• چهارشنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 97030904883
  • منبع : نمایندگی لرستان

بیش از ۹۶ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای لرستان جمع شده است

بیش از ۹۶ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای لرستان جمع شده است

ایسنا/لرستان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: بیش از ۹۶ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای لرستان جمع شده است.


به گزارش ایسنا، رضا میرزایی در شورای پیشگیری از وقوع جرم بیان کرد: بر اساس آمار شبکه باران‌سنج آب منطقه‌ای، میزان بارش‌ها در استان تاکنون ۵۱۸میلی‌متر بوده و این میزان بارش باران نسبت به دوره مشابه در سال قبل، ۱۲درصد و بلندمدت ۵درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه بیشترین بارش‌ها مربوط به شهرستان نورآباد و کمترین مربوط به الیگودرز است، اضافه کرد: ۵۰ درصد بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری و ۵۰ درصد دیگر مربوط به دوماهه فروردین و اردیبهشت بوده است.

میرزایی یادآور شد: بارش‌های دیرهنگام با افزایش دما و تبخیر تأثیرات منفی روی منابع آب و حجم آب پشت سدها داشته است، در حال حاضر بیش از ۹۶ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای لرستان جمع شده است.

این مسئول اضافه کرد: ۵۳ درصد حجم مخازن سدهای استان خالی است؛ البته جبران کاهش حجم سدها بعید به نظر می‌رسد و در حوزه آب تنش‌هایی خواهیم داشت.

وی افزود: در بحث منابع آب زیرزمینی در ده سال اخیر تاکنون به‌طور متوسط هرسال ۴۰ میلیون مترمکعب کاهش داشتیم، ۴۰۰ میلیون مترمکعب مخازن آب زیرزمینی و سفره‌ها کاهش داریم.

میرزایی با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما کمبود بارش‌ها نیست بلکه در رابطه با ساختار مصرف آب و نحوه الگوی کشت در بخش کشاورزی است، گفت: از ۱۰۰ درصد آب تولیدی، ۹۲.۵ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بیان کرد: افزایش آبدهی ۹۰ درصد رودخانه‌ها، چشمه‌ها و سراب‌ها را شاهد هستیم که موقتی و ناشی از بارش‌های اخیر است.

وی اضافه کرد: آب آبخوان‌های زیرزمینی، آبدهی رودخانه‌ها و چشمه‌ها در چند ماه آینده سیر نزولی خواهد داشت. در تأمین آب شرب و کشاورزی در فصل غیر از بارندگی با چالش مواجه‌ایم.

این مسئول عنوان کرد: برای امسال در برنامه الگوی کشت بیش از ۳۰ هزار هکتار محصولات آب‌دوست دیده می‌شود درحالی‌که بحران آب داریم و این سبب می‌شود برنامه احیاء و تعادل بخشی و برنامه صیانتی که داریم با مشکل مواجه شود.

میرزایی با بیان اینکه دشت کوهدشت ممنوعه بوده و بیلان آبی آن منفی است، اظهار کرد: ۶۵۰ هکتار کشت چغندر در نظر گرفته‌اند درحالی‌که کشاورزان در بحث کشت انحراف داشته و ۲۰۰۰ هکتار کشت کردند؛ برای آب آن به ۳۰ میلیون مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی نیاز است.

این مسئول اضافه کرد: این مهم طرح تعادل بخشی، کنتورهای هوشمند و صیانت از منابع آب را با چالش مواجه می‌کند.

وی با بیان اینکه کشت‌های استان متناسب با ظرفیت‌های آبی نیست، یادآور شد: کشت برنج برای همه استان‌ها به‌جز گیلان و مازندران ممنوع است ولی شاهد هستیم در چغلوندی، چگنی و خرم‌آباد شروع به کشت کرده‌اند که غیرمجاز است؛ و این موضوع بخشی از آب‌ها و سفره‌های زیرزمینی (سیلاخور، دورود و خرم‌آباد) را تخریب می‌کند.

او با تاکید بر اینکه اگر سفره‌ها تخریب شوند پدیده فرونشست و سپس بیابان‌زایی رخ می‌دهد، افزود: هجوم کشاورزان غیربومی اصفهانی و همدانی با اجاره چاه و اراضی و کشت محصولات آب‌دوست از دیگر مشکلات ماست.

انتهای پیام

برچسب‌ها:
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha