• چهارشنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۲۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403051711795
  • خبرنگار : 50534

گردشگری و توریسم‌درمانی از فرصت‌های اصلی بازار عراق است

گردشگری و توریسم‌درمانی از فرصت‌های اصلی بازار عراق است

ایسنا/زنجان مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران گردشگری و توریسم‌درمانی را از دیگر فرصت‌های بازار عراق اعلام کرد و گفت: فرصت بازار عراق به دلیل برنامه‌ریزی انجام شده برای خودکفایی آن غیرقابل تکرار بوده و از بازار سنتی تبدیل به بازار و تجارت الکترونیکی شده است.

جلسه معرفی بازار عراق و توسعه صادرات استان زنجان امروز (چهارشنبه ۱۷ مرداد) با حضور مدیرکل دفتر غرب آسیا و داود گودرزی دبیر میز عراق سازمان توسعه تجارت و جمعی از تجار، تولیدکنندگان و سایر فعالان اقتصادی در سالن همایش اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد.  

در این جلسه صمد یوسفی‌اصل ضمن خوش‌آمدگویی، برگزاری این جلسه را فرصتی مغتنم برای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور عراق و نیز سایر کشورهای غرب آسیا از جمله سوریه، ترکیه، عمان، امارات متحده عربی، عربستان صعودی، اردن، قطر، کویت و فلسطین دانست.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان به اقدامات انجام شده برای فعال کردن مجوز مرکز تجاری کربلا که امتیاز آن در اختیار اتاق بازرگانی است اشاره کرد و یادآور شد: در این راستا اقدامات مقتضی انجام خواهد شد و اقدامات لازم برای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های استان در عراق هم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

در ادامه عبدالامیر ربیهاوی، میزان صادرات کشور در چهار ماهه نخست را ۱۷.۵ میلیارد دلار اعلام و اظهار کرد: واردات کشور در همین بازه زمانی ۱۸.۵ میلیارد دلار بوده که تراز منفی یک میلیارد دلاری دارد.

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با ابراز امیدواری برای بهبود اوضاع در ماه‌های پیش‌رو در حوزه تجارت خارجی، تصریح کرد: دفتر غرب، ۱۳ کشور را تحت پوشش دارد که ۱۲ کشور آن غربی است.

وی با بیان اینکه ۴۵ درصد از مجموع صادرات کشور ایران با عراق انجام شده است، ادامه داد: مجموع تجارت در دفتر غرب آسیا قابل توجه و قوی است و در این راستا اولویت صادرات کشور ما صادرات به ۱۵ کشور همسایه است که هشت کشور آن عضو دفتر غرب است.

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با تشریح وضعیت صادرات ایران به عراق و تغییرات پیش‌آمده در این مراودات، گفت: در ابتدا ۳۰ درصد از بازار عراق توسط ایرانی‌ها تامین می‌شد ولی در حال حاضر به حدود ۱۲ درصد رسیده که بیانگر پیشی گرفتن رقبا در این بازار است.

وی با بیان اینکه عراق بعد از تحولات روی‌داده در صدد تامین نیازهای خود از طریق انجام سرمایه‌گذاری است، ادامه داد: در این حیطه ایرانی‌ها اقدامات خوبی در حوزه تولید نوشیدنی و رب گوجه‌فرنگی انجام داده به‌طوری که واردات آن به این کشور ممنوع شده است.

ربیهاوی، گردشگری و توریسم درمانی را از دیگر فرصت‌های بازار عراق اعلام کرد و گفت: فرصت بازار عراق به دلیل برنامه‌ریزی انجام شده برای خودکفایی آن غیرقابل تکرار است و از بازار سنتی تبدیل به بازار و تجارت الکترونیکی شده است.

وی با بیان اینکه بازار عراق فرصت ورود به دیگر بازارها را هم فراهم می‌کند، ادامه داد: عراق در آستانه عضویت در سازمان wto است در حالی‌که ایران عضو حاضر است.

او با تاکید بر توانمندی زنجان در تولیدات مختلف از جمله روی، مس، آلومینیوم و آهن گفت: این توانمندی‌ها باید معرفی شود، ضمنا تنوع کالاهای صادراتی و تنوع مقاصد هم باید مدنظر قرار گیرد.

در ادامه داود گودرزی، با تاکید بر اهمیت بازار عراق برای ایران اظهار کرد: عراق مهم‌ترین شریک تجاری کشور است.

دبیر میز عراق سازمان توسعه تجارت ایران میزان صادرات رسمی ایران به عراق را ۱۰ میلیارد دلار و به صورت غیررسمی ۱۲ تا ۱۹ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: اهمیت عراق علاوه بر ارزآوری ناشی از صادرات، جوان بودن جمعیت این کشور است که این شاخصه نیازمندی‌های خاص خود در حوزه مسکن و اشتغال دارد.

وی به تغییرات روی داده در کشور عراق در سال‌های گذشته اشاره و تصریح کرد: عراق رو به توسعه است و با تزریق درآمدهای نفتی کشور، عراق در حال سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها است.

گودرزی وجود سه مرز مشترک جغرافیایی، اشتراکات فرهنگی و مذهبی را از مزایای ایران برای همکاری با عراق نسبت به دیگر کشورها دانست و گفت: باید از فرصت موجود برای توسعه فعالیت در عراق از جمله سرمایه‌گذاری مشترک استفاده کرد چرا که این فرصت غیرقابل تکرار است، چون غفلت در این برهه، موجب ورود دیگر کشورها به این حوزه خواهد شد.

دبیر میز عراق سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر لزوم مطالعه توسط فعالان اقتصادی از بازار عراق افزود: انتقال توان فنی‌مهندسی و تکنولوژی منافع زیادی را متوجه این فعالان خواهد کرد.

وی ایجاد شرکت مدیریت صادرات را راه‌کار حل مشکلات موجود در صادرات استان عنوان کرده و یادآور شد: مسئله دیگر أخذ مجوز و راه‌اندازی مجدد مرکز تجاری کربلا توسط اتاق بازرگانی به عنوان صاحب امتیاز است.

گودرزی حضور در نمایشگاه‌ها را از دیگر ضرورت‌ها دانست و گفت: باید از توانمندی‌های دیگر استان برای حضور در بازار عراق استفاده شود، چرا که عراق خواهان این توانمندی‌ها در بخش‌های مختلف از هتل‌سازی گرفته تا تجهیرات پزشکی و ساختمانی است.

در ادامه نشست مجید گلشنی، با تاکید بر اهمیت صادرات برای استان اظهار کرد: در این راستا ۳۲ قلم کالا و ۱۱ کشور مقصد به سبد صادراتی استان اضافه شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه در گذشته صادرات استان معطوف به اقلام انرژی‌بر از جمله آب‌بر است، تصریح کرد: صادرات مس، سرب و فولاد استراتژیک هستند و از این بابت دنبال تنوع‌بخشی هستیم.

وی با بیان اینکه زنجان در ۳۵ ردیف از ۸۵ ردیف کالاهای وارداتی عراق، قطب تولید است، ادامه داد: در برخی از ردیف‌های وارداتی زنجان زنجیره تولید دارد که قدرت‌آفرین است.

گلشنی تاکید کرد: زنجان در زنجیره تولید نساجی کامل‌ترین زنجیره را در کشور دارد و این زنجیره ارزش در برق قدرت و سیم و کابل هم تکمیل است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تاکید کرد: استان برای فراهم کردن زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی هم اقدامات قابل توجهی انجام داده که نمونه آن در ترکیه و در صنایع معدنی وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha