• شنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۷
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403072820963
  • منبع : نمایندگی اردبیل

پیکر جانباز شهید سردار همایون در شهر گرمی تشییع می‌شود

پیکر جانباز شهید سردار همایون در شهر گرمی تشییع می‌شود

ایسنا/اردبیل سردار حمایت همایون، جانباز سرافراز ۸۵ درصد و چهره ماندگار و گمنام ایثار استان اردبیل و شهرستان گرمی و تنها شهید زنده این شهرستان به خیل همرزمان شهیدش پیوست.

پیکر پاک و مطهر این شهید والامقام که پس از سال‌ها درد و رنج جانبازی عصر روز پنجشنبه ۲۶ مهرماه در یکی از بیمارستان‌های تهران به خیل شهدای دفاع مقدس پیوست امروز شنبه ۲۸ مهر از ساعت ۱۰:۰۰ صبح از میدان سردار سلیمانی شهر گرمی به سمت گلزار شهدای محله صاحب‌الزمان(عج) تشییع و تدفین می‌شود.

همچنین مراسم یادبود یکشنبه ۲۹ مهرماه از ساعت ۱۵:۰۰ تا ۱۶:۳۰ در مسجد جامع شهر گرمی برای آقایان و در مسجد قلعه باشی این شهر برای بانوان برگزار خواهد شد.

سردار حمایت همایون در سال ۱۳۳۵ در روستای آقاحسن بیگلوی شهرستان  گرمی متولد شد و با احساس مسئولیت و تکلیف دینی در همان سالهای اول جنگ تحمیلی با شوق شهادت راهی جبهه‌های حق علیه باطل شد و در طول ۱۶۸ ماه ایثار و مقاومت و حضور در دفاع مقدس با ۸۵ درصد جراحت به درجه جانبازی نائل آمد.

وی به خاطر مسئولیت‌های خطیری همچون جانشینی پایگاه، فرماندهی گروهان، گردان، تیپ و هدایت رزمندگان اسلام در جبهه‌های نبرد، در بیش از ۱۵ عملیات نظامی بر علیه دشمن متجاوز حضور و مشارکت فعال داشت.

جانباز شهید سردار همایون، نماد صبر، پایداری و تواضع و از یاران نزدیک شهید محلاتی، شهیدان سرلشکر آبشناسان، سرداران قهاری، احمد کاظمی، باقر ستاری، حنیفه درستی و حسنقلی جعفرپور بود که در سال ۱۳۶۱ در عملیات آزادسازی خرمشهر به عنوان بسیجی و فرمانده دسته تیپ عاشورا در جنگ شهری و تن به تن شرکت داشت و با سر نیزه دشمن از ناحیه کتف مجروح و در بیمارستان شیراز بستری شد.

او بعد از بهبودی و گذراندن دوره‌های آموزشی نقشه‌خوانی و جنگ‌های نامنظم در سال ۱۳۶۳ به عنوان فرمانده گروهان در گردان پیرانشهر در عملیات‌های «کربلای ۲» در منطقه حاج عمران و عملیات «قادر» در داخل خاک عراق حضور داشت که در عملیات کربلای ۲ حین گشت‌زنی خودروی تویوتایش روی مین رفت و از ناحیه کمر و سینه مجروح شد و در عملیات قادر بر اثر انفجار خمپاره دچار جراحت گردید و پس از گذراندن دوران نقاهت کوتاه دوباره راهی شمال‌غرب گشت و به مبارزه با گروهک‌های معاند و ضد انقلاب پرداخت.

این یادگار هشت سال دفاع مقدس که در سال ۱۳۶۳ به عنوان پاسدار شایسته از طرف رییس ستاد مشترک سپاه پاسداران انتخاب شده بود از ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۶ به عنوان فرمانده گردان امام رضای پیرانشهر در عملیات‌های نصر در جنوب سردشت و شمال عراق، کربلای ۱۰ در ماووت عراق، نصر ۶ در منطقه سردشت،  نصر ۹ در خاک عراق، کربلای ۷ در حاج‌عمران و فتح کردستان در سرشاخان، همچنین در پاتک عراقی‌ها در حاج عمران  شرکت کرد و در پاکسازی منطقه بر اثر ترکش خمپاره از ناحیه سینه و چشم مجروح شد.

سردار همایون بعد از چهار ماه در عملیات ماووت عراق بر اثر برخورد با عوامل شیمیایی از ناحیه چشم، ریه و پوست دچار جراحت شد و بعد از بهبودی نسبی جهت همکاری مستشاری به مدت شش ماه به کمک برادران شیعه لبنانی عازم سوریه و فلسطین شتافت و در آن‌جا تحت امر شهید چمران فداکاری‌های زیادی از خود نشان داد.

وی بعد از پایان مأموریت برون مرزی به وطن بازگشت و دوباره به مناطق کردستان اعزام شد. اوج نبوغ نظامی سردار همایون در طرح‌ریزی عملیات رمضان با همکاری اطلاعات سپاه پیرانشهر است که منجر به شکست و انحلال حزب شورشگر گردید.

این یادگار نامدار هشت سال دفاع مقدس که با حکم سردار جعفری، فرمانده وقت نیروی زمینی سپاه پاسداران از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۷ به ترتیب فرمانده گردان‌های تیپ ۱۸۳ یزد و فرمانده گردان ۳۱۸ لشکر ۳ ویژه شهدا بود در منطقه دره خدر آباد و جاده چاتو در درگیری با حزب دمکرات بر اثر اصابت موشک آرپی‌جی از ماشین پرت و از نواحی مختلف بدن دچار آسیب دیدگی شد و به دلیل عدم توانایی جسمانی قادر به ادامه خدمت نشد و از آن زمان تا موقع شهادت در بیمارستان‌های مختلف کشور تحت درمان بود و تمام اوقاتش را در بستر سپری ‌کرد.

فرمانده متدین، مقتدر و شجاع سال‌های طلایی دفاع مقدس که به سبب رشادت، شجاعت و تعهد خود، به دریافت ۱۷ لوح تقدیر و تندیس افتخار از مقامات لشکری و کشوری مفتخر شده بود تا قبل از شهادت به عنوان پاسدار بازنشسته در شهر گرمی زندگی می‌کرد و مورد احترام مردم، مسئولان و خانواده‌های شاهد و ایثارگر بود.

سردار همایون به‌ لحاظ اشتهار در ایثار و مقاومت، ۱۴ سال (از ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۶) حضور در اقصی نقاط مناطق عملیاتی به عنوان فرمانده گردان و به خاطر به اسارت گرفتن بیش از ۱۰۰ تن از بعثی‌ها در جنگ تحمیلی طی مراسمی در گرمی به عنوان نماد مقاومت این شهرستان معرفی شد و صلابت حضورش در مقابله با عراقی‌ها در جبهه‌های غرب و نواحی کردستان، همچنان به عنوان شیرین‌ترین داستان حماسی دلیرمردان ایرانی در محافل نقل می‌شود و خاک‌ریزهای جبهه جانفشانی و ایستادگی سردار همایون را به خاطر دارند.

این شهید والامقام که همیشه به عنوان یک چهره شاخص دفاع مقدس در گرمی مغان مطرح بوده و فرماندهان و مسئولان متعددی با وی دیدار کرده‌اند در شهرستان گرمی مغان به عزت نفس در استفاده نکردن از اسم و رسم ایثارگری و فرماندهی مشهور است تا جایی‌ که در سال‌های گذشته و زمانی که هنوز حالش به وخامت نگذاشته بود با تاکسی به مسافرکشی در شهر مبادرت می‌ورزید.

شهرستان گرمی مغان در شمال استان اردبیل و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده و بیش از ۳۷۰ شهید والامقام را به میهن و نظام اسلامی تقدیم کرده است.

گزارش از: سیده صغری جوادی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha