• دوشنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 98021608573
  • منبع : نمایندگی البرز

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز مطرح کرد؛

تجارت نگران کننده گیاهان خود رو در البرز

تجارت نگران کننده گیاهان خود رو در البرز

ایسنا/البرز معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: تجاری شدن برداشت گیاهان دارویی خود رو نگران کننده است.

مهدی فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: برای برداشت گیاهان دارویی خود روی استان همه ساله طرح‌هایی از سوی جوامع محلی و برخی بهره برداران ارائه می‌شود که این طرح‌ها در کمیته‌ای تخصص بررسی می‌شود و اگر اصولی باشند، مجوز لازم برای بهره برداری از این گیاهان صادر می‌شود.

وی ادامه داد: البته این مجوزها با تاکید بر احیای این گیاهان در قبال برداشت آنها صادر می‌شود و این طور نیست که صرفاً برداشت صورت بگیرد.

وی افزود: برای صدور مجوز برداشت گیاهان دارویی خود رو، اولویت با افراد بومی و جوامع محلی است ولی نمی‌توان مانع برداشت پراکنده این گیاهان توسط افراد دیگر مثل برخی گردشگران شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: این گیاهان دارویی جزو مواهب طبیعی هستند و اگر در حد استفاده خانوار و با روش‌های اصولی برداشت شوند، مشکلی پیش نمی‌آید.

وی افزود: مشکل جایی ایجاد می‌شود که برخی افراد با اجیر کردن کارگر و به صورت حرفه‌ای اقدام به برداشت بی رویه از این منابع می‌کنند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: تجاری شدن برداشت گیاهان دارویی خود رو نگران کننده است و در صورت مشاهده، پیگیری لازم از طریق یگان حفاظت منابع طبیعی انجام و با خاطیان برخورد لازم صورت می‌گیرد.

وی ابراز کرد: به واسطه تنوع آب و هوایی، محدوده و زمان برداشت گیاهان دارویی استان زیاد است و بسته به گیاه از اواخر زمستان آغاز و گاه تا شهریور ادامه دارد.

این مسئول خاطر نشان کرد: سال گذشته به جز گیاه باریجه هیچ مجوزی برای برداشت عمده و تجاری از گیاهان دارویی خود رو در استان صادر نشده است.

وی گفت: این اقدام با هدف حفظ این ذخایر ارزشمند صورت گرفته و امید است جوامع محلی هم با رعایت اصول درست برداشت به حفظ این گونه‌ها کمک کنند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha