگوهای پیش از ازدواج، فرصتی مناسب برای افراد است، تا توانایی‌های لازم برای ارتباط مؤثر با یکدیگر را تقویت کنند، همچنین مشاوره پیش از ازدواج برای کمک به زوج‌ها به منظور بهبود رابطه در قبل از ازدواج انجام می‌شود.این امر موجب می‌شود، دختر و پسر با شناخت کامل از ویژگی‌ها وخصوصیات همدیگر نسبت به مسیر ومسئولیتی که قرار است، داشته باشند وارد زندگی متاهلی بشوند و بهتر بتوانند برای این هدف و تصمیم مهم زندگی‌شان، برنامه ریزی درست و صحیح داشته باشند.

وی در خصوص ملاک‌های انتخاب همسر اظهار کرد: چه خوب است با حدیثی از امام صادق (ع) این مسئله را توضیح بدهیم؛ امام صادق(ع) فرمودند: «انما المرائة قلاده فانظر ماتتقلد؛ زن به منزله گردنبندی است که به گردن می‏افکنی، سپس مراقب باش که چه چیزی را به گردن می‏افکنی.» 
در این حدیث بسیار خوب توضیح داده شده است که اهمیت انتخاب ملاک همسر آن‌قدر بالا است، که باید حتما معقول و درست گزینه‌های مهم جهت گزینش همسر را انتخاب کرد.

وی در ادامه موارد مهمی که به عنوان ملاک برای انتخاب همسر را باید در نظر گرفت، افزود: از ملاک‌های معقول در امر انتخاب همسر را می‌توان به دین‌داری و ایمان شخص اشاره کرد که طبق کلیشه‌های امروزه نباید در نظر گرفت که فرد فقط باید اهل نماز و روزه باشد، بلکه شخصی که به‌عنوان همسر در نظر گرفته می‌شود، ویژگی‌هایی از قبیل امانت‌داری، اجتناب از ظلم، وفای به عهد، اجتناب از مال حرام و...اشاره کرد. همچنین داشتن اخلاق نیکو، برخورداری از عقل و خرد و شرافت خانوادگی(اصالت خانوادگی)از دیگر ملاک‌های انتخاب همسر است. 

مدیر سمن ازدواج در توضیح و فعالیت‌هایی که در زمینه امر ازدواج در استان انجام داده‌اند، خاطرنشان کرد: سمن ازدواج از سال ۱۳۹۸ تاکنون در قالب یک گروه متشکل ازحدود۳۳ نفر از بانوان مومنه فعال که مورد اعتماد مردم محله خودشان هستند، تشکیل شده است که این افراد چند سال در زمینه واسطه گری فعالیت می‌کنند. از جمله فعالیت های سمن ازدواج ما در سطح استان، شناسایی جوانان مجرد شهرستان، ایجاد گفتمان‌سازی قبل ازدواج، برگزاری کارگاه‌های معیار انتخاب همسر که در ادامه تسهیل‌گری و واسطه‌گری صورت می‌گیرد. همچنین در آخر تسهیلات و خدمات جهت برگزاری جشن ازدواج و خدمات پس از ازدواج و مشاوره خانواده هم صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha