• شنبه / ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۳۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403071411134
  • خبرنگار : 71038

در نشست خبری در سوریه

عراقچی: پاسخ ما به هر تجاوز رژیم صهیونیستی قوی‌تر خواهد بود

عراقچی: پاسخ ما به هر تجاوز رژیم صهیونیستی قوی‌تر خواهد بود

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: سفر من به سوریه بسیار خوب و موفقیت‌آمیز و در ادامه سفر به بیروت بود.

به گزارش ایسنا، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در دمشق حضور دارد، به سوالات خبرنگاران درباره مسائل منطقه و روابط دوجانبه تهران-دمشق پاسخ داد.

عراقچی در ابتدای کنفرانس خبری خود در دمشق گفت: ۲ موضوع در دستورکار فوری ما قرار دارد؛ اول رسیدگی به آوارگان لبنانی در لبنان و سوریه و دوم برقراری آتش‌بس در لبنان و غزه.

او توضیح داد: در خصوص آوارگان، هماهنگی بسیار خوبی بین ما و دولت سوریه وجود دارد. کمک‌های جمهوری اسلامی ایران با یک هواپیما به سوریه رسیده و هواپیمای بعدی فردا وارد خواهد شد.

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: دولت سوریه هم در حد امکان کمک‌هایی را ارائه کرده است و ما به‌طور مشترک با دولت سوریه از سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای دیگر خواهیم خواست که نسبت به موضوع آوارگان بی‌تفاوت نباشد و کمک‌های بین‌المللی در این خصوص جذب شود.

عراقچی همچنین درباره آتش‌بس در لبنان و غزه گفت: در خصوص آتش‌بس هم مشورت‌های خوبی صورت گرفت و ابتکاراتی توسط برخی از کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای وجود دارد و ما به مشورت‌های خود با آن‌ها ادامه خواهیم داد. ما به‌دنبال آتش‌بس هم در غزه و هم در لبنان هستیم و شرایط آتش‌بس باید مورد توافق فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها قرار بگیرد؛ در این صورت مورد حمایت ایران و سوریه هم خواهد بود.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره تهدیدهای رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه به عملیات «وعده صادق ۲» پاسخ خواهند داد، گفت: واکنش ما به هر حمله‌ای از سوی رژیم صهیونیستی کاملا روشن است؛ برای هر عملی یک عکس‌العمل متناسب و مشابه از سوی ایران خواهد بود و حتی قوی‌تر. ما این را در این گذشته ثابت کرده‌ایم، آن‌ها می‌توانند اراده ما را یک بار دیگر آزمایش کنند.

او در پاسخ به سوالی درباره آتش‌بس هم گفت: ما در حال مشورت و مذاکره با کشورهایی هستیم که ابتکارات را مطرح کرده‌اند؛ ایده‌هایی وجود دارد اما هنوز در موقعیتی نیستیم که نسبت به جزئیات ورود کنیم.

عراقچی درباره یمن نیز گفت: همان‌طور که فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها برای خود تصمیم می‌گیرند، دوستان ما در یمن هم خود تصمیم خواهند گرفت و هیچ کس حق ندارد برای آن‌ها تصمیم بگیرد. اگر به هر تصمیمی برسند، ایران حمایت خواهد کرد و هیچ‌کس حق ندارد برای آن‌ها تصمیم بگیرد.

وزیر خارجه ایران در پایان و درباره روابط دوجانبه تهران-دمشق گفت: پیام به سوریه کاملا روشن است، دولت جمهوری اسلامی ایران همچنان به روابط خوب خود با سوریه ادامه خواهد داد و سیاست دولت جدید هم ادامه سیاست‌های قبلی است.

او با بیان اینکه «روابط ما و سوریه یک روابط راهبردی است و تغییر نخواهد کرد»، تاکید کرد: ما با سوریه با همه مسائل منطقه هماهنگ خواهیم بود و به مشورت‌های خود ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha