• پنجشنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۷:۰۵
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 96060201094
  • منبع : نمایندگی خوزستان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان:

سایه سنگین نفت مانع توسعه سایر بخش‌های خوزستان شده است

سایه سنگین نفت مانع توسعه سایر بخش‌های خوزستان شده است

ایسنا/خوزستان رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان این‌ که سایه سنگین نفت بر اقتصاد استان موجب شد تا بسیاری از بخش‌ها توسعه پیدا نکنند، گفت: وزارت نفت می‌تواند در خصوص توسعه مناطق ویژه اقتصادی بویژه در حوزه نفت به خوزستان کمک کند. 

به گزارش خبرنگار ایسنا، امیدحاجتی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خوزستان با حضور وزیر نفت که امروز، دوم شهریور ماه در محل استانداری در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی 115 پروژه به پروژه‌های ملی اختصاص داده شده و از این تعداد ۱۱۱ پروژه دارای برش استانی هستند. 

وی افزود: تمام این پروژه‌ها چه در بحث ملی یا برش استانی میان ۳۱ دستگاه اجرایی تقسیم شده‌اند و به صورت میانگین حدود ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. البته این میزان پیشرفت فیزیکی به دلیل این‌که برخی از وزارت‌خانه‌ها هنوز متولی مشخصی برای پاسخگویی به برش استانی طرح‌های اقتصاد مقاومتی معرفی نکرده‌اند، مورد قبول ما نیست و انتظار بیشتری در این زمینه داریم. 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان این‌که برخی از پروژه‌ها با اشکال اعتباری مواجه بودند که تاکنون پیشرفت مناسبی نداشته‌اند، تصریح کرد: تعدادی از وزارتخانه‌ها در تعریف برش استانی طرح‌ها و اهداف و تکالیف استانی تاخیر داشتند و برای آنکه از تعریف برش استانی آن طرح‌ها عقب نمانیم، بر اساس سهمی که بخش‌های مختلف از اقتصاد ملی داشتند، اهداف پروژه‌های استانی را مشخص کردیم. 

حاجتی عنوان کرد: در این خصوص 24 طرح شاخص در استان خوزستان بر اساس سیاست‌هایی که برای اقتصاد مقاومتی تعریف شده بود، برنامه‌ریزی و به تکالیفی که در سطح ملی تعیین شده بود، اضافه شد که از جمله این طرح‌ها می‌توان به فعال کردن بنادر شادگان و سجافی اشاره کرد که عمدتا جزو مناطق محروم استان هستند و از نظر نرخ بیکاری تاثیر بسیار خوبی در رونق بخشی به اقتصاد این مناطق دارند. 

وی گفت: اولویت توسعه زیرساخت‌های گردشگری آبی در استان به منظور تقویت حوزه گردشگری با توجه به ظرفیت سدها و آب‌های جاری، تدوین بسته حمایت از ارتقا معیشت مرزنشینان با توجه به مسایل امنیتی و اقتصادی، شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و برگزاری همایش‌هایی که منجر به عقد تفاهم‌نامه‌های ارزشمند شد، از دیگر اقدامات انجام گرفته به منظور رونق بخشی به اقتصاد مناطق مختلف استان است. 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان ادامه داد: افزایش تولیدات و محصولات دانش بنیان به ۲۶۵ محصول جدید، تاسیس ۴۸ شرکت دانش بنیان، استفاده حداکثری از ظرفیت‌ توان مشاوران و پیمانکاران بومی برای تامین قطعات و تجهزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، تصویب طرح توسعه پایدار استان و اختصاص ردیف اعتباری جداگانه توسط سازمان برنامه و بودجه کشور به این طرح، تدوین طرح توسعه اقتصادی شهرستان‌ها بر اساس برنامه آمایش سرزمین و تدوین سند توسعه شیلات با توجه به وجود ظرفیت‌های بسیار خوب موجود در حوزه آبزی‌پروری از دیگر اقدامات انجام‌گرفته در استان در بحث اقتصاد مقاومتی است. 

حاجتی افزود: تدوین سند توسعه روستایی و تثبیت روستانشینی، تدوین سند بسته خروج از رکود، طرح ایجاد شهرک‌های کشاورزی در جهت تکمیل زنجیره ارزش افزوده بخش کشاورزی، بخش‌نامه خرید کامل خدمات و تولیدات داخل استان، راه‌اندازی دفتر عراق، تدوین سند صادرات غیرنفتی استان، بهسازی و نوسازی محور سوسنگرد به چذابه، اخذ مجوز ایجاد منطقه ویژه کشاورزی شوش، تهیه پیش نویس بودجه بدون نفت استان در راستای مقاوم‌سازی استان، پیشبینی ایجاد منطقه اقتصادی تخصصی صنایع میان‌دستی و پایین دستی پتروشیمی در شهرستان امیدیه و احداث ۹طرح پتروشیمی و ۵ نیروگاه از جمله اقدامات شاخصی هستند که علاوه بر تکالیف اقتصاد مقاومتی که بر عهده استان گذاشته شده بود، انجام شد. 

وی با بیان این‌که در سال ۹۲ نرخ تورم 9.31 درصد بود که این رقم در سال ۹۵ به  8.1 درصد رسید، گفت: نرخ بیکاری در استان خوزستان در سال 92، حدود 13.1درصد بود که با تلاش‌های انجام گرفته این نرخ در سال 95 به 12.7رسید. در این زمینه امیدواریم با برنامه‌هایی که امسال در دست اقدام است، شاهد انجام اقدامات مفید و موثرتری در راستای کاهش نرخ بیکاری استان باشیم. 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به این‌که وزارت نفت با توجه به ظرفیت‌های خود می‌تواند خسارت‌های زیست محیطی ناشی از فعالیت‌های نفتی در استان خوزستان را جبران کند، گفت:در این زمینه انتظار داریم تا مبنای محاسباتی عوارض آلایندگی توسط وزارت نفت تغییر کند زیرا در حال حاضر این عوارض بر مبنای هزینه تولید پرداخت می‌شود در صورتی که بر اساس قانون باید این عوارض بر مبنای درآمد حاصل از فروش نفت پرداخت شود. 

حاجتی با بیان این‌که سایه سنگین نفت بر اقتصاد استان موجب شد تا بسیاری از بخش‌ها توسعه پیدا نکنند، ادامه داد: این تفاوت در پرداخت عوارض رقمی بسیار قابل توجه است و منابع پایداری برای استان ایجاد می‌کند. در این خصوص انتظار می‌رود طبق قانون، این تغییر ایجاد شود تا به جبران عقب‌ماندگی‌های استان شتاب بیشتری ببخشد. 

وی با بیان این‌که بسیاری از شهرهای نفتی در استان خوزستان، از جمله مسجدسلیمان، آغاجری و هفتکل پس از استخراج نفت به مخروبه تبدیل شده‌اند، گفت: در این زمینه انتظار داریم با توجه به این‌که این شهرها دین خود را به صنعت نفت و کشور ادا کرده‌اند، در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی به این شهرها کمک شود تا شاهد احیاء و توسعه شهرهای نفتی خوزستان با مشارکت وزارت نفت باشیم. 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان اظهار کرد: فعالیت‌های میان دستی و بالادستی در حوزه نفت تناسب ندارند و این عدم تناسب میان فعالیت‌های نفتی در خوزستان نیز برای استان مشکل ایجاد کرده است. 

حاجتی ادامه داد: سهم استان حدود ۶۵ درصد در تولید نفت خام است اما سهم پالایش نفت استان تنها حدود  ۱۹ درصد است. سهم خوزستان در تولید صنایع بالادست پتروشیمی ۳۵ درصد، اما سهم میان دستی و پایین دستی ما ۳ درصد است. در این زمینه تقاضا داریم تا کمک کنند که سرمایه‌گذاران متقاضی سرمایه‌گذاری در استان خوزستان جذب شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha