• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403032617256
  • خبرنگار : 50617

لوچو؛ مادر کشتی آزاد مازندران 

لوچو؛ مادر کشتی آزاد مازندران 

ایسنا/مازندران  کشتی لوچو از ورزش‌های بومی مازندران است که می‌توان آن را مادر کشتی آزاد این منطقه دانست.

کشتی لوچو از ورزش‌های پهلوانی و سنتی مازندران است که همه ساله، مردم زیادی همزمان با ۲۸ تیرماه در آیینی که به جشن مردگان معروف است، با تهیه انواع غذا و خوراکی‌های محلّی، در مزار اهل قبور به شادمانی و سرور می‌پردازند. در حین برگزاری این جشن، مسابقات کشتی سنتی لوچو هم برای شناسایی پهلوان‌ترین فرد منطقه، اجرا می‌شود.

واژه لوچو به‌معنای لبه چوب است که از دو کلمه لو یعنی لبه و چو یعنی چوب تشکیل می‌شود، که معمولاً آن را در زمین کاشته، جایزه مسابقه را روی آن می‌انداختند یا می‌بستند. پهلوانی که برنده می‌شد، در پایان مسابقه جایزه را برمی‌داشت و چوب را به دوش می‌کشید.

در گذشته، پهلوان حرمت و شخصیت خاصی داشت. اگر کسی از حریفی شکست می‌خورد، به مدت یک سال حق کشتی گرفتن با او را نداشت و به اصطلاح پهلوان، پهلوان می‌ماند. امّا در حال حاضر این مسابقات به‌ صورت دوره‌ای برگزار می‌شود و حریفان، هر هفته چندبار به مصاف هم می‌روند.

لوچو؛ مادر کشتی آزاد مازندران 

امروزه لوچو را در قالب زمان گنجاندند و اگر حریفان در این زمان معین مساوی شوند، با قرعه‌کشی برنده را انتخاب می‌کنند! امّا در گذشته پهلوان کسی بود که حتی چندین ساعت مداوم کشتی می‌گرفت تا برنده از زمین بیرون بیاید، وگرنه کشتی را تمام نمی‌کرد. ضمناً اگر پهلوانی همه حریفانی را زمین می‌زد و در حال لباس پوشیدن بود، باید به حریف‌طلبی کشتی‌گیر تازه از راه رسیده پاسخ می‌داد و با او کشتی می‌گرفت. حتی اگر پهلوان لوچو را می‌گرفت و به سمت محل خود در حال حرکت بود و در طول راه به حریفی برخورد می‌کرد، همان‌جا لوچو را می‌کاشت و با آن حریف کشتی می‌گرفت.

لباس سنتی لوچو از بند و شلوار مخصوص تشکیل و گاهی با کیسه‌های ضخیم دوخته می‌شد که اصطلاحاً به شلوار چاقا و کرباس معروف بود و وقتی پهلوان بند آن را محکم می‌گرفت، پاره نمی‌شد و پهلوان از این طریق قدرتش را به نمایش می‌گذاشت.

عمدتاً جوایزی که برای پهلوان در نظر گرفته می‌شد، پارچه‌های دست‌بافت بومی، پشتی و حتی دکمه بود که امروز به گاو، گوسفند و خلعت تغییر یافته است.

قهرمانان لوچو مازندران 

عیسی رمضانی، دارای ۵ بازوبند طلای پهلوانی استان مازندران و ۲ مدال طلای مسابقات کشتی پیشکسوتان جهان، نائب پهلوان کشتی پهلوانی کشور در سال ۱۳۵۸، دارای بیش از ۳۰۰ عنوان پهلوانی کشتی لوچو در مازندران است.

لوچو؛ مادر کشتی آزاد مازندران 

مصطفی رمضانی، پهلوانی کشور در سال ۱۳۶۳ و قهرمانی ۴ دوره کشتی پیشکسوتان جهان و ایرج زارع کسب ۲ بازوبند طلای پهلوانی استان مازندران و نائب پهلوانی کشتی پهلوانی کشور را در کارنامه خود دارند.

  قاسم غلامی اسمعیل‌کلایی جویباری، دارای ۱۵۰ کشتی سرپهلوانی و پهلوانی کشتی لوچو از سال ۱۳۴۳ هجری شمسی و بیشترین داوری این کشتی در سطح استان مازندران می باشد.

پنجه در پنجه لوچوکاران مازندران در روستای اهلم محمودآباد

 پس از برگزاری موفق کشتی لوچو در روستای حاجی کلا ، روستای اهلم دومین روستایی بود که امسال توانست طی دو روز با تلاش های عزیز وکایی مرد خستگی ناپذیر شورای ورزشی روستای اهلم دومین دوره این رقابت ها را برگزار نماید.

لوچو؛ مادر کشتی آزاد مازندران 

بیش از ۱۳۰ لوچوکار که با استقبال بی نظیری از علاقمندان شهرها و روستاهای همجوار نظاره گر رقابت ها بودند، پنجه در پنجه هم انداختند و برترین ها معرفی شدند.

علی مسلمی و رحمانی، اشفاقی و صدقانی، امید حسن تبار و مهرشاد اکبرزاده، اشکان عزیزی و رحمانی به ترتیب نفرات اول و دوم اوزان منفی ۶۵، ۷۵، ۸۵ و ۹۵ لقب گرفتند.

در وزن مثبت ۹۵، ۱۶ لوچوکار باهم رقابت کردند که در پایان سهیل قلی پور از بند پی بابل با غلبه بر صحرایی جایزه سر پهلوانی این رقابت ها را که یک رأس گاو بود  تصاحب کند.

دومین دوره این رقابت ها با همکاری اداره ورزش و جوانان و به همت دهیاری و شورای اسلامی، شورای ورزشی و پایگاه شهید صفازاده روستای اهلم برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha