• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403032617534
  • خبرنگار : 50622

یک مسئول در دانشگاه آزاد اسلامی کرج:

دانشگاه‌ها نقش زیادی در نخبه پروری دارند

دانشگاه‌ها نقش زیادی در نخبه پروری دارند

ایسنا/البرز رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی کرج گفت: وجود نخبگان در گرایش‌های مختلف علمی، منجر به بالا رفتن شاخص‌های سنجش پژوهشی در سطح استان شده است.

حسن ملاجان در گفت و گو با ایسنا درباره نقش نخبگان علمی و دانشجویی در پیشبرد اهداف علمی استان اظهار کرد: استان البرز دارای توانمندی‌ها و ظرفیت‌های زیادی در حوزه پژوهشی و فناوری بوده و در این زمینه دارای شرایط و وضعیت بسیار خوبی است. بنا بر گزارش‌های منتشر شده و به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری البرز در سال ۱۴۰۲، این استان در پژوهش و فناوری از رتبه ۳۱ به رتبه نخست کشوری دست یافته و این رتبه اول در نتیجه شاخص‌های مختلف و رشد فوق العاده شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور به میزان ۶۵ درصد، رشد ۱۰۰ درصدی مقالات علمی، پژوهشی بنیادین و کاربردی به تعداد بیش از ۱۴ هزار عنوان بوده است.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد در ادامه بیان کرد: مسلما بخش قابل توجهی از این موفقیت به جهت وجود نخبگان این استان در موضوعات و گرایش‌های مختلف علمی بوده که منجر به بالا بردن شاخص‌های سنجش پژوهشی در سطح استان شده است.

ملاجان در خصوص نقش دانشگاه‌های استان در ارتباط با نخبه پروری و تعامل با بخش صنعت برای به کارگیری ایده‌های برتر در استان توضیح داد: دانشگاه‌ها، مراکز علمی و تحقیقاتی و پژوهشی استان نقش بسیار زیادی در ارتباط با نخبه پروری دارند.

 رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد کرج افزود: ظرفیت مراکز صنعتی استان نیز بی نظیر است و با بهره‌ وری از این امکانات و ظرفیت‌ها به خوبی می‌توان دانشجویان و افراد نخبه را شناسایی نموده و پس از جذب ایشان به رفع چالش‌های موجود در زمینه‌های مختلف استانی و حتی سراسری پرداخت.

وی در ادامه مطرح کرد: مدیریت ارتباط با صنعت و جامه این دانشگاه نیز وقت زیادی را برای ارتباط با مراکز علمی و تحقیقاتی و پژوهشی و همچنین مراکز صنعتی صرف نموده و در جهت تبدیل ایده به محصول و دیگر حمایت‌ها و پیگیری‌های لازم تا رسیدن محصول به مرحله تولید، بازاریابی و تجاری سازی آن فعالیت گسترده ای را انجام داده است.

وی در ادامه در خصوص فعالیت‌های این باشگاه در جهت نخبه پروری و استفاده از ظرفیت‌های دانشجویی استان خاطرنشان کرد: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، بستری را فراهم نموده که دانشجویان مستعد و علاقه مند با بهره گیری ازآن، می توانند تمرین و مشق پژوهش کنند. در این راستا برای هر یک از فعالیت‌های پژوهشی مسیری تعریف شده است که علاقه‌مندان به فعالیت در زمینه‌های پژوهشی مربوطه، می‌توانند پس از عضویت در باشگاه پژوهشگران از تسهیلات و حمایت‌های مورد نظر خود برخوردار شوند.

وی افزود: سطح حمایت‌ها و تسهیلات ارائه شده به اعضای باشگاه، بسته به نوع عضویت متفاوت بوده و اطلاعات کامل در این خصوص، به همراه شرایط عضویت در سامانه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان آمده است. هریک از فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقی مورد نظر، دارای بستر و روالی تعریف شده داشته و تاکنون درخواست حمایت از فعالیت پژوهشی نداشته‌ایم که فرآیندی برای آن در نظر گرفته نشده باشد و یا در این واحد دانشگاهی امکان حمایت از برنامه مورد نظر وجود نداشته باشد.

 ملاجان ادامه داد: البته در برخی موارد و بسته به سطح حمایت از فعالیت‌ها و ارائه برخی از تسهیلات، نیاز به اخذ مجوز از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی است که آنها نیز همواره دیدگاه حمایتی داشته و دارند. از بین دانشجویان این واحد دانشگاهی تا کنون علاقه مندان زیادی توانسته اند از این ظرفیت ها و بسترهای موجود استفاده کرده و فعالیت‌های پژوهشی ارزشمندی را به سرانجام برسانند.

 وی در پاسخ به اینکه در زمینه فعالیت‌های پژوهشی و نخبه پروری به چه حمایت‌ها و زیرساخت‌هایی در استان نیاز داریم، عنوان کرد: مسئولین ستاد مرکزی باشگاه پژوهشگران جوان، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و استان البرز و همچنین معاون پژوهش و فناوری این دانشگاه حمایت‌های کاملی از فعالیت‌ها و برنامه‌های باشگاه پژوهشگران استان داشته و دارند. این حمایت ها در حدی است که اگر چالشی هم وجود داشته باشد، سریعا بررسی و رفع می گردد. از نظر زیر ساخت‌ها نیز تاکنون مشکلی وجود نداشته است که با حمایت‌های مذکور رفع نشده باشد.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha