• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403032617444
  • خبرنگار : 71480

درخواست عارف از پزشکیان در زمینه ICT

درخواست عارف از پزشکیان در زمینه ICT

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در حوزه ICT باید یک برنامه جامع عملیاتی برای این صنعت ارائه شود تا وزیر مربوطه از دل این برنامه خارج شود.

به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف در دیدار با فعالان و صاحب‌نظران صنعت ارتباطات کشور، گفت: با وجود نقش برجسته و مزیت نسبی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و سهم بالای این حوزه در اشتغالزایی و تولید ناخالص داخلی، اهمیت این بخش در کشور ما جا نیفتاده است.

وی در ادامه چنین ابراز عقیده کرد: دو مساله‌ای که در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور با آن مواجه‌ایم، اول نگاه امنیتی و دیگر شکست خصوصی سازی است. این در حالیست که این دو چالش در دنیا رفع شده است. منکر این نیستیم که نقش امنیت در حوزه ارتباطات بسیار مهم و برجسته است، اما نگاه امنیتی در این حوزه را قبول نداریم. در حوزه فناوری اطلاعات اعتماد به بخش خصوصی و میدان دادن به این بخش می تواند مشکلات این بخش را تا حد قابل قبولی کاهش دهد.

رئیس انجمن رمز خاطرنشان کرد: روند توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور ما حداقل طی دو دهه گذشته برخلاف توسعه این بخش در دنیا بوده است. همیشه این موضوع مطرح بوده که ما در صنعت کلاسیک  نمی‌توانیم فاصله مان را از دنیا به راحتی کم کنیم؛ لذا ما هیچ وقت خودروساز مدعی نخواهیم بود، اما در حوزه فناوری های پیشرفته می‌توانیم پیشتاز باشیم.

وی تصریح کرد: اتفاقا در حوزه‌های نانو و فناوری پیشرفته به موفقیت های برجسته ای نائل آمدیم. همانطور که در حوزه ICT می‌توانستیم سهم بالایی در تولید ناخالص داخلی داشته باشیم که متاسفانه به دلیل دخالت‌های ناصحیح نهادهای حاکمیتی این اتفاق رخ نداده است، اما اعتقاد داریم که باید این مسیر برگردد؛ چراکه صنعت ICT در راستای تولید ثروت و تعامل منطقه‌ای می‌تواند موثر باشد.

عارف ادامه داد: اگر صنعت افتا و صنعت ICT مورد حمایت واقع می‌شد ما امروز با حضور جدی منطقه‌ای می‌توانستیم با کشورهای منطقه ای همکاری ارزشمندتری داشته باشیم . طی دوره های گذشته درخواست‌هایی از مقامات عالی کشورهای منطقه برای همکاری در حوزه افتا داشتیم که به دلایل مختلف به نتیجه مطلوب نرسیدیم.

وی در ادامه چنین عنوان کرد: اگرچه نگاه کلان در کشور حل این مشکلات برای توسعه است ولی متاسفانه با تنگ‌نظری‌هایی روبرو هستیم که گاهی با چماق امنیت به دنبال سوء استفاده اقتصادی هستند و گاهی هم با چماق  کیفیت بالای کالاهای خارجی به دنبال کسب منافع خاص هستند که باید با این گونه روش‌ها مقابله کرد که البته نوع مقابله هم باید با ظرافت باشد که با مانع روبرو نشویم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پایان با اشاره به انتخاب ریاست جمهوری ضمن برشمردن ویژگی های مسعود پزشکیان تاکید کرد: امیدواریم در انتخابات پیش رو با مشارکت چشمگیر مردم برخی روندهای نامطلوب فعلی با حضور آقای دکتر پزشکیان متوقف شود و در حوزه ICT هم باید یک برنامه جامع عملیاتی برای این صنعت ارائه شود تا وزیر مربوطه از دل این برنامه خارج شود و نه از یک نگاه محدود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha