• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۱:۱۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403032617890
  • خبرنگار : 50598

تاثیر اهدای خون در پیشگیری از سرطان‌ها و بازسازی سلول‌های خونی

تاثیر اهدای خون در پیشگیری از سرطان‌ها و بازسازی سلول‌های خونی

ایسنا/مرکزی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان گفت: در شهرهای آلوده مثل اراک اهدای خون در پیشگیری از سرطان و بازسازی سلول‌های خونی بسیار موثر است.

سید محمد جمالیان ۲۶ خرداد در همایش سالروز اهدای خون اظهار کرد: اهدای خون عمل خداپسندانه‌ای است و هر اهدای خون، جان چندین انسان را نجات خواهد داد. اگر ایثار اهداکنندگان نبود، خیلی از مردم ما که در سوانح دچار حادثه می‌شدند اکنون در میان ما نبودند.

وی‌ اضافه کرد: اداره کل انتقال خون و مجمع خیرین سلامت استان با کارهای خوبی که در چند سال گذشته انجام داده‌اند، شتاب خیلی خوبی در پیشرفت جایگاه انتقال خون استان در کشور ایجاد کرده‌اند و اداره کل انتقال خون استان مرکزی جایگاه برترین را در کشور کسب کرده است.

جمالیان با اشاره به وجود ۵۰ هزار اهداکننده خون و تولید ۱۲۰ هزار فرآورده خونی در استان مرکزی اضافه کرد: ۱۰۰ درصد نیاز بیمارستانی توسط انتقال خون پاسخ داده شده است که بسیار جای تقدیر دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه خالکوبی در کشور بسیار رواج پیدا کرده است، افزود: افرادی که خالکوبی می‌کنند نمی‌توانند خون اهدا کنند و ما نباید خیلی ساده از کنار این مسئله بگذریم چراکه خالکوبی نه تنها تهدیدی برای سلامت فرد است بلکه تهدیدی برای سلامت دیگران نیز خواهد شد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان تصریح کرد: اکنون باید نگران موضوع شایع شدن خالکوبی در میان جوانان باشیم چرا که با روند فعلی، در چند سال آینده تامین نیاز خون کشور مشکل خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی پیرامون خالکوبی گفت: جوانان باید بدانند که خالکوبی چه مشکلاتی برای آنها در پی خواهد داشت. امروزه متاسفانه بین افرادی که خالکوبی کرده‌اند مشکلات پوستی و خارش‌های شدید شایع شده است.

جمالیان اضافه کرد: از بین بردن خالکوبی نیز راحت نیست و بسیاری از افراد بعد از خالکوبی، راضی نیستند و این‌کار منجر به مشکلات اضطرابی و روحی برای فرد خواهد شد. علاوه بر این اگر بستگان فرد نیاز به خون داشته باشند فرد به دلیل خالکوبی نمی‌تواند اهدای خون به بستگان خود را داشته باشد.

وی با اشاره به مشارکت پایین زنان ایرانی در اهدای خون نسبت به سایر کشورها گفت: علیرغم اینکه در کشور آمار خوبی در اهدای خون داریم ولی مشارکت زنان نسبت به سایر کشورهای دنیا پایین است و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد بانوان در اهدای خون مشارکت دارند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان تصریح کرد: این باور کاملا غلط است که می‌گویند اهدای خون برای خانم‌ها ضرر دارد و بانوان حتی با وجود کم خونی نیز می‌توانند اهدای خون داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه اهدای خون در پیشگیری از بسیاری سرطان‌ها موثر است، افزود: اهدای خون باعث ساخت سلول‌های جدید خونی در بدن می‌شود و فرد احساس شادابی می‌کند. در شهرهای آلوده مثل اراک نیز اهدای خون در پیشگیری از سرطان و بازسازی سلول‌های خونی بسیار موثر است.

جمالیان با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس خیلی از اهداکنندگان خون بانوان بودند تصریح کرد: باید به این موضوع بسیار پرداخته شود تا همین میزان اهداکننده بانو را به صورت ثابت نگه داریم و به تدریج رشد کنیم.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان با اشاره به تاسیس دو پایگاه جدید اهدای خون در اراک و یک پایگاه در خمین در سال گذشته تصریح کرد: با وجود بحث‌های توسعه‌ای، محدودیت‌هایی در حوزه نیروی انسانی انتقال خون استان مرکزی وجود دارد که این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. متولی سلامت استان نیز باید به این موضوع نگاه ویژه داشته باشد و باید این تعامل بین همه مدیران وجود داشته باشد.

اهدا کنندگان خون نماد سخاوتمندی در جامعه هستند

بهنام نظری، معاون سیاسی استانداری مرکزی نیز گفت: قطره قطره خون اهداکنندگان خون، نجات دهنده جان هزاران انسان است همانطور که قرآن کریم می‌فرماید که هر کس یک انسان را از مرگ نجات دهد، گویی کل بشریت را نجات داده است. 

وی تصریح کرد: این معامله‌ای که اهداکنندگان خون با خداوند انجام می‌دهند با هیچ چیزی قابل معامله نیست. باید اهداکنندگان را قدر بدانیم و آنها را به عنوان نماد سخاوتمندی در جامعه معرفی کنیم.

نظری با بیان اینکه استان مرکزی، استانی پیشرو در اهدای خون است، تصریح کرد: متولیان این حوزه باید همواره در خدمت اداره‌کل انتقال خون و اهدا کنندگان باشند. یکی از ارکان اصلی دانشگاه علوم پزشکی، سازمان انتقال خون است و باید با تمام قوا در این مسیر، خدمت کنند. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی افزود: باید همه دستگاه‌ها، انتقال خون را کمک کنند تا آزمایشگاه مولکولی استان تاسیس و بخشی از مشکلات این اداره حل شود. 

وی با اشاره به انتخابات پیش رو تصریح کرد: هشتم تیر ماه، با حضور و مشارکت پرشور مردم، انتخابات باشکوهی خواهیم داشت و رئیس جمهور جدید نیز در مسیر خدمت گام‌های بلندی خواهد برداشت. 

ریتا ظهیری، مدیرکل انتقال خون استان مرکزی نیز با اشاره به وجود ۵۰ هزار اهدا کننده خون در استان اظهار کرد: امروزه ما به شاخص توزیع ۱۰۰ درصدی خون نسبت به اعلام نیاز رسیده‌ایم. در سال گذشته، قریب به ۱۰ هزار واحد خون از استان مرکزی در کشور توزیع شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ذخیره خون در استان مرکزی، در وضعیت پایداری است گفت: در سال گذشته ۱۲۰ هزار واحد خون و فرآورده خونی در استان مرکزی تولید و توزیع کردیم. همچنین ذخیره خونی ما از میانگین ۴ روز به میانگین ۱۲ روز رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha