• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403032617634
  • خبرنگار : 50181

سفیر بنگلادش:

تجار ایرانی به بازار بنگلادش بیشتر فکر کنند

تجار ایرانی به بازار بنگلادش بیشتر فکر کنند

ایسنا/کرمانشاه سفیر بنگلادش از تجار ایران و کرمانشاه خواست بیشتر به بازار بنگلادش فکر کنند، زیرا بازار این کشور پایه تجارت با سایر کشورهای جنوب آسیاست.

منجورول کریم‌خان چودری، امروز (۲۶ خرداد) در نشست با جمعی از مدیران و فعالان اقتصادی کرمانشاه، با بیان اینکه ایران بواسطه قرابت تاریخی و فرهنگی می‌تواند شریک تجاری خوبی برای بنگلادش باشد، گفت: همواره تجار ایرانی را تشویق می‌کنیم به بازار بنگلادش بیشتر فکر کنند، زیرا نه تنها در داخل کشور بنگلادش بازار خوبی داریم، بلکه بنگلادش می‌توانه پایه تجارت با سایر کشورهای جنوب آسیا باشد.

وی گفت: با توجه به بازار بزرگی که در بنگلادش و کشورهای اطراف آن وجود دارد، توسعه تجارت می‌تواند بین دو طرف سودآور باشد.

سفیر بنگلادش با تاکید بر اینکه این کشور نسبت به مسئله تجارت خارجی دید بازی دارد و عمدتا نیز واردکننده است، یادآور شد: مایل به گسترش تجارت با ایران و کرمانشاه هستیم.

وی از تاثیر تحریم‌ها بر تجارت خارجی دو کشور یاد کرد و با بیان اینکه باید شرایط از دست رفته بازار را دوباره احیاء کنیم، افزود: مشکل اساسی این است که تجار دو طرف شناخت کافی از یکدیگر ندارند که باید این تعامل را آغاز کنیم.

سفیر بنگلادش از مهمترین چالش‌های پیش‌روی تجارت ایران و بنگلادش نیز یاد کرد که مباحث بانکی از مهمترین آنها بود و ادامه داد: اکنون به دلیل شرایط تحریم استفاده از کشورهای واسط هزینه تجارت را دو چندان می‌کند، اما دو دولت مذاکرات جدی را برای ایجاد پلتفرمی برای تهاتر پیش می‌برند که قطعا به زودی خبرهای خوبی از آن شنیده خواهد شد و منجر به گشایش در تعاملات اقتصادی ایران و بنگلادش می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالش‌ها نبود حمل مستقیم است که هزینه حمل برخی کالاها را بسیار بالا می‌برد و لازم است در این زمینه نیز تدابیری از سوی دو کشور اندیشیده شود.

کریم‌خان چودری از زمینه‌های همکاری مشترکی که بین بنگلادش با ایران و خصوصا کرمانشاه می‌تواند شکل بگیرد نیز یاد کرد و گفت: محصولات کشاورزی و از جمله پیاز که سالانه ۲۰۰ هزار تن واردات این محصول به بنگلادش صورت می‌گیرد، از مهمترین زمینه‌های همکاری است.

وی مواد غذایی، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، مصالح ساختمانی، سنگ مرمر، کلینکر، قیرطبیعی و ... را نیز از دیگر محصولاتی دانست که می‌تواند از کرمانشاه به بنگلادش صادر شود و یادآور شد: سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن نیز واردات خرما داریم.

به گفته سفیر بنگلادش، این کشور هنوز در زمینه تجهیزات پزشکی چندان قوی نیست و امکان صادرات این تجهیزات به بنگلادش هم وجود دارد.

کریم‌خان چودری با بیان اینکه بنگلادش در زمینه صنعت پوشاک نیز امکان همکاری خوبی با ایران دارد، گفت: داروهای با کیفیتی تولید می‌کنیم که اکنون به بیش از ۵۰ کشور صادر می‌شود.

وی یکی دیگر از زمینه‌های همکاری مشترک بین دو طرف را عرضه محصولات بنگلادش در بازار عراق دانست و اضافه کرد: تعداد قابل توجهی از تجار بنگلادش در کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات حضور دارند که می‌توانند پلی برای صادرات کالاهای ایران به این کشورها باشند.

به گزارش ایسنا، آنجلینا معین رایزن اقتصادی بنگلادش نیز در این نشست از اقتصاد رو به رشد این کشور با رشد اقتصادی متوسط شش تا هشت درصد در سال‌های گذشته یاد کرد.

وی با بیان اینکه بنگلادش همین حالا نیز مناسبات تجاری قابل توجهی با ایران دارد، تعداد اقلام کالاهایی که ایران تاکنون به بنگلادش صادر کرده را ۱۲۷ قلم اعلام کرد و ادامه داد: صادرات ما به ایران نیز نزدیک به ۴۰ میلیون دلار است.

رایزن اقتصادی بنگلادش پوشاک و نخ کنف را از مهمترین اقلام صادراتی بنگلادش به ایران برشمرد و گفت: ۹۰ درصد بازار نخ کنف ایران از سوی بنگلادش تامین می‌شود.

معین انواع منسوجات و پارچه، محصولات آبزی‌پروری، صنایع مهندسی سبک از جمله دوچرخه، چرم و ... را از دیگر ظرفیت‌های صادراتی بنگلادش برشمرد و اضافه کرد: این کشور با تولید سالانه ۹۰ میلیون تن چای با قیمت مناسب حرف برای گفتن دارد.

در ادامه این جلسه رضا سلیم ساسانی رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز با بیان اینکه کرمانشاه فرصت‌های قابل توجهی هم در بخش تولید و تجارت و هم در حوزه سرمایه‌گذاری دارد، گفت: صنایع سیمان، پتروشیمی، کاشی و سرامیک، صنایع غذایی و … از مهمترین پتانسیل‌های کرمانشاه است که بسیاری از این تولیدات صادرات محور هستند.

وی اظهار کرد: همچنین کرمانشاه در آستانه راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین است که با توجه به معافیت‌ها و مزیت‌هایی که این منطقه دارد، فرصتی بسیار مغتنم برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک به شمار می‌رود.

به گفته رئیس اتاق کرمانشاه، وجود ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک با هر دو بخش مرکزی و اقلیم کردستان عراق نیز باعث شده کرمانشاه دروازه صادرات ایران به عراق باشد و در بلندمدت نیز می‌تواند این صادرات را به کشورهای دیگر از طریق مسیر سوریه و دریای مدیترانه فراهم کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha